BaKora
2012-04-19, 13:09
Tänkte som ett litet initiativ för att vi alla ska hjälpas åt starta en tråd där man kan få droppa sina studieproblem och få hjälp/diskutera med andra. Har under min tid här på kolo upptäckt att det verkar vara fullt med genier snarare än den gamla klassiska gymråttestereotypen och förhoppningsvis vill alla snälla söta koloiter dela med sig av sina kunskaper till andra, förhoppningen är att tråden ska bidra till allmänbildning även för de som själva inte pluggar. Tanken är alltså inte att någon annan ska skriva arbeten åt en utan att man ska få tips, idéer, nya infallsvinklar, länktips, m.m.
Trådens första uppgift som jag gärna skulle vilja ha lite tis på hur jag ska lägga upp då, så vi kommer igång:
En uppsats om revolutioner.
Jag ska utgå från franska revolutionen (definerat till mellan "Eden i bollhuset" 20/6 1789 till Napoleons statskupp 1799) sedan välja en till revolution, t.ex. Amerikanska, Haitiska slavrevolutionen, Februarirevolutionen, Xinhairevolutionen, Ryska revolutionerna, Ungernrevolten, Kubanska revolutionen, Kulturrevolutionen, Iranska revolutionen, Sammetsrevolutionen.
Revolutionerna ska stoppas in i revolutionsmodellen:
- Bakomliggande orsaker
- Utlösande faktorer
- Konsekvenser/reaktioner
Utifrån detta ska uppsatsen skrivas och följande frågor besvaras:
Vilka var de bakomliggande orsakerna till att det blev revolution i de berörda länderna/områdena?
Vilka var de utlösande faktorerna, de som gjorde att revolutionerna faktiskt bröt ut?
På vilket sätt förändrades samhällena under revolutionstiden?
Följde det någon/några reaktioner på revolutionerna?
Vad fick revolutionerna för kort- och långsiktiga konsekvenser?
I uppgiften ska också en jämförelse göras mellan den franska och den valda revolutionen:
Var förutsättningarna och de bakomliggande orsakerna likadana i de två länderna/områdena?
Hade de utlösande faktorerna några likheter?
Var de två revolutionerna lika radikala (genomgripande)?
Blev det en likartad reaktion i de båda länderna/områdena?
Så detta ska bli en uppsats på ~3-5 sidor, kommer antagligen bli mer om jag bara kommer igång. Viktigt är bland annat: bra källor med relevant källkritik, olika perspektiv (t.ex. materialistiska/idealistiska synsätt), självständig resonering och kritiskt tänkande.
Uppsatsen är på en hög gymnasienivå (om man nu kan säga så) med hårda kvalitetskrav (dvs inget copy-paste från wikipedia eller en lång radda med årtal och händelser utan en djupare analys).
Jag har ingen aning om hur jag ska börja, första borde väl vara att plocka en revolution som är tillämplig för paralleller till den franska, jag hade tänkt ta amerikanska eftersom det är den enda jag har någorlunda koll på men om någon sitter på ett annat dunderförslag är jag idel öra.
Hoppas på att den här tråden kan bli till hjälp för studerande koloiter där ute (mig också såklart *cupid*) och finnas kvar ett tag.
Nu kör vi :hbang:
Trådens första uppgift som jag gärna skulle vilja ha lite tis på hur jag ska lägga upp då, så vi kommer igång:
En uppsats om revolutioner.
Jag ska utgå från franska revolutionen (definerat till mellan "Eden i bollhuset" 20/6 1789 till Napoleons statskupp 1799) sedan välja en till revolution, t.ex. Amerikanska, Haitiska slavrevolutionen, Februarirevolutionen, Xinhairevolutionen, Ryska revolutionerna, Ungernrevolten, Kubanska revolutionen, Kulturrevolutionen, Iranska revolutionen, Sammetsrevolutionen.
Revolutionerna ska stoppas in i revolutionsmodellen:
- Bakomliggande orsaker
- Utlösande faktorer
- Konsekvenser/reaktioner
Utifrån detta ska uppsatsen skrivas och följande frågor besvaras:
Vilka var de bakomliggande orsakerna till att det blev revolution i de berörda länderna/områdena?
Vilka var de utlösande faktorerna, de som gjorde att revolutionerna faktiskt bröt ut?
På vilket sätt förändrades samhällena under revolutionstiden?
Följde det någon/några reaktioner på revolutionerna?
Vad fick revolutionerna för kort- och långsiktiga konsekvenser?
I uppgiften ska också en jämförelse göras mellan den franska och den valda revolutionen:
Var förutsättningarna och de bakomliggande orsakerna likadana i de två länderna/områdena?
Hade de utlösande faktorerna några likheter?
Var de två revolutionerna lika radikala (genomgripande)?
Blev det en likartad reaktion i de båda länderna/områdena?
Så detta ska bli en uppsats på ~3-5 sidor, kommer antagligen bli mer om jag bara kommer igång. Viktigt är bland annat: bra källor med relevant källkritik, olika perspektiv (t.ex. materialistiska/idealistiska synsätt), självständig resonering och kritiskt tänkande.
Uppsatsen är på en hög gymnasienivå (om man nu kan säga så) med hårda kvalitetskrav (dvs inget copy-paste från wikipedia eller en lång radda med årtal och händelser utan en djupare analys).
Jag har ingen aning om hur jag ska börja, första borde väl vara att plocka en revolution som är tillämplig för paralleller till den franska, jag hade tänkt ta amerikanska eftersom det är den enda jag har någorlunda koll på men om någon sitter på ett annat dunderförslag är jag idel öra.
Hoppas på att den här tråden kan bli till hjälp för studerande koloiter där ute (mig också såklart *cupid*) och finnas kvar ett tag.
Nu kör vi :hbang: