Visa fullständig version : Formgjutna öronproppar
Åkte nyligen på en rejäl tankeställare då jag var på dansgolvet i flera timmar och hade pip i öronen i 5 dagar efteråt. Så nu har jag bestämt mig för att få proppar gjutna efter öronen och Alltid ha de med mig.
Det jag mest undrar över är om det finns vettiga varianter som man även kan använda som hörlurar?
Jag har nämligen köpt en jäkla massa olika in-ear-hörlurar men de glider ur under löpning, när jag börjar bli svettig i öronen. (Jag inser att det är låg volym i lurarna som gäller i framtiden...)
Nån med erfarenheter? :) Även input på vilken db-dämpning som är lämplig uppskattas.
Spontant känns det lämpligt med två olika som man kan byta mellan. Kan känna att jag vill ha proppar på såväl hemmafester som rockkonserter, men det är ju inte direkt samma ljudnivå.
Jag bor i Malmö/Lund men är i Uppsala/Sthlm ibland, så alla de städerna funkar!
Glömde säga: Snälla, lär er av min erfarenhet, var rädda om er - Använd proppar i högljudda miljöer!!!
Spartansk
2012-04-18, 23:52
Varför måste du ha formgjutna? Det går alldeles utmärkt med vanliga. Jag har alltid det, på bio, på hemmafester med för hög volym, på krogen, om jag gör något högljutt, t ex spikar, gräver, osv. Oftast hör man alldeles utmärkt vad folk säger i vanlig samtalston när man har dem på sig.
Det finns formgjutna att beställa (jag har glömt vad företaget jag hittade hette), men de kostar ett par tusen spänn, så det skulle ju suga lite om man skulle råka tappa bort dem.
För övrigt är det jävligt idiotiskt att de ska ha så hög musik på nattklubbar. Ingen hade väl klagat om de haft sisådär 30 decibel lägre.
Varför måste du ha formgjutna? Det går alldeles utmärkt med vanliga. Jag har alltid det, på bio, på hemmafester med för hög volym, på krogen, om jag gör något högljutt, t ex spikar, gräver, osv. Oftast hör man alldeles utmärkt vad folk säger i vanlig samtalston när man har dem på sig.
Det finns formgjutna att beställa (jag har glömt vad företaget jag hittade hette), men de kostar ett par tusen spänn, så det skulle ju suga lite om man skulle råka tappa bort dem.
För övrigt är det jävligt idiotiskt att de ska ha så hög musik på nattklubbar. Ingen hade väl klagat om de haft sisådär 30 decibel lägre.
Alla som har formgjutna säger att de sitter bättre och är skönare :)
Jag har lite knasiga öronkanaler så jag har svårt för att få proppar sitta bra och skönt
Spartansk
2012-04-19, 00:04
Alla som har formgjutna säger att de sitter bättre och är skönare :)
Jag har lite knasiga öronkanaler så jag har svårt för att få proppar sitta bra och skönt
Mina öronkanaler är också lite knasiga; det finns t ex bara en viss typ av hörlurar jag kan ha som inte trillar ut ur öronen. Angående öronproppar så finns de i olika former och storlekar, så jag tror du kan hitta några som passar dig.
Jag vill bara inte att du ska slösa bort tusenlappar i onödan. :)
Mina öronkanaler är också lite knasiga; det finns t ex bara en viss typ av hörlurar jag kan ha som inte trillar ut ur öronen. Angående öronproppar så finns de i olika former och storlekar, så jag tror du kan hitta några som passar dig.
Jag vill bara inte att du ska slösa bort tusenlappar i onödan. :)
Tack, gulligt :) Men jag har provat så jäkla många in-ear-lurar genom åren och nu tänkte jag göra det ordentligt
Det gör mig ingenting att lägga pengar på detta
Vanliga proppar fungerar utmärkt på krogen och liknande. Alla skriker ändå så att man hör väldigt lätt. Dock om du är mycket på dansgolvet där ljudet är som starkast så vet jag inte riktigt om vanliga öronproppar i strikta termer räcker.
Formgjutna kan du köpa om du repar med ett band eller om du är överkänslig för ljud och du vill ha en jämn dämpning och kunna bestämma hur mycket det ska dämpa beroende på situationen.
Öronproppar är ju väldigt mjuka och formbara, tror mer att du är dålig på att få dem att sitta än att propparna i sig inte passar dina örongångar, förutom om de skulle vara för stora eller för små.
Gabriel Forslund
2012-04-19, 00:23
Bra tänkt, lätt att vara eftersmart som jag. Har hyfsat ordentlig tinnitus, vad det beror på vet jag inte riktigt egentligen. Har haft det så länge jag kan minnas. Men efter jag varit på uteställen eller konserter blir det bra mycket värre så jag har alltid öronproppar med mig. Har små hörselgångar, köper vanliga öronproppar i storlek small på apoteket.
Ristretto
2012-04-19, 08:03
Jag har Bellman Symfons formgjutna proppar. Guld när man är trummis, eftersom EQ:n blir betydligt bättre än med andra proppar som alltid skär för mycket i toppregistret.
Jag tror att dessa finns som in ear-monitorpluggar också.
http://www.bellman.se/skydd/index.html
Det vore så jävla surt att tappa bort formgjutna på en fest eller konsert. Om du inte är musiker så tror jag det räcker med vanliga skydd från Apoteket eller Bellmans lite billigare pluggar. Du måste nog bara lära dig att trixa in dom i örongången.
remindme
2012-04-19, 08:42
Har haft mina formgjutna öronproppar sen 2006 tror, med starkaste dämpningen. Har dom alltid på krogen. Dem dämpar bara oljudet och knappt röster. Tro mig, vanliga öronproppar dämpar allt vilket inte funkar i längden. Man känner sig bara instängd.
Sen kan man tro att folk ser att man har öronproppar i, men folk blir lika förvånade varje gång man plockar ur dom.
Klart värt dom 2500 kr jag köpte dom för.
Har haft mina formgjutna öronproppar sen 2006 tror, med starkaste dämpningen. Har dom alltid på krogen. Dem dämpar bara oljudet och knappt röster. Tro mig, vanliga öronproppar dämpar allt vilket inte funkar i längden. Man känner sig bara instängd.
Sen kan man tro att folk ser att man har öronproppar i, men folk blir lika förvånade varje gång man plockar ur dom.
Klart värt dom 2500 kr jag köpte dom för.
Jag har inga problem med att höra folk på krogen. Hög musik betyder att alla skriker på varandra så jag hör finemang.
Folk är sjukt dåliga på att sätta in proppar rätt. Riktigt jävla dåliga, propparna ska inte sticka ut 7 mil ur skallen. Det kan vara trixigt i början men man lär sig.
Jag har inga problem med att höra folk på krogen. Hög musik betyder att alla skriker på varandra så jag hör finemang.
Håller med. Skulle säga att man hör bättre med öronproppar än utan när det är konsertvolymer i bakgrunden. Då kan folk fritt få skrika in i öronen på en :)
Jag har ett par av denna typen jag brukar använda:
http://www.earstore.se/produkt/57-oronproppar-ateranvandbara-med-filter-Bellman--Symfon-ER-20-horselskydd.htm
Säkert betydligt sämre än de formgjutna, men bättre än julgranarna och skumgummimodellerna som finns på apoteket. Dessutom är de ganska billiga så inte hela världen om man skulle råka supa bort dem.
Vandraren
2012-04-19, 11:59
Nu ljuger du allt lite.
Spartansk
2012-04-19, 12:12
Nu ljuger du allt lite.
Krogen när det är hög volym. :) Inte på Andra långgatan i Göteborg.
http://www.earfoon.com/
Använder deras öronproppar i jobbet och är riktigt nöjd.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.