handdator

Visa fullständig version : Frågor angående bla. vilodagar

piriformis
2012-04-18, 22:06
Hej kolozzeum,

Har läst på runt om forumet ett bra tag och har plockat upp enormt mycket information och inspiration. Men nu har jag ett par frågor som jag inte lyckats hitta svaret på och hoppas på att någon orkar svara på.

Jag började en viktnedgång för ett par månader sedan, enligt deffguiden.
Uppläget var

1800 kalorier / dag
ca:
190 g protein
100 g kolhydrater
40 g fet

styrketräning 6 gånger i veckan
dag 1: bröst, triceps, axlar
dag 2: biceps, rygg, mage, ben
Repeat hela veckan ut, vilodag på onsdagen.

Hittills har det fungerat bra från 80 -> 74 kg på 179 cm (kille 20 år).
Det jag undrar över är främst tränings uppläget, är det dumt att bara ha 1 vilodag, eller bör jag byta?

Tränar för nuvarande ingen kondition, eller är det något som bör korrigeras?

Finns det något annat som bör ändras för att behålla/skaffa så mycket muskler som möjligt samtidigt som jag går ned i fett?

Hoppas att någon orkar svara =)

vicarious
2012-04-18, 22:34
6 pass i veckan låter lite onödigt mycket. Sannolikheten att du kommer öka din muskelmassa något nämnvärt under deffen är liten. 2-4 pass i veckan låter mer lagom. Kvalitet är oftast bättre än kvantitet.

Konditionsträning är inget måste utan där gör du som du känner för.

kajjm
2012-04-18, 22:39
jag skall inte säga för mycket, jag kör själv 7 styrkepass i veckan.
skillnaden är dock att jag inte deffar utan äter ordentligt och är dessutom arbetslös för närvarande så jag får mycket sömn och vila..

Du som dock deffar, och därför ändå inte kommer BYGGA några muskler trots att du ändå kan bli lite starkare trots deff, känns 6 styrkepass lite overkill? du får inte i dig ett överskott som hjälper till i återhämtning etc..

Hade jag varit DU, vilket jag inte är, alla har sin egna mening, så hade jag sänkt passen lite... slängt in iallafall 1 vilodag mellan passen typ, och kört tyngre istället för att försöka bevara styrkan så mkt du kan under deff.

vicarious
2012-04-18, 22:43
Bygga muskler gör man hela tiden, även under deff, men att man bygger så man får mer än vad man hade innan brukar oftast vara ovanligt.

piriformis
2012-04-18, 22:49
Alright, tack för snabba svar =)
verkar som att jag får sänka tränings dagarna då, men det är så extremt tråkigt med vilodagar...
Finns det något annat upplägg som skulle tillåta 6 tränings dagar eller möjligtvis 5 utan att det blir negativ träning?

kajjm
2012-04-18, 22:55
verkar som att jag får sänka tränings dagarna då, men det är så extremt tråkigt med vilodagar...
Finns det något annat upplägg som skulle tillåta 6 tränings dagar eller möjligtvis 5 utan att det blir negativ träning?

Äsch, funkar ditt nuvarande schema så kör på.
Är din kropp pigg och kry och du inte känner dig sliten så ska ju ingen här sitta och säga att du bör köra mindre.

Testa dig fram!! :)

vicarious
2012-04-18, 22:55

Det är inte sagt att dina 6 pass i veckan är något negativt, utan kanske bara onödigt. Om du lyckas behålla vikterna och styrkan så är det väl bara att köra på. Men du kanske kan komma undan med lika bra resultat på 3 pass i veckan och lägga den tiden på något annat.

kajjm
2012-04-18, 23:03
Det jag dock reagerade mest på, är att du bara har 2 dygns vila innan du repeterar ditt pass.

Och att du kör de två tyngsta muskelgrupperna på samma dag... Rygg och ben..
Känns som att du kanske underskattar benträningen? Eller orkar du verkligen ta ut din rygg och ben på samma gång optimalt.

Vi kör väldigt lika scheman, du vet ju själv vad som passar bäst för DIG.. men om du vill ha lite perspektiv på hur andra kör så ska jag dela med mig.. som sagt, väldigt likt.

Jag kör:

Pass 1:
Bröst, Axlar, triceps.

Pass 2:
Rygg, biceps, underarmar

Pass 3:
Ben, mage

Repeat
När jag repeterar, så brukar jag ändra lite 'prioritet' på vad jag fokuserar mest på. Tex. kör kanske lite mer fokus på bröst på pass 1 dag 1, medan jag kanske kör lite mer fokus på axlar på pass 1, dag 4..

Men ser till att alltid försöka köra basövningar som bänk, chins, squats, militärpress på dess dagar oavsett vad.

Detta tycker jag är skönt, för då får huvudmuskelgrupperna 3 dygns vila snarare än 2 på ditt schema som kan kännas lite tight. Men sen kanske du har bättre återhämtningsförmåga, men just att du deffar så kan den försämras lite.

piriformis
2012-04-18, 23:17
Det jag dock reagerade mest på, är att du bara har 2 dygns vila innan du repeterar ditt pass.

Och att du kör de två tyngsta muskelgrupperna på samma dag... Rygg och ben..
Känns som att du kanske underskattar benträningen? Eller orkar du verkligen ta ut din rygg och ben på samma gång optimalt.

Vi kör väldigt lika scheman, du vet ju själv vad som passar bäst för DIG.. men om du vill ha lite perspektiv på hur andra kör så ska jag dela med mig.. som sagt, väldigt likt.

Jag kör:

Pass 1:
Bröst, Axlar, triceps.

Pass 2:
Rygg, biceps, underarmar

Pass 3:
Ben, mage

Repeat
När jag repeterar, så brukar jag ändra lite 'prioritet' på vad jag fokuserar mest på. Tex. kör kanske lite mer fokus på bröst på pass 1 dag 1, medan jag kanske kör lite mer fokus på axlar på pass 1, dag 4..

Men ser till att alltid försöka köra basövningar som bänk, chins, squats, militärpress på dess dagar oavsett vad.

Detta tycker jag är skönt, för då får huvudmuskelgrupperna 3 dygns vila snarare än 2 på ditt schema som kan kännas lite tight. Men sen kanske du har bättre återhämtningsförmåga, men just att du deffar så kan den försämras lite.

Okey, det där verkar ju faktiskt vara väldigt vettigt.
Nej ärligt talat tycker jag själv att benen har fått för lite prioritet.
Ska nog ta och pröva på ditt schema, tack! :D