handdator

Visa fullständig version : Allting går underbart, förutom latsdrag.

Ne0phyte
2012-04-18, 19:58
Som topic lyder.

Är väldigt mycket starkare i chins än latsdrag, och det tycks inte bli bättre.

Vad kan det här bero på? Vad är det bästa att göra för att bryta platån?

blondyz
2012-04-18, 20:03
Spontan tanke är variera. Bakom/framför huvudet, brett/smalt grepp tunga forced reps lätta teknikset.

Försök dra med armbågarna och svanka lätt. Håll kontakten hela vägen.

312
2012-04-18, 20:04
Ät kreatin, så bröst jag en platå i bänk. Byt till tunga latsdrag, etc etc.

Stefan J
2012-04-18, 20:44
Som topic lyder.

Om du nu ökar i allt utom just latsdrag så får man väl ändå påstå att din träning går jäkligt bra. Då hade jag inte oroat mig i ditt ställe. Man måste inte öka i varenda millimeter av kroppen samtidigt. Sedan är chins en vettigare värdemätare för styrka än latsdrag om du nu vill mäta styrkan i dragövningar. Så bekymra dig inte så mycket över hur mycket vikt du har på magasinet i latsdragen, det lossnar förr eller senare där också.

ChrisDEFC
2012-04-18, 20:50
Som topic lyder.

Om chins går bra så fortsätt med det. Lasta på extravikter i chins så klarar du dig länge. Variera med lite pullover, pushdown med raka armar och nån variant av latsdrag beroende på hur mycket ork du har.
En annan variant kan vara att köra strikt i latsdragen en tid. Jag upplever att det är lätt att dra med armarna och då begränsas man ju till armstyrkan, men när jag verkligen lärde mig att koppla in latsen ordentligt så ökade jag faktiskt maxvikterna åxå. En tanke är att vikten sitter i armbågarna så det är dem du ska dra ner istället för att dra stången och händerna ner, vet inte om du fattar vad jag menar men det tänker har hjälpt mig, den ska det verkligen kännas i latsen, lätt att dra med andra delar av ryggen och armarna om man bara drar för att få ner vikten.

speedy83
2012-04-18, 20:50
Har också problem med latsdragen, så fort jag ökar vikten eller gör lite fler reps så känns det som att man bara drar med armarna. Tekniken brister alltså känns det som trots att man fokuserar på att göra likadant.

Känns ibland också ganska mycket i bröstrygg eller där runt när jag väl får bort armarna...

Thornblom
2012-04-18, 20:55
Jag hade samma problem för nått år sedan. Då fick jag ett tips av någon här på forumet, "sniggel" eller vad han heter, att bara kötta på med tunga marklyft och hantelrodd.
Åh visst fan har det gått vägen. Lats är faktiskt min bästa muskelgrupp nu. Utseendemässigt i alla fall.

EDIT: Kollade in din blogg lite snabbt. Vad är det för saft du köpt till kvargen? :)

ChrisA
2012-04-18, 20:57
När vi ändå är inne på latsdrag/chins.

En del som gör övningarna har armbågarna pekandes rakt ut åt sidorna när de drar ner och är alltså "breda" i sitt utförande, medan andra menar att man ska ha armbågarna mer pekandes framåt under utförandet. Har dock inte fått någon bra förklaring på varför den ena skulle vara bättre än den andra.

Någon som kan ge mig ett bra svar?

deadich
2012-04-18, 21:07
Jag känner igen det där! Måste vara att jag har svårt att hitta bredden på armarna eller något. Känns extremt oskönt att köra latsdrag och jag är extremt svag på latsdragen, mycket starkare i chins och i sånadär latspulldownmaskiner.

filmjölk
2012-04-18, 21:07
Om du är stark i pullups men upplever dig svag i latsdrag beror detta sannolikt på att du kör en hybrid mellan extention och adduktion i pull-upsen och en nästan ren adduktion i latsdraget. På svenska låter du dina armbågar gå framför kroppen i pull-upsen, och vid latsdraget har du dem rätt ut åt sidan. När armbågarna får gå fram får du lite extra powah från bröstmusklerna.

Jag vågar nästan sätta pengar på att du inte har samma problem i smala latsdrag. Lösningen till detta, om du sätter ett värde i att bli stark i strikta latsdrag är att köra strikta adduktionsrörelser, på så sätt att armbågarna inte får glida fram. Detta gör du enklast med pull-ups bakom nacken och latsdrag bakom nacken.

Grotesk
2012-04-18, 21:56
Om du nu ökar i allt utom just latsdrag så får man väl ändå påstå att din träning går jäkligt bra. Då hade jag inte oroat mig i ditt ställe. Man måste inte öka i varenda millimeter av kroppen samtidigt. Sedan är chins en vettigare värdemätare för styrka än latsdrag om du nu vill mäta styrkan i dragövningar. Så bekymra dig inte så mycket över hur mycket vikt du har på magasinet i latsdragen, det lossnar förr eller senare där också.

Stefan skrev precis vad jag tänkte.

Ne0phyte
2012-04-19, 09:10

Jo det håller jag definitivt med om, känns riktigt bra. Förstår hur du menar med chinsen, dock tycks jag få bättre kontakt i ryggen av riktigt breda latsdrag än breda chins och vill därav försöka få ordentligare latsdrag för att se hur det utvecklar sig i framtiden.

Om du är stark i pullups men upplever dig svag i latsdrag beror detta sannolikt på att du kör en hybrid mellan extention och adduktion i pull-upsen och en nästan ren adduktion i latsdraget. På svenska låter du dina armbågar gå framför kroppen i pull-upsen, och vid latsdraget har du dem rätt ut åt sidan. När armbågarna får gå fram får du lite extra powah från bröstmusklerna.

Jag vågar nästan sätta pengar på att du inte har samma problem i smala latsdrag. Lösningen till detta, om du sätter ett värde i att bli stark i strikta latsdrag är att köra strikta adduktionsrörelser, på så sätt att armbågarna inte får glida fram. Detta gör du enklast med pull-ups bakom nacken och latsdrag bakom nacken.

Yes, smala latsdrag har jag inte alls samma problem med. Skall testa bakom nacken för att utvärdera.

Jag hade samma problem för nått år sedan. Då fick jag ett tips av någon här på forumet, "sniggel" eller vad han heter, att bara kötta på med tunga marklyft och hantelrodd.
Åh visst fan har det gått vägen. Lats är faktiskt min bästa muskelgrupp nu. Utseendemässigt i alla fall.

EDIT: Kollade in din blogg lite snabbt. Vad är det för saft du köpt till kvargen? :)

Både marklyften och hantelrodden kör jag tungt i, men det tycks inte hjälpa. Problemet är inte att muskelgruppen i sig ligger efter utan rent psykiskt att jag även vill öka i latsdrag.

Saften var motsvarande fun light apelsin fast LIDLs utbud, faktiskt måste jag säga att jag tyckte mer om den här. Har kört på sodastreamat vatten + fun light innan men den här saften blev mycket bättre både som komplement till den annars så vidriga kvargen och för att göra lite fuskfanta.. *drool*