handdator

Visa fullständig version : Blir man verkligen starkare i startläget av att träna långa marklyft?

cirkelrak
2012-04-18, 15:29
Långa/upphöjda marklyft brukar rekommenderas när man vill bli bättre på starten i ett vanligt marklyft. Men som jag ser det blir man enbart bättre på att starta från en lägre position med den övningen. Så, på vilket sätt skulle långa marklyft göra en starkare i starten?

mikaelj
2012-04-18, 15:30
Jag brukar höra tvärtom, att långa mark hjälper dig med slutdraget/uthålligheten eftersom du är tröttare i slutet av ett långt mark jämfört med ett vanligt.

sweetkarolina
2012-04-18, 15:41
Vad gäller sumomark så ser jag en fördel att träna långa sumomark möjligen inte för att bli starkare i startläget, men att bli smidigare och kunna komma ner till stången utan stelhet. Och sen då, när jag är mjukare och har muskulatur nog för att starta ännu lägre än jag gör normalt så ska det också vara lättare att starta från marken.

entropy
2012-04-18, 16:58
Långa mark är antagligen bra för att göra vissa bekväma i startpositionen i vanliga marklyft. Jag har dock använt långa marklyft alldeles för lite för att kunna avgöra hur de påverkar styrkan.

rooz
2012-04-18, 17:20
Pausmark bordeväl vara att föredra om man är svag i botten?

Rikard Jansson
2012-04-18, 18:43
Pausmark bordeväl vara att föredra om man är svag i botten?

+1, långa pausmark med paus där starten är vid vanliga?

RassK
2012-04-18, 19:36
Eller breda marklyft? Bredd grepp a.k.a. ryckgrepp menar jag alltså.

cirkelrak
2012-04-18, 19:45
Jag är medveten om alternativ för att bättra på starten men frågan rör just långa marklyft och hur (om) det skulle ge någon effekt. Att rörelsen blir längre och det innebär att man tränar musklerna bättre borde inte ha någon specifik effekt på starten utan mer på hela rörelsen. Mark med ryckgrepp förlänger också bara rörelsebanan och jag ser då på samma sätt inte hur starten skulle bli bättre av det.

jokem
2012-04-18, 20:00
Jag är tveksam, har funderat på detta många gånger. Jag har själv inte märkt att jag blivit starkare från botten hur mycket jag än kört upphöjda. Ska man bli stark från botten ska man nog träna mark från botten också. Jag tror på att bara dra upp till knäna istället för att räta ut helt (som extra övning dvs), kanske pausmark med stoppet långt ned, kanske djupa marklyft med stopp i normal startposition? Negativa var väl populärt för något år sedan men försvann sedan med förklaringen hög skaderisk. Någon som kör negativ mark fortfarande?

Långa mark känns farligt för de som saknar rörligheten, håller med sweetkarolina om den biten.

C.E.J.
2012-04-19, 02:18
+1, långa pausmark med paus där starten är vid vanliga?

Jag vet inte hur det skulle hjälpa. Är man svag i startläget behöver man inte tänka på att göra paus, det kommer av sig själv liksom. Menar du/ni paus högre upp vet jag inte hur det hjälper heller, för när man väl kommit förbi startläget så är det lätt sen.

tntballe
2012-04-19, 06:15
Jag är medveten om alternativ för att bättra på starten men frågan rör just långa marklyft och hur (om) det skulle ge någon effekt. Att rörelsen blir längre och det innebär att man tränar musklerna bättre borde inte ha någon specifik effekt på starten utan mer på hela rörelsen. Mark med ryckgrepp förlänger också bara rörelsebanan och jag ser då på samma sätt inte hur starten skulle bli bättre av det.

Har du hört det ofta? Dom få gånger jag hört det så har det röstats ner med andra varianter.

Gällande långa mark så tror jag att det är som sweetkarolina säger.

Sheogorath
2012-04-19, 07:03
Det jag kan tänka mig är att quadriceps och gluteus är viktiga muskler i starten av ett marklyft. Man drar igång det hela så att säga. I långa mark förlängs hävarmen för quadriceps och muskeln får arbeta i längre ROM. Det stämmer ju också med devisen att det generellt bästa komplementet för marklyft är knäböj. :D

svenbanan
2012-04-19, 07:18
Det jag kan tänka mig är att quadriceps och gluteus är viktiga muskler i starten av ett marklyft. Man drar igång det hela så att säga. I långa mark förlängs hävarmen för quadriceps och muskeln får arbeta i längre ROM. Det stämmer ju också med devisen att det generellt bästa komplementet för marklyft är knäböj. :D

Ja så måste det nog vara. Jag satt här och lurkade och tänkte att marklyft på upphöjnad var bortkastad tid. Nu kan man andas ut igen... ;-)

Det gäller att man gör det rätt bara. Jag har sett många som bara böjer sig fram mer (eftersom det är längre till golvet) och istället lyfter ännu mer med ryggen.

mikaelj
2012-04-19, 07:19

Långa mark för mig blir som en benpress. Är mycket starkare från botten i långmark än vanliga mark, sedan kommer den där jäkla lyftvägen och pajar...

svenbanan
2012-04-19, 07:20
Lyftvägen?

Rahf
2012-04-19, 07:20
Eller breda marklyft? Bredd grepp a.k.a. ryckgrepp menar jag alltså.

Det blir lite klurigare rent mekaniskt, eftersom ryggen får jobba så mycket när man har ryckfattning. Plus att stången kommer ha en annorlunda placering under rörelsemomentet, motför om man har ett konventionellt grepp.

spoon
2012-04-19, 07:22
Lyftvägen?

Den är för lång. Han är byggd som t-rex :)

svenbanan
2012-04-19, 07:27
Aha.
Min hjärna är nog inte helt vaken. Time for kaffe!

miaz
2012-04-19, 07:27
tänkte passa på att fråga en pryl jag undrat över, då det tillhör ämnet.
finns det någon höjd, från vilken det är mest effektivt/bäst att lyfta från?
då viktskivor har olika storlekar, så höjs/sänks ju stången.
brukar använda mig av 15kgs vikter, men skulle jag byta mot 10kgs vikter
skulle stången sänkas typ 8cm.

svenbanan
2012-04-19, 07:30
Standardhöjden är ju stora viktskivor. Kör du med mindre skivor blir det ju det ju i princip den sorts lyft som diskuterats här.

miaz
2012-04-19, 07:31
danke

svenbanan
2012-04-19, 07:38
bitte

Matsa
2012-04-19, 09:25
Jag vet inte hur det skulle hjälpa. Är man svag i startläget behöver man inte tänka på att göra paus, det kommer av sig själv liksom. Menar du/ni paus högre upp vet jag inte hur det hjälper heller, för när man väl kommit förbi startläget så är det lätt sen.

Jag har inte prövat pausmark från upphöjning men däremot kan jag av egen erfarenhet säga att vanliga pausmark med stoppet tidigt i rörelsen kan vara mycket bra för att förbättra starten. Förutom själva träningseffekten (att jag faktiskt blev starkare) skulle jag säga att det finns två sätt på vilka övningen förbättrade min start. För det första så lärde jag mig att vara tight i starten och tålmodigt trycka på med benen i stället för att sticka upp för tidigt med röven. För det andra så hjälpte det mig att hitta en bättre startposition, det läge där man är stark och orkar pausa så tung vikt som möjligt är förmodligen ett bra läge att starta draget ifrån.

Det går helt säkert att uppnå samma effekt med andra övningar, ett av de bättre sätten kanske rentav är att helt enkelt köra vanliga marklyft och bara vara petnoga med formen. Jag är dock väldigt förtjust i pausmark, det är nog min favoritövning att göra med paus. Långa pausmark låter som en sund idé, ska nog testa det någon gång.

Jag håller nog med om detta, jag tycker också att långmark mer känns som ett bra komplement för marklyft i största allmänhet än för att specialträna starten.

Ja så måste det nog vara. Jag satt här och lurkade och tänkte att marklyft på upphöjnad var bortkastad tid. Nu kan man andas ut igen... ;-)

Det gäller att man gör det rätt bara. Jag har sett många som bara böjer sig fram mer (eftersom det är längre till golvet) och istället lyfter ännu mer med ryggen.

Fast bortkastat är det nog inte oavsett om det specialtränar starten eller inte. Det är jobbigt, mysigt och man blir stark!

Förövrigt tillhör nog jag de som hellre böjer sig framåt lite mer. Alltså, visst böjer jag på benen mer än i vanlig mark men jag vill fördela den extra rörelsen på både höften och benen. Jag vill göra en längre rörelse men fortfarande med vinklar som är så snarlika vanlig mark som möjligt, hade jag velat ha mer av en lårövning kunde jag lika gärna köra böj.

Ungefär så resonerar jag.

sweetkarolina
2012-04-19, 09:48
tänkte passa på att fråga en pryl jag undrat över, då det tillhör ämnet.
finns det någon höjd, från vilken det är mest effektivt/bäst att lyfta från?
då viktskivor har olika storlekar, så höjs/sänks ju stången.
brukar använda mig av 15kgs vikter, men skulle jag byta mot 10kgs vikter
skulle stången sänkas typ 8cm.

Det rent generella svaret jag drar till med är att variation är bäst. Så själv varierar jag mellan ca 9 cm höjd och 4,5 cm höjd och säkert varianter däremellan med. Bygger upp lite olika viktplattor att stå på då. Men visst går det lika bra att bara klova med mindre viktskivor, jag skulle bara aldrig orka med.

TheIsh
2012-04-19, 12:48
Orkar man inte ens lyfta vikten ("startposition"?) kanske man får sänka lite? Man ska väl alltid eftersträva så stor ROM man naturligt kan få imo.

sweetkarolina
2012-04-19, 16:19
Orkar man inte ens lyfta vikten ("startposition"?) kanske man får sänka lite? Man ska väl alltid eftersträva så stor ROM man naturligt kan få imo.

Vad man eftersträvar hänger väl snarare ihop med vad ens syfte och mål med träningen är. Om frågeställaren är en tävlande styrkelyftare kan man vara tämligen säker på att syftet och mål är att lyfta så mycket vikt som möjligt i knäböj, bänkpress och marklyft. Alla varianter på övningar syftar då också sannolikt till samma sak.
Att eftersträva stort ROM ser jag inte som något syfte i sig faktiskt, om ens mål är att bygga så stor massa som möjligt kanske ROM har ett värde, men för en styrkelyftare handlar det oftare om att minska ROM för att maximera vikten på stången än tvärtom. Och tom när man tränar tex långa mark med längre ROM än vanliga mark så är syftet med övningen fortfarande att öka 1RM i vanliga mark. Längre ROM är inget man eftersträvar, men ibland något man utnyttjar.

C.E.J.
2012-04-19, 19:36
men däremot kan jag av egen erfarenhet säga att vanliga pausmark med stoppet tidigt i rörelsen kan vara mycket bra för att förbättra starten.

Right, alltså det är det säkert, men jag förstår inte vad pausen innebär. När jag gör tunga sumomark så snackar vi 3-5ct "paus" i botten enbart för att skiten inte rubbar sig. Ska jag då alltså vänta 3-5 sekunder till, när stången väl börjar lätta? Jag gör mig inte dum, utan jag förstår verkligen inte.

rooz
2012-04-19, 19:45
Right, alltså det är det säkert, men jag förstår inte vad pausen innebär. När jag gör tunga sumomark så snackar vi 3-5ct "paus" i botten enbart för att skiten inte rubbar sig. Ska jag då alltså vänta 3-5 sekunder till, när stången väl börjar lätta? Jag gör mig inte dum, utan jag förstår verkligen inte.

Du kan ju inte pausa en vikt som du inte lyft från marken:Virro

Om det tar 3-5cnt att få upp vikten så kanske man ska sänka belastningen?

Rikard Jansson
2012-04-19, 19:49
Vad C.E.J. säger är intressant. Skulle man kunna lasta 400 kg och ställa sig och dra allt man orkar i 5-sec intervaller för att öka startstyrkan?

mikaelj
2012-04-19, 19:49
Du lyfter vikten, sedan väntar du precis i det läget där stången lättar. Använd inte för tunga vikter. Det är ett bra sätt att få till rätt startläge med höfter osv.
Postat via en mobil enhet

C.E.J.
2012-04-19, 19:59
Du kan ju inte pausa en vikt som du inte lyft från marken:Virro

Nej exakt.

Om det tar 3-5cnt att få upp vikten så kanske man ska sänka belastningen?

Du menar att man ska ge upp om det tar emot? Bra tips ;)

Landström
2012-04-19, 20:04
För att få en bra och stark start i marken är buktrycket oerhört viktigt..! Med tanke på det tycker jag paradoxalt nog att något förkortade (några cm) marklyft kan bidra till en starkare start i vanliga mark.

Korta marklyft kräver större buktryck eftersom man där inte får samma hjälp av rygg-, ben- och rövpaketet att pressa igång stången. Dock måste man självklart även köra vanliga mark kontinuerligt eftersom man annars fuckar upp tekniken och koordinationen.

Långa mark är dock mycket bra för nämnda trapz-, rygg-, ben- och rövpaket. :cool:

cirkelrak
2012-04-19, 22:14
Har du hört det ofta? Dom få gånger jag hört det så har det röstats ner med andra varianter.

Tycker mig höra det då och då men att döma av svaren här så verkar det inte stämma.

Intressant det där med att kronlyft skulle kunna hjälpa. Synd att det är snorjobbigt :) Iofs är pausmark inte mycket roligare.

exevision
2021-04-03, 15:49
För att få en bra och stark start i marken är buktrycket oerhört viktigt..! Med tanke på det tycker jag paradoxalt nog att något förkortade (några cm) marklyft kan bidra till en starkare start i vanliga mark.

Korta marklyft kräver större buktryck eftersom man där inte får samma hjälp av rygg-, ben- och rövpaketet att pressa igång stången. Dock måste man självklart även köra vanliga mark kontinuerligt eftersom man annars fuckar upp tekniken och koordinationen.

Långa mark är dock mycket bra för nämnda trapz-, rygg-, ben- och rövpaket. :cool:

Jo, jag bumpar en gammal tråd.
Men detta tyckte jag var väldigt intressant. Har alltid tyckt mig vara stabilare i starten i långa marklyft jämfört med korta, typ kronlyft. Detta kan ju förklara det hela även om jag inte riktigt förstår varför det är så.