Visa fullständig version : Hungrig efter korttid
Osäker på om det redan finns trådar om detta som jag bara missat..
Väldigt ofta när jag käkar så blir jag hungrig otrligt fort. Typ nu, käkade lunch 12:30 typ 150gram kyckling 100gram broccoli 150 gram champinjoner 200gram ris med sås till.
Jag blir mätt och det är inga problem, sen 2 timmar senare (nu) så e jag sjukt hungrig. Vad beror detta på? Sjukt irreterande iaf...
Väldigt ofta när jag käkar så blir jag hungrig otrligt fort. Typ nu, käkade lunch 12:30 typ 150gram kyckling 100gram broccoli 150 gram champinjoner 200gram ris med sås till.
Jag blir mätt och det är inga problem, sen 2 timmar senare (nu) så e jag sjukt hungrig. Vad beror detta på? Sjukt irreterande iaf...
Ligger du på underskott? Isf så kan du ha svaret där.
Pretorian
2012-04-18, 13:39
Jag skulle också vara hungrig om jag åt så lite vid ett tillfälle.
Har du provat att äta mer? Det måste kanske inte vara jätteportioner men ät mer om du nu blir hungrig efter ett tag.
Om det är 200g ris (kokt vikt) så är det hela en rätt mager portion mat. Strax under 500kcal skulle jag tro, det för mig motsvarar en klen frukost.
150gr kyckling låter väldans lite. Öka på proteiner (kyckling i detta fall) och du kommer vara klart mättare än längre tid. Själv smäcker jag i mig 5-800gr kycklingfile på en gång under deff och jag blir kräkmätt och vill inte tänka på mat under många timmar.
Känner igen mig. Detta fenomen inträffar alltid för mig när jag:
- Legat på deff/underskott och plötsligt överätit. Då blir det som om kroppen vill roffa åt sig allt den vill ha.
eller
- Haft en alldeles för strikt diet utan att unna sig något överhuvudtaget.
Förövrigt, när det kommer till deff, så kan ett sånt här symptom uppstå pga att leptin nivåerna är låga. De är alltid lägre när du går ner lågt i BF% och då kan vissa personer inklusive jag själv om man vill praktiskt taget äta hur mycket som helst.
Leptin är ett hormon som produceras i kroppens fettvävnad. En av hormonets effekter är att det dämpar aptiten och samtidigt ökar kroppens ämnesomsättning. Därför såg forskarna under en tid leptin en möjlig effektiv behandling mot övervikt.
I djurförsök hade man sett att feta djur minskade i vikt när de fick leptin. Dock visade det sig att sambandet leptin och övervikt var mer komplicerat hos människor. Så till exempel har många överviktiga höga leptinhalter i blodet, troligen beroende på att deras känslighet för hormonet är nedsatt.
Mjo vet att det inte är sjukt mycket mat, men eftersom jag inte tränar speciellt mycket och ligger på underskott så kan jag inte käka så mycket mer, runt 1800 kcal är 500- för mig. Då blir det ju om jag ska käka 3 måltider om dan runt 600 per måltid. Och jag blir inte alltid hungrig direkt efter men ibland som idag blir jag.
Mjo vet att det inte är sjukt mycket mat, men eftersom jag inte tränar speciellt mycket och ligger på underskott så kan jag inte käka så mycket mer, runt 1800 kcal är 500- för mig. Då blir det ju om jag ska käka 3 måltider om dan runt 600 per måltid. Och jag blir inte alltid hungrig direkt efter men ibland som idag blir jag.
Testa en dag då du äter 1 mega måltid istället då?
Springer
2012-04-18, 15:21
Ligger på 500 kcal minus nu (igen). Tränar bort 800-1000 kcal/dag. Är hungrig nästan jämt.
Testa en dag då du äter 1 mega måltid istället då?
Det klarar jag på helger men inte på vardagar när jag jobbar.
Ligger på 500 kcal minus nu (igen). Tränar bort 800-1000 kcal/dag. Är hungrig nästan jämt.
Saken är att jag inte var det när jag "bantade" ner 40kilo. Inte vad jag kommer ihåg, då jobbade jag iofs inte.
Nu när jag tänker efter så kanske det är bra om jag fyller ut mina måltider med mycket mer grönsaker. Borde inte påverka min kalori per måltid så extremt mycket.
Vattukvinnan
2012-04-19, 06:27
Ja 150 g kyckling vid lunch låter lite.... det äter jag på diet o jag är kvinna o väger 55 kg (159 cm lång) vet ju inte hur "stor" du är men..... Ät du det dubbla :)
Ja 150 g kyckling vid lunch låter lite.... det äter jag på diet o jag är kvinna o väger 55 kg (159 cm lång) vet ju inte hur "stor" du är men..... Ät du det dubbla :)
Lunchen var bara ett exempel, skulle jag öka alla mina måltider med det dubbla så visst skulle jag vara mätt men jag skulle även ligga på överskott. Fast även när jag äter mycket så tycker jag att jag blir hungrig väldigt fort.
Pretorian
2012-04-19, 11:25
Vad är mycket för dig? Blir du hungrig så har du inte ätit tillräckligt för att vara mätt. Om du sen hamnar på överskott så är ju det en annan sak. Det är nog många hungriga deffare här.
Du kan fylla ut maten med kalorisnåla saker som broccoli eller liknande.
Hur äter du för övrigt om det där bara var ett exempel på lunchen?
Vad är mycket för dig? Blir du hungrig så har du inte ätit tillräckligt för att vara mätt. Om du sen hamnar på överskott så är ju det en annan sak. Det är nog många hungriga deffare här.
Du kan fylla ut maten med kalorisnåla saker som broccoli eller liknande.
Hur äter du för övrigt om det där bara var ett exempel på lunchen?
Han säger att han blir mätt när han väl äter, problemet var att han snabbt vart hungrig igen.
Pretorian
2012-04-19, 12:28
Han säger att han blir mätt när han väl äter, problemet var att han snabbt vart hungrig igen.
Japp men jag tror ändå att det handlar om att han äter för lite. 150 gram kyckling dunstar innan den har nått munnen.
Jag skulle rekommendera mer fett, då det har en tendens att mätta mycket längre än kolhydrater
PetterHultin
2012-04-19, 17:35
Fläska på med proteinet för fan, du blir ju undernärd pojk!
Vattukvinnan
2012-04-19, 19:39
Lunchen var bara ett exempel, skulle jag öka alla mina måltider med det dubbla så visst skulle jag vara mätt men jag skulle även ligga på överskott. Fast även när jag äter mycket så tycker jag att jag blir hungrig väldigt fort.
Ok, klart man kanske inte kan äta det dubbla jämt det är jag med på..... Syftade mer på din lunch... O visst är det nog så att man får ta "att gå runt" hungrig lite på deff..... Blir med hungrig efter ett par timmar. Dricker du ordentligt mellan dina måltider?
Ägg mättar himla bra. Inte riktigt mätt? Ät ett till ägg :D
cakehole
2012-04-19, 19:58
Ägg mättar himla bra. Inte riktigt mätt? Ät ett till ägg :D
Kyckling mättar MIG bättre än motsvarande kalorier från ägg. Tror nog att de flesta kan skriva under på att magert kött mättar bäst och långvarigast kontra kalorimängden. Magert kött + valfri grönsak/rotsak = belåten.
massakay
2012-04-20, 06:07
Kyckling mättar MIG bättre än motsvarande kalorier från ägg. Tror nog att de flesta kan skriva under på att magert kött mättar bäst .
Jag kan hålla med om att kyckling mättar bäst!!! har också samma problem med att jag blir hungrig ganska snabbt efter måltid.. Men det löser jag med att dricka rikligt med vatten då jag blir hungrig mellan målen!!! Funkar kanon!!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.