Visa fullständig version : Aminosyrors tid i blodet
Hej. Anta att man får i sig ca 60g protein genom kyckling ca två timmar innan träning. Kommer kroppen kunna utnyttja detta för att bygga upp musklerna efter passet?
Ja, speciellt om du ätit en "vanlig" måltid men fett, kolhydrater, fiber osv.
Fredriiik
2012-04-19, 20:15
nja, det mesta av det protein som används till att bygga upp musklerna efter ett pass är redan inlagrat muskelprotein.
Men förhoppningsvis lagras väll det där in också.
King Grub
2012-04-19, 20:18
nja, det mesta av det protein som används till att bygga upp musklerna efter ett pass är redan inlagrat muskelprotein.
.
Efter träning är nästan alla aminosyror som byggs in som muskelprotein aminosyror från det man just ätit/druckit.
Fredriiik
2012-04-19, 20:27
Efter träning är nästan alla aminosyror som byggs in som muskelprotein aminosyror från det man just ätit/druckit.
jaha oj! Sorry då har jag missuppfattat det totalt.
Tack för rättningen!
King Grub
2012-04-19, 20:28
The total amount of phenylalanine taken up was ∼21–26% of the total amount of phenylalanine in the drink. If we assume that this ratio is consistent for all essential amino acids in the drink and if we know that the EAA drink contains ∼827 mg of nitrogen, then we can calculate that ∼211 mg of nitrogen were taken up by the legs during the 3 h after ingestion of the drink. When we gave a bolus drink containing 13 g of EAA and 35 g of sucrose to resting normal subjects, the ratio of nitrogen uptake to nitrogen ingestion was 17% (15). Therefore, the EAA drink in this study was more efficient when ingested after resistance exercise compared with when ingested during rest (15). Considering that the first-pass splanchnic bed extracts 30% of the ingested phenylalanine (17), it appears that of the amino acids that actually enter the bloodstream a very high proportion are being specifically taken up by the legs. Furthermore, the lack of an increase in either alanine or urea production after the drink supports the conclusion that amino acids are incorporated into protein, as opposed to being catabolized.
http://jap.physiology.org/content/88/2/386.long
Fredriiik
2012-04-19, 20:33
http://jap.physiology.org/content/88/2/386.long
Intressant!
Hur snabb är magtömningen då av protein så det kommer ut i blodet direkt och in till musklerna?
Då borde det väll vara bättre med en drink snabbt protein efteråt än en måltid som lär ta längre tid att komma ut i blodet?
Här har jag ett par gånger försökt väcka frågan !
Tittar vi på referenserna till EAAs effekt att höja proteinsyntesen är syntesen förhöjd så länge det finns fria aminosyror i muskeln. Efter ett tag klingar syntesen av när aminosyrorna tar slut.
Jag tolkar detta som att det dels är viktigt att ge hästsparken med EAA kring träningen men sedan gäller det också att ha gott om fria aminosyror tillgängligt för att hålla syntesen igång. Både EAA och NEAA.
Hur kommer man det och är mitt antagande riktigt :confused:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.