Visa fullständig version : Mjölkprodukter och tillväxt på längden
King Grub
2012-04-18, 11:08
The positive relationship between per capita availability of dairy products and average height found in historical studies (for instance in nineteenth century Bavaria, Prussia and France; Baten, 2009) does not necessarily indicate a causal relationship. Historical studies usually apply non-experimental methods that may produce substantial bias. Modern experimental controlled studies may provide high quality evidence supporting a causal relationship between consumption of dairy products and physical growth. This paper provides a systematic review and meta-analysis of controlled trials investigating the effect of supplementing usual diet with dairy products on physical growth. Twelve studies provided sufficient, independent data for meta-analysis. Seven studies were conducted since the 1990s. The other studies were conducted between 1926 and 1980. Studies were conducted in Europe, USA, China, Northern Vietnam, Kenya, Indonesia and India. Many studies had some internal validity problems such as lack of randomisation or dissimilarity of groups at baseline regarding height and age, which affects the quality of evidence. Meta-analysis and sensitivity analysis showed that the most likely effect of dairy products supplementation is 0.4cm per annum additional growth per ca 245ml of milk daily. Meta-regression analysis indicated that milk might have more effect on growth than other dairy products while lower height-for-age and being a teenager increased the effect of supplementation. In conclusion, there is moderate quality evidence that dairy products supplementation stimulate linear growth supporting hypotheses that changing levels of consumption of dairy products in the 19th and 20th centuries contributed to trends in height.
Econ Hum Biol. 2012 Jul;10(3):299-309. Dairy products and physical stature: A systematic review and meta-analysis of controlled trials.
Nebuchadnezzar
2012-04-18, 18:35
http://img4.imageshack.us/img4/3640/cimg1631bh.jpg
Skämttipsar alltid om "mycket mjölk" när folk, framförallt i USA, undrar hur man "blir så lång". :thumbup:
Rikard Jansson
2012-04-18, 19:00
<---171, druckit minst en liter mjölk om dagen i snitt de senaste 10 åren (är 19)
<---171, druckit minst en liter mjölk om dagen i snitt de senaste 10 åren (är 19)
Var glad att du åtminstone drack mjölk iaf. Annars så...:Virro:cryout:
Rikard Jansson
2012-04-18, 19:07
Var glad att du åtminstone drack mjölk iaf. Annars så...:Virro:cryout:
farsan är 159, så är nöjd ändå, men hade gärna varit 190 :)
Jag är 198, brorsan 190, andra brorsan 192 och farsan är 193... Vad har vi gemensamt förutom gener månntro?
- uppväxta på mjölkgård med tillhörande högt mjölkintag.
Snorkelfarsan
2012-04-19, 07:00
Er personliga längd och mjölk-konsumption är ju i stort sett helt irrelevant i sammanhanget. Review:n visar endast att det verkar ha funnits en trend under 18- och 1900-talet där ökad möjlkkonsumption gjort att befolkningar överlag blivit lite längre än vad man kan tänka sig att dom hade blivit annars.
Frågan är väl då om det har att göra med t ex möjlkprotein och kalcium eller bara något så enkelt som att människor som tidigare vart mer elle mindre undernärda började förtära möjlk regelbundet och blev så långa som dom hela tiden haft potentialen att bli (dvs genetiskt)?
Eddie Vedder
2012-04-19, 07:19
Review:n
Kan tillägga att det inte bara är en review. Det är ju en systematisk med meta-analys. Vilket kan låta som en petitess men skillnaden är stor.
176 cm, druckit mycket mjölk i mina dagar. Är längre än både mamma och pappa, även om jag aldrig träffat min pappa och kan verifiera. Det är dock från säkra källor.
171cm har druckit mycket mjölk *gah!*
Att garanterad bra tillgång på byggstenar i form av kalcium och kvalitativt protein leder till att man blir längre låter väl inte så otroligt. Dock torde det ju mer handla om att man inte blir kortare pga brister snarare än extra tillväxt.
God tillgång på kvalitativ föda har väl tidigare visat sig leda till en längre befolkning, typ japan.
Er personliga längd och mjölk-konsumption är ju i stort sett helt irrelevant i sammanhanget. Review:n visar endast att det verkar ha funnits en trend under 18- och 1900-talet där ökad möjlkkonsumption gjort att befolkningar överlag blivit lite längre än vad man kan tänka sig att dom hade blivit annars.
Frågan är väl då om det har att göra med t ex möjlkprotein och kalcium eller bara något så enkelt som att människor som tidigare vart mer elle mindre undernärda började förtära möjlk regelbundet och blev så långa som dom hela tiden haft potentialen att bli (dvs genetiskt)?
Jag var inte så allvarlig. Såg mest en öppning för ett lysande skämt.
Dr Jones
2012-04-19, 12:10
Jag är 10cm kortare än min pappa.... kanske borde gå på en mjölk diet nu :D
Att garanterad bra tillgång på byggstenar i form av kalcium och kvalitativt protein leder till att man blir längre låter väl inte så otroligt. Dock torde det ju mer handla om att man inte blir kortare pga brister snarare än extra tillväxt.
Finns andra faktorer i mjölken som påverkar än bara direkta näringsämnen, t.ex. IGF-1 signalering etc.
älskarcola
2012-04-19, 12:25
It's too late for me now. Drack inte så mycket mjölk som liten, avskydde det. Men jag åt massa ost och fil/yoghurt istället så det borde ju ha hjälpt lite.
Nebuchadnezzar
2012-04-19, 17:42
<--- 190cm
Trodde du drack mycket mjölk. *rolleyes*
Detta har varit en av mina hypoteser senaste 10 åren :D
Att mjölkproduktsdrickande har bidragit stort till fysiska attribut hos Européer och Amerikaner.
Jag tror det kan bidra till mental förmåga också - men där är sannolikt gener en större faktor.
Jag är näst kortast i släkten av alla män (av de jag ärvt gener) på 184cm. Dock känner jag mig 1dm kortare :s Hade gärna vart en 194-6 :p
Jag är näst kortast i släkten av alla män (av de jag ärvt gener) på 184cm. Dock känner jag mig 1dm kortare :s Hade gärna vart en 194-6 :p
Min gissning är att en absolut majoritet anser att 185 cm är ideallängd för män.
Känns det bättre nu? :D
Min gissning är att en absolut majoritet anser att 185 cm är ideallängd för män.
Känns det bättre nu? :D
Nej.. Inte nog med att nästan alla män i släkten får mig att känna mig som en dvärg, alla polare är 190+ också. Dessutom har jag skum benkonstruktion så jag ser ännu kortare ut *gah!*
Vilka problem man kan ha.. :D
/kille på 170.
Linjedomarn
2012-04-21, 01:03
Har druckit mjölk utöver det normala hela mitt liv och slutade på 166-167cm.
your argument is invalid.
Vem vill vara lång btw? Bara rangligt!
Visserligen är det häftigt med långa muskelösa personer, tyvär så är det mest långa benrangel man ser på gatan. Men alltid häftigt på gymmet med långa grova killar.
Men skulle nog själv aldrig vilja vara längre än 185.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.