Visa fullständig version : Fettförbränning på maskiner
Brukar ni ställa in era vikter på konditionsmaskinerna? Jag fick nämligen helt annorlunda resultat på crossfiten (http://www.vegout.se/post/21313243234/trubbiga-verktyg-for-fettforbranning) idag, jämfört med igår och det enda jag kan tänka mig skiljer är att deras viktinställning siljer sig.
Jag har satt ganska stor trovärdighet till maskinernas värden. 25% skillnad beroende på vilken maskin man går upp på känns dock rätt trist…
Vad jag märker så överskattar iaf löpbandet med runt 100%... Vanlig bekväm löpning bränner "1200 kcal" per timma. Jag slår in vikt.
JJOHANSSON
2012-04-18, 08:10
Lite OT av mig nu.
Men hörde något rykte att på crosstrainern bränner man 300kcal på 10 minuter.
Stämmer detta? :)
Lite OT av mig nu.
Men hörde något rykte att på crosstrainern bränner man 300kcal på 10 minuter.
Stämmer detta? :)
japp står du och kör på nivå 1 i 0.5 km/h fart så bränner du 300 kcal på 10 min :). Nej men ärligt vad tror du? Det beror väl på fart och motstånd. Men för att svara på din fråga, det låter väldigt mycket, men det går säkert. Fast du får nog köra i ett JÄVLA högt tempo samt på en hög nivå i så fall.
kan säga att senast igår förbrände jag 417 kcal på 45-50 min jogg/promenad i raskt tempo/promenad i raskt tempo med uppåtlutning (jag körde lite varierat). Detta var på löpbandet dock.
Ingen idé att lita på dom där uträkningarna. Vid löpning tror jag man kan räkna på
(din vikt)kg*km(vad du sprungit)=kcal
Intre helt hundra dock
Är det någon som faktiskt VET hur mycket av en glädjemätare som sitter i en normal Crosstrainer t ex? Jag bränner normalt ca 650kcal i timmen på cross när jag kör rätt så ansträngande (I princip mitt max om jag inte spurtar) vilket låter rätt rimligt.
King Grub
2012-04-18, 10:28
Att förbruka 650 kcal på en timmes ansträngande träning låter inte alls orimligt. En 80-kilosman kan komma upp i siffror över 1000 kcal per timme på en crosstrainer eller på löpbandet (om han har kondition att hålla den intenstitet som krävs under så lång tid).
Att förbruka 650 kcal på en timmes ansträngande träning låter inte alls orimligt. En 80-kilosman kan komma upp i siffror över 1000 kcal per timme på en crosstrainer eller på löpbandet (om han har kondition att hålla den intenstitet som krävs under så lång tid).
Precis. Man behöver inte ens väga så mycket. Väldigt bra kondition är den vinnande faktorn. Bränner 1300kcal på en timma om jag kör intensivt. Har kört 3000 kcal på 2,5 timmar i rad som mest (utan pauser såklart)
75kg, vilopuls 39.
Edit; på crosstrainern; cybex
Springer
2012-04-18, 11:51
2,5 timmar på crosstrainer? Respekt! :hbang:
mattilainen
2012-04-18, 13:07
Jag kör kamsport (bjj) tre gånger i veckan minst och då kör vi 90 minuter. ibland ser passet ut så här 15 minuter uppvärmning, 30 minuter tekniker (ibland 45) och sen 30 - 45 minuter sparring. Om jag räknar ut på diversehemsidor gör jag av med ca 1500 kcal på 90 minuterpå min vikt (ca 90 kg) men jag räknar oftast mina pass som 1000 kcal på grund av att man inte kan utgå ifrån vad som sägs vara rätt. Vissa pass dock (när vi kör mer eller mindre fys 90 minuter) så sätter jag ofta kcalförbrukningen högre (1500 kcal).
Så, jag säger, försök hitta ett snitt du kör på. 1 timmes jogg för mig kanske förbrukar 750 - 900 kcal (beroende på fart) sätt snittet på 800 då.
Jag ställde mig på maskinen idag igen men kunde inte hitta någon inställning för vikt… Och det var nog samma maskin som igår, eftersom den visade samma kassa kaloriförbrukning.
Med min vikt på 92 kg borde dock vara över snittet och därför borde jag ligga på högre än vad maskinen visar. Men det är ju värdelöst att inte kunna *veta*!
Jag kör kamsport (bjj) tre gånger i veckan minst och då kör vi 90 minuter. ibland ser passet ut så här 15 minuter uppvärmning, 30 minuter tekniker (ibland 45) och sen 30 - 45 minuter sparring. Om jag räknar ut på diversehemsidor gör jag av med ca 1500 kcal på 90 minuterpå min vikt (ca 90 kg) men jag räknar oftast mina pass som 1000 kcal på grund av att man inte kan utgå ifrån vad som sägs vara rätt. Vissa pass dock (när vi kör mer eller mindre fys 90 minuter) så sätter jag ofta kcalförbrukningen högre (1500 kcal).
Så, jag säger, försök hitta ett snitt du kör på. 1 timmes jogg för mig kanske förbrukar 750 - 900 kcal (beroende på fart) sätt snittet på 800 då.
BJJ är väldigt jobbigt men det känns osannolikt att man bränner så mycket genom att ligga på mattan. Det blir för lite massa som förflyttas för att bränna så mycket, tänker jag.
vicarious
2012-04-19, 10:01
Ett tips om man vill ha lite nogrannare siffror är att räkna på MET (metabolic equivalent). http://en.wikipedia.org/wiki/Metabolic_equivalent
Vilken intensitet är det? 4:00-tempo på en grad lutning?
Springer
2012-04-19, 13:05
1000/80 => 12,5 km. På en timme så blir det strax under 5min-tempo, säg 4:45?
Räknat på plan mark, och att en person på 80kg gör av med 80 kcal per km.
Springer
2012-04-19, 13:06
Körde förresten rodd-intervaller, maskinen sa att jag låg på 1100kcal/h i intervallerna. När jag körde distans, så var det strax under 800 kcal/h. Siffrorna låter rimliga tycker jag.
Lite mer info:
http://www.concept2.com/us/interactive/calculators/calorie.asp
Springer
2012-04-19, 13:08
Ett tips om man vill ha lite nogrannare siffror är att räkna på MET (metabolic equivalent). http://en.wikipedia.org/wiki/Metabolic_equivalent
Jag tror inte du får noggrannare värden om du räknar på de siffrorna. METs är ju omräknade mot en standardiserad metabolisk nivå, så det blir snarare ytterligare en felkälla.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.