handdator

Visa fullständig version : kcal överskott ena dagen och kcal underskott andra

användaren
2012-04-18, 02:27
låt säga att man ligger på kcal överskott på 1000 kcal ena veckan och kcal underskott andra veckan. hur påverkas muskeltillväxten? eller förlorar man muskler?

jag förutsätter naturligtvis att man får i sig tillräckligt med protein och styrketränar.

Pungis
2012-04-18, 04:58
ABCDE-dieten grundas på den principen, så googla på den!

paatrik
2012-04-18, 06:45
Brukar dessa dieter följa, exempelvis, 1200 kcal överskott vecka 1, 1000 kcal underskott vecka 2 eller eftersträvas balans?

clavain
2012-04-18, 06:55
Inte riktigt samma men sen en vecka tillbaka kör jag med överskott på ca 200kcal träningsdagar och underskott på 500 vilodagar. För tidigt att uttala sig om hur det funkar men jag kan återkoppla om ytterligare någon vecka med mina erfarenheter...

Beelz
2012-04-18, 12:32
Ingen idé att krångla, antingen deffar du eller bygger. Blir oftast knas om man håller på och mixtrar sådär :)

clavain
2012-04-18, 12:54
Kanske blir knas men jag tycker att det är för intressant för att låta bli att prova på att mikrocykla bulk och deff.

Jag tränar tidigt på morgonen vilket gör att jag utan problem kan lägga 95% av det dygnets kaloriintag efter träning. På vilodagarna lägger jag sen bulken av energiintaget runt frukost och lunch och lättare middag/kvällsmål.

Enda riktlinjen jag har för makronutrientfördelningen är att ligga högt på protein (extra fokus på underskottsdagarna), resten kör jag på volley...

Kommer köra så några veckor och utvärdera efter styrkeutveckling, vikt och hur spegelbilden ser ut.

Beelz
2012-04-18, 18:15
Kanske blir knas men jag tycker att det är för intressant för att låta bli att prova på att mikrocykla bulk och deff.

Jag tränar tidigt på morgonen vilket gör att jag utan problem kan lägga 95% av det dygnets kaloriintag efter träning. På vilodagarna lägger jag sen bulken av energiintaget runt frukost och lunch och lättare middag/kvällsmål.

Enda riktlinjen jag har för makronutrientfördelningen är att ligga högt på protein (extra fokus på underskottsdagarna), resten kör jag på volley...

Kommer köra så några veckor och utvärdera efter styrkeutveckling, vikt och hur spegelbilden ser ut.

Om du är intresserad av korta cyklar med bulk/deff, kolla in LeanGains tråden och LeanGains hemsida (http://www.leangains.com/)