handdator

Visa fullständig version : Äter jag för lite?

twome
2012-04-17, 20:37
Hej!

Jag började min 11 veckor deff i lördags och går in helhjärtat för det här.

Saken är att jag inte har särskilt bra koll på hur mycket av respektive näringsämne man bör ligga på.

Jag styrketränar måndag-söndag, likadant som jag gjort innan deffen. Sen har jag valt att lägga in morgonpromenader 3 dagar i veckan samt två kardiopass som jag kör på helgen.
Så det blir rätt mycket.

Jag vägde 79,4 kg när jag startade deffen och är 179 cm lång.
Hade väl tänkt gå ner till 73-75 kilo ungefär.

Den stora frågan är hur mycket protein, fett och kolhydrater bör jag äta.
Jag kan skriva hur en vardag ser ut matmässig:

Frukost: 1,5 dl havregrynsgröt
Mellis: Protte
Lunch: Mackor (då jag bor i Norge)
Mellis två knäckemackor med keso
Efterträning: Protte
Middag: Någon form av protein och sallad

Äter jag för lite?
Samt vad bör jag ändra?
Mer protein?

Tack på förhand
:)

Acids
2012-04-17, 20:45
Ja du äter för lite. Skär även ner på träning lite, i mitt tyckte, en enkel 4 split med fokus på tunga basövningar fungerar utmärkt under deff... Samt promenader 2-3 ggr/vecka, de dagar du inte tränar.
Tycker även du skall skippa all "protte"(shake antagligen?) och satsa på riktig mat istället.
Tänk på att 100g kyckling t.ex mättar bra mycket mer än lite pulver som skvimpar runt i magen.
Angående protein bör du helst ligga en bit över 200g per dag, och kaloriunderskott ca -500 till -700 per dag.
Du bör ändra din kost rätt omgående enligt mig, och snälla säg protein istället för protte. :)

aldoschadewitz
2012-04-17, 21:23
släng bort alla shakes och börja ät riktig mat! Varför äter du så konstigt?.. hur kom du på att bara äta bröd och shakes hela tiden :s

begt
2012-04-17, 21:31
Mackor mättar mycket dåligt och innehåller inte överdrivet mycket näring, ät mer av ägg och kyckling istället om du trivs med det.

Sikta på ~2 g protein/kg kroppsvikt. 0.5-1 g fett/kg kv (fett är livsnödvändigt för näringsupptag, hormonbalans m.m.), resten kolhydrater.

RSundin
2012-04-17, 21:33
ja du äter för lite. Skär även ner på träning lite, i mitt tyckte, en enkel 4 split med fokus på tunga basövningar fungerar utmärkt under deff... Samt promenader 2-3 ggr/vecka, de dagar du inte tränar.
Tycker även du skall skippa all "protte"(shake antagligen?) och satsa på riktig mat istället.
Tänk på att 100g kyckling t.ex mättar bra mycket mer än lite pulver som skvimpar runt i magen.
Angående protein bör du helst ligga en bit över 200g per dag, och kaloriunderskott ca -500 till -700 per dag.
Du bör ändra din kost rätt omgående enligt mig, och snälla säg protein istället för protte. :)

+1

twome
2012-04-18, 09:00
Tack för alla svar!

Jag tar proteinshakes som mellanmål helt enkelt. För att det inte ska bli så långt mellan målen. Men har tänkt börja äta kvarg som mellanmål iställlet för den proteinshaken jag tar på förmiddagen.

Då har jag fått en del klart för mig.

Angående kolhydraterna. Räcker det med att jag äter någon form (rätt lite) till lunch och sen skippar de resten av dagen, eller är det även för lite där med?

Angående mackorna så äter jag de till lunch för att det är i princip det ända man äter till lunch i Norge, och det får vi gratis serverat på jobbet.

twome
2012-04-18, 09:12
Jag är så inställd på att få i mig så mycket protein som möjligt och så lite kolhydrater och sådant.

Det är säkert helt fel tankesätt. Tycker det är svårt att vet hur mycket man gör av med, därav blir det en sådan nerskärning på maten för att jag inte vill riskera att få ett för lågt kaloriunderskott.

Pretorian
2012-04-18, 09:23
Du kommer väldigt långt på att äta MAT och skippa saker som mackor, godis, chips och sötad läsk. Kvarg och keso är inget krav för deff men tycker du det är gott så ät det.

Äter du tillräckligt med mat så får du i dig proteinerna du behöver och sötsuget minskar (för mig).

Märker du att vikten inte går ner fast du håller dig borta från skräpet kan det kanske vara dags att titta lite på kalorierna och hur mycket du äter av allt.

begt
2012-04-18, 09:28
Jag är så inställd på att få i mig så mycket protein som möjligt och så lite kolhydrater och sådant.

Det är säkert helt fel tankesätt. Tycker det är svårt att vet hur mycket man gör av med, därav blir det en sådan nerskärning på maten för att jag inte vill riskera att få ett för lågt kaloriunderskott.

Du kan ju räkna ut vad du äter en normal dag när du tror att du ligger på balans (+/- 200 kcal eller så) och inte diet. Sedan så drar du av 500-700 kcal från det.

twome
2012-04-18, 09:31
Alltså jag kan på ett ungefär räkna ut hur mycket jag äter på en dag. Det jag inte vet är hur mycket min kropp göra av med när jag t. ex. kör en promenad och ett pass tungt styrketräning på en dag.

Jag vet liksom inte vad jag ska dra va 500-700 kalorier ifrån?

begt
2012-04-18, 11:25
Alltså jag kan på ett ungefär räkna ut hur mycket jag äter på en dag. Det jag inte vet är hur mycket min kropp göra av med när jag t. ex. kör en promenad och ett pass tungt styrketräning på en dag.

Jag vet liksom inte vad jag ska dra va 500-700 kalorier ifrån?

500-700 kcal är ett lämpligt energiunderskott vid diet.

Styrketräning förbränner inte särskilt mycket energi; runt 100 kcal i timmen. Promenad förbränner 250 kcal i timmen. Löpning förbränner kg*antal km. T.ex. 70 kg*10 km = 700 kcal

För mer exakta värden se: http://www.viktvakten.se/kaloriraknare_rakna_kalorier.htm