Visa fullständig version : Lösgodis ger dig cancer
http://svtplay.se/v/2773069/vetenskapens_varld/ig_nobel
I veckans Vetenskapens Värld , ses i länken åvan, berättar Kerstin Brismar från Karolinska Institutet om kopplingen socker och tillväxt av tumörer.
Bla. äts lösgodis och blodsockret mäts efteråt, och den tränade personen har mycket högre (!) blodsocker än den otränade.
Intressant program !
Sheogorath
2012-04-17, 20:24
http://svtplay.se/v/2773069/vetenskapens_varld/ig_nobel
I veckans Vetenskapens Värld , ses i länken åvan, berättar Kerstin Brismar från Karolinska Institutet om kopplingen socker och tillväxt av tumörer.
Bla. äts lösgodis och blodsockret mäts efteråt, och den tränade personen har mycket högre (!) blodsocker än den otränade.
Intressant program !
Nej, du har vänt på faktan. Den tränade (unga tjejen) fick mycket lägre blodsockersvar (6 mmol / L) än den otränade (gamla läkaren, 11 mmol / L) och det förklaras av större muskelmassa och bättre glukostolerans hos den yngre.
Sen tycker jag att programmet var onyanserat eftersom det i det här fallet är glukos (!) som verkar vara boven, inte "socker" per se. De skulle behövt jämföra med exempelvis pasta, druvsocker mm för att kunna säga att det är just socker som är boven och det redogjorde dom inte för.
Det är just LÖSGODISET som ger cancer ! ;)
Sheogorath
2012-04-17, 20:42
Det är just LÖSGODISET som ger cancer ! ;)
Förstås. Men allt ger ju canser nu för tiden asså ;)
Fredriiik
2012-04-17, 20:46
Förstås. Men allt ger ju canser nu för tiden asså ;)
ja vafasen! De kan ju inte ta vårt älskade lösgodis ifrån oss!! Nu gåre snart för långt asså
Kollade på programmet igår och kan inte riktigt hålla med forskaren :Virro
Tror åldern spelar större på blodsockret än hur mycket muskler man har.. men det är ju vad ja tror. Den yngre tjejen såg ju inte direkt ut att vara BB.
itwillbe
2012-04-17, 21:03
allt handlar om gener tror jag, notera det här är min åsikt och vad jag tror, min morfar är idag 93 år och har rökt cirka 2 pkt cigg pkt om dagen sen han var 20 år och har ingen cancer idag, tar d som exempel.
mattilainen
2012-04-17, 21:06
allt handlar om gener tror jag, notera det här är min åsikt och vad jag tror, min morfar är idag 93 år och har rökt cirka 2 pkt cigg pkt om dagen sen han var 20 år och har ingen cancer idag, tar d som exempel.
Vissa har tur också. Så turen kan säkert ligga högre än generna. Visst generna är viktiga. Att en person gjort något och inte fått x sjukdom betyder ju inte att generna är bra.
Det där är det klassiska exemplet som egentligen inte säger något alls om risken med att röka. Att dra slutsatsen att allt handlar om gener är magstarkt då det finns uppenbara fördelar med exempelvis god insulinkänslighet, viktstabilitet på vettig vikt och regelbunden fysisk aktivitet.
Generna påverkar, visst, men ensam faktor blir de aldrig.
In other news.
Cigaretter ger cancer.
Silencer
2012-04-18, 09:09
Börjar min refeed med lösgodis på torsdag. Mmmmm.
Knatcharn
2012-04-18, 09:16
In other news.
Cigaretter ger cancer.
Eftersom att ett röksug leder till att man äter lösgodis? :D
Mmm..lösgodis..nu blev jag sugen igen..
Spartansk
2012-04-18, 09:35
Han kanske får cancer i morgon.
Eddie Vedder
2012-04-18, 10:50
Jag har inte kollat på programmet men hursomhelst är det inte direkt en nyhet att vissa tumörer kan bilda insulinreceptorer och därför göds av glukos. Det är väl när man sedan försöker dra slutsatsen "kolhydrater ger cancer" som man går långt utöver vad som är rimligt.
Dessutom är det ju en balans i den kliniska vardagen också. Att svälta cancerpatienter kan ju tänkas vara det bästa just för att bekämpa cancern. Men kommer man bli för svag för att överleva behandlingen då? Och är det humant att svälta människor? Och om nu tumörgödande glukos är sämre, är det då fortfarande sämre än ingenting om vi förutsätter det inte helt ovanliga fenomenet att en individ under pågående cellgiftsbehandling mår fruktansvärt dåligt och kanske på sin höjd får i sig lite näringsdryck.
Tänkte direkt på att 2-deoxy-glukos kanske skulle fungera där:
http://en.wikipedia.org/wiki/2-Deoxy-D-glucose
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.