Logga in

Visa fullständig version : Sluta styrketräna, bli fetare?

Springer
2012-04-17, 13:47
En liten spontan fundering jag fick igår. Styrketränar numera 2 ggr per vecka, och har ökat lite i bänkpressen. Jag vill tro att det blitt något mer muskler. ;)

Om jag nu helt slutar med styrketräning (överkropp) och går över till 100% kondtitionsträning, och ligger på (antag perfekt för skojs skull) kaloribalans.

Hur är effekten på muskler/fett? Kommer jag minska min muskelvikt, och gå upp motsvarande vikt i fett? Eller är effekten försumbar på säg 6 månader?

Kommer jag bli fetare men ändå väga detsamma?

Langster
2012-04-17, 14:31
En liten spontan fundering jag fick igår. Styrketränar numera 2 ggr per vecka, och har ökat lite i bänkpressen. Jag vill tro att det blitt något mer muskler. ;)

Om jag nu helt slutar med styrketräning (överkropp) och går över till 100% kondtitionsträning, och ligger på (antag perfekt för skojs skull) kaloribalans.

Hur är effekten på muskler/fett? Kommer jag minska min muskelvikt, och gå upp motsvarande vikt i fett? Eller är effekten försumbar på säg 6 månader?

Kommer jag bli fetare men ändå väga detsamma?

Antagligen ja.

Sniggel
2012-04-17, 18:59
Antagligen ja.

Det där är egentligen på på tok för teoretisk nivå. Men jag håller med. Tappar man muskler men definierar sig som "på kaloribalans" så innebär ju det att de muskler som tappas är förlorade kalorier och måste ersättas med annan vävnad. I detta fallet får det bli vara fett (möjligt att man kan öka sina glykogendepåer något pga träningen, men hyfsat försumbara kalorier att ta hänsyn till).

Men att i praktiken lista ut vad som är kaloribalans i ett sådant läge innebär att man exakt kan förutspå hur mycket muskler man kommer att tappa och i vilken takt och se till att man ersätter denna vävnaden med fett genom att justera kaloriintaget till rätt nivå.

Det räcker inte med att kolla på vågen eftersom 1 kg muskler inte är kaloriekvivalent med 1 kg fett.

Frågan känns lite "bakvänd" om den är tänkt att ha praktisk betydelse..

Problemet är alltså att man inte kan göra ett sånt försök eftersom man inte på förhand kan veta var man har sin kaloribalans eftersom man inte vet hur snabbt man kommer att tappa muskler. Och då tänker jag inte ens på att energiutgifterna förändras till nivåer som man inte heller är speciellt säker på.

Springer
2012-04-17, 19:10
Men kaloribalans används flitigt både här och där. Det är väl inte ett meningslöst begrepp?

nisse1976
2012-04-17, 19:17
Antagligen ja.

Kan han lägga på sig fett trots att han bränner varenda kalori han stoppar i sig?

Sniggel: Jag tycker frågan var sjukt intressant även om det är omöjligt att räkna ut om man ligger exakt på balans. Vi kan väl låtsas att man kan det? vad som händer fysiologiskt blir ju inte mindre intressant för att man inte kan räkna ut det så exakt?

Springer
2012-04-17, 19:21
Kan han lägga på sig fett trots att han bränner varenda kalori han stoppar i sig?

När jkag funderade kom jag fram tillatt hård konditionsträning och ingen styrekträninge gör att man tappar muskler och lägger på sig fett. Förutsatt att man håller sig på kaloribalans.

I alla fall om jag rätt har filtrerat alla tusentals poster jag läst på kolo. :)

nisse1976
2012-04-17, 19:26
När jkag funderade kom jag fram tillatt hård konditionsträning och ingen styrekträninge gör att man tappar muskler och lägger på sig fett. Förutsatt att man håller sig på kaloribalans.

I alla fall om jag rätt har filtrerat alla tusentals poster jag läst på kolo. :)

Hur kan det göra det? Fettet måste ju bildats av nånting.
Det spelar väl ingen roll om du som i första exemplet inte gör nånting och bränner exakt 2000 kcal per dag och äter exakt 2000 kcal per dag eller om du konditionstränar och bränner exakt 3000 kcal per dag och äter 3000 kcal per dag?

Springer
2012-04-17, 19:34
Jag tänker mig att muskelmassan minskar om man ligger på ganska låg fett% (<15) och kör mycket kondition (bara benen) och inget annat. Och om musklerna minskar, frigörs energi (eller ja, nettomässigt alltså).