Visa fullständig version : Ny naturlig sportdryck - mjölk med extra protein
Spännande nyhet från Arla, vad tycker ni? *popcorn*
Saxxat från pressmeddelandet:
Nu kommer en ny mjölkdryck som passar vardagsmotionären. Mjölkdryck med extra protein har 30 procent mer protein än vanlig mjölk och fungerar för så väl uppladdning inför träning som för återhämtning efter. Den nya mjölkdrycken kommer i två smaker - naturell och blåbär - och finns i butik från vecka 19.
Allt fler svenskar motionerar. Nästan hälften av den svenska befolkningen (47 procent) motionerar minst två gånger i veckan. För tio år sedan var andelen 36 procent 1). Träningsintresset har även ökat efterfrågan på återhämtningsprodukter, vilket har lett till att marknaden för proteindrycker inom dagligvaruhandeln växer, framför allt specialprodukter 2).
Nu lanserar Arla en naturlig variant av återhämtningsdryck – mjölk med extra protein i två smaker, naturell och blåbär. Mjölk är naturligt rik på högkvalitativt protein och innehåller 18 av 22 av de näringsämnen vi rekommenderas att äta varje dag. Den nya mjölkdrycken innehåller utöver dessa näringsämnen 30 procent extra protein, och passar därför särskilt väl för den som motionerar.
I samband med träning är musklerna extra mottagliga för näringsupptag och det är ett bra tillfälle att fylla på med högkvalitativa proteiner, kolhydrater och andra näringsämnen. Studier visar att intag av protein i samband med träning stimulerar muskelbyggnaden och att träningseffekten sannolikt förbättras även på lång sikt 3).
Vardagsmotionären har ofta flera syften med sin träning, både att bygga upp muskler och även att förbränna fett. Många av specialprodukterna som finns i dagligvaruhandeln har både högt proteininnehåll och högt kolhydratinnehåll. Om man tillför mer kolhydrater än vad man gör av med ökar man i vikt 3). Genom att tillföra extra protein till mjölken men behålla den naturliga kolhydrathalten är Arlas mjölkdryck med extra protein ett alternativ för den som vill vara aktiv, vardagsträna och hålla koll på vikten.
Mjölkdryck med extra protein i smakerna naturell och blåbär finns i butik från och med vecka 19. Cirkapris per förpackning på 5 dl är 11 kr.
http://desmond.imageshack.us/Himg826/scaled.php?server=826&filename=bb8f96738e445a03org.jpg&res=landing
Lääänkarååå!! :DD
Tack på förhand..
30%på 3,5/100g protein ger ju inte så mycket:-p kul ide iofs.
Det blir inte mycket extra protein, ca ett gram per dl. Dyr mjölk.
Rätt så ovärt... ICAs lättkvarg är lite billigare sett till PPK och innehåller förmodligen lite mindre kalorier.
Fredriiik
2012-04-17, 13:20
Rätt så ovärt... ICAs lättkvarg är lite billigare sett till PPK och innehåller förmodligen lite mindre kalorier.
kvargen blandar sig ju så lätt med proteinpulvret i shakern också:thumbup:
Förövrigt nice med en sån mjölk! Duktigt dyr dock!
Fishtank
2012-04-17, 13:20
Vi får alltså hela 4,5 gram protein/dl mjölk nu, so much win eller?
Fredrik med lite vatten där i så.
Grapeman
2012-04-17, 13:22
At first I was like "30%!!!! *drool*!", then like "30% mer...." :(
WHITEFOLKS
2012-04-17, 13:24
Väljer vanlig mjölk framför det där.
Fredriiik
2012-04-17, 13:24
Vi får alltså hela 4,5 gram protein/dl mjölk nu, so much win eller?
Fredrik med lite vatten där i så.
tio gram mer/liter. Dricker man tio liter i veckan är det ju 100 gram extra protte! Win win win ;D
dock 22kr/liter är ju jävligt saftigt.
Haha noway att det blir bra!
At first I was like "30%!!!! *drool*!", then like "30% mer...." :(
Haha +1
Gillar dock initiativet :thumbup:
Väljer vanlig mjölk framför det där.
Ja... Bättre att späda ut ett gott proteinpulver med vanlig lättmjölk...
Det måste jag säga var en luring utav Arla!
Bra initiativ dock.
Om jag skulle utveckla en träningsprodukt för Arla så skulle det vara en drickyoghurt med mer protein, lång hållbarhet och som går att förvara i rumstemperatur.
Om man tittar på vad folk köper när de varit och tränat så är drickyoghurt högt på listan och jag tror en produkt med mer protein säljer ännu bättre.
Proteinförstärkt mjölkdryck med så låg proteinhalt för det priset känns inte direkt vettigt åt något håll.
Springer
2012-04-17, 13:38
Funkar det rent matkemiskt att bara tjonga i vassle/kasein i yoghurt?
Proteinförstärkt mjölkdryck med så låg proteinhalt för det priset känns inte direkt vettigt åt något håll.
Fast tillräckligt vettig för att lura en hel del folk. Med tanke på att råvaran är förmodligen så gott som gratis för arla som tillverkar ost och har således vassle, så blir det ganska billigt att trycka dit ett gram protein.
Anledningen till att dom inte valde yoghurt tror jag, är för att mjölk har fått en nyttighetsstämpel som träningsdryck.
Mjölk med 5p/5k/0f och extra D-vitamin har funnits länge i Finland. Gott, men tyvärr har den varit lite väl dyr. Hoppas den här är billigare.
Fishtank
2012-04-17, 14:23
Funkar det rent matkemiskt att bara tjonga i vassle/kasein i yoghurt?
Varför skulle det inte?
Rolf 22 kronor litern ska det kosta som det står i TS
älskarcola
2012-04-17, 14:37
Har man pengarna kan man ju byta ut detta mot vanlig mjölk..om man har lust.
Jag var nära att springa till affären när jag läste detta men det var ju inte så mycket mer protein ändå xD Så nej tack!
Arla har bra sinne för pr. 30% låter mycket men i förhållande till priset så är det inte det.
Bra tänkt iallafall. Kunde dom få ut en produkt som innehöll lite mer protein så hade det varit en vinnare.
50g protein på en liter är iofs helt okej. Kommer ju aldrig komma till tråknorge :(
Nikodemus
2012-04-17, 15:01
4 dl sån där mjölk med protteshaken mummmmmmi
eller en skvätt till gröten..
sjukt sämst pris dock
Om jag skulle utveckla en träningsprodukt för Arla så skulle det vara en drickyoghurt med mer protein, lång hållbarhet och som går att förvara i rumstemperatur.
Om man tittar på vad folk köper när de varit och tränat så är drickyoghurt högt på listan och jag tror en produkt med mer protein säljer ännu bättre.
http://nyheter.arla.se/wp-content/uploads/2012/04/2_yalla_lag1.jpg
http://nyheter.arla.se/2012/04/17/en-laktosfri-och-en-proteinrik-nya-drickyoghurt-fran-yoggi-yalla/
5 gram protein och 8,5 gram socker per 100 gram.
Springer
2012-04-18, 10:50
Anledningen till att dom inte valde yoghurt tror jag, är för att mjölk har fått en nyttighetsstämpel som träningsdryck.
Japp, tom OS-landslaget väljer mjölk, så det måste vara bra! :-)
http://nyheter.arla.se/wp-content/uploads/2012/04/2_yalla_lag1.jpg
http://nyheter.arla.se/2012/04/17/en-laktosfri-och-en-proteinrik-nya-drickyoghurt-fran-yoggi-yalla/
5 gram protein och 8,5 gram socker per 100 gram.
Se på sjutton. Den laktosfria var dock mer intressant för min del.
Japp, tom OS-landslaget väljer mjölk, så det måste vara bra! :-)
Vilket landslag?
Springer
2012-04-18, 11:46
http://nyheter.arla.se/2012/04/04/mjolk-naturens-egen-sportdryck/
Har inte den exakta formuleringen på paket framför mig just nu.
en liten förpackning av den där är väl ett tämligen perfekt efterträningsmål för den stora tränande massan. (dvs inte optikoloiter)
Glad som fan i hågen studsar jag hem från affärn med min nya upptäckt och googlar halvlitern med extraprotein och då kommer den här tråden upp på typ femte plats:d
Och nästan alla verkar klaga. Det här passar mig perfekt ändå. Så många gånger jag är ute på stan och är hungrig och vill ha nåt nyttigt med mycket protein.
Mängden är det allra bästa. Elva kronor är ingenting jämfört med vad jag kastar ut på annat skit att stoppa i munnen!
Dubbla priset. Köp två mjölk och få i dig 100% mer protein istället.
Hursom så är norsk mjölk på 4,5g protein ifall jag inte missminner mig och den är absolut inte så dyr. Säljknep dvs.
sent from phone
Rikard Jansson
2012-08-10, 20:36
det skulle vara så jävla lätt för dem att göra mjölk med både 6 och 7 g protein per dl om det vore så utan att det kostade dem mer
Jämfört med en gainomax som innehåller lika mycket protein så blir det cirkus halva priset, det är inte så illa. Det finns ändå både en och två som köper sånna. Dessutom är inte alla skitglada i att hälla i sig ett par liter mjölk i stöten.
Rikard Jansson
2012-08-10, 20:43
Dessutom är inte alla skitglada i att hälla i sig ett par liter mjölk i stöten.
Då förtjänar man ändå inga muskler!!11
KalleTeodor
2012-08-10, 21:52
hur kan arla va så dumma?
hur kan arla va så dumma?
Arla är ju skitsmarta ju. Skapar en produkt som antagligen kostar typ ingenting mer och säljer den för dubbla priset till dumma byggare.
Arla är ju skitsmarta ju. Skapar en produkt som antagligen kostar typ ingenting mer och säljer den för dubbla priset till dumma byggare.
Precis. Ta vanlig mjölk, tillsätt några gram proteinpulver och du har typ samma produkt, till ett liiite bättre pris. Som bonus kan man få någon god smak med proteinpulvret ifall man vill det.
Men det är såklart mycket smidigare att gå och köpa deras "proteinmjölk". :rolleyes:
tacka vet jag vanlig mjölk
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.