Visa fullständig version : Tappar träningslusten, motivation?
Nu när jag tänkt tappa ett par kilo så tappar jag min träningslust också, saknar motivationen. När jag får äta mat och träna hårt behöver jag knappt någon motivation då styrke-resultaten och viktökningen infinner sig med jämna mellanrum. Men när jag ska hoppa på ett kaloriunderskott försvinner det för jag vet att man inte kan bli starkare under den här perioden, vilket suger.. samt att jag aldrig får till mitt schema som jag vill ha under deffen.
Har ni några tips och tricks gällande motivationen under deffen och på mitt schema?
DAG 1: bänk, militärpress, triceps, mage
DAG 2: mark, rodd, biceps, böj
DAG 3: vila/promenad
DAG 4: börja om
Borde jag dela upp den till en 3 split/4 split för att lägga till nån extra övning / muskelgrupp?
Ät mer kolhydrater så du orkar mer. Drar man ner för mycket på kolhydraterna vill man bara dö varje träningspass.
Träna låga reps och inte allt för många set på ett pass eftersom du tömmer (och aldrig hinner fylla) glykogendepåernaa och tappar kraft och därför motivation.
Sov bra och ät nyttigt, man kan äta sjukt mycket mer än man tror om man äter nyttigare mat och tar några extra promenader i veckan.
vicarious
2012-04-17, 10:12
Träna mindre. Vila 1-2 dagar mellan varje pass. Brukar göra det roligare att åka till gymmet.
Jag känner igen det där. Jag har betydligt svårare att motivera mig när resultaten uteblir. Som Vicarious sa så kan du träna mer sällan och se om suget ökar då. Alternativt kan du köra lite nya övningar/schema.
Pretorian
2012-04-17, 10:31
Själv tycker jag motivationen går upp när jag börjar deffa. Det är först då som jag ser (de eventuella) resultaten av viktuppgången. Och förändringarna märks mer och mer för varje vecka som går när vikten långsamt går nedåt.
Det här hjälpte inte så mycket kanske men ville bara skriva hur jag ser på motivationen.
En PWO kanske?
Annars tycker jag att motivationen kommer tillbaka när man väl vant sig vid kcalunderskott. Vidare känns det som att när man väl tappat några pannor och börjar se resultat så kan föreställa sig målet och det är fan motivation om något. Tänk långsiktigt
Träna mindre. Vila 1-2 dagar mellan varje pass. Brukar göra det roligare att åka till gymmet.
Hur kan det bli roligare att hålla sig ifrån? :smash:
Jag har varit ofrivilligt borta sen i Torsdags, och fick en total pig out av kladdkaka tre dagar i rad den helgen. Jag har fan sämre energi om jag äter mycket och inte tränar än tvärt om, och då kör jag 6 dagar i veckan också.
Ät mer kolhydrater så du orkar mer. Drar man ner för mycket på kolhydraterna vill man bara dö varje träningspass.
Träna låga reps och inte allt för många set på ett pass eftersom du tömmer (och aldrig hinner fylla) glykogendepåernaa och tappar kraft och därför motivation.
Sov bra och ät nyttigt, man kan äta sjukt mycket mer än man tror om man äter nyttigare mat och tar några extra promenader i veckan.
Hej baby, kör 4x6 per övning i schemat jag har nu. Funkar det?
massakay
2012-04-18, 07:44
Själv tycker jag motivationen går upp när jag börjar deffa. Det är först då som jag ser (de eventuella) resultaten av viktuppgången. Och förändringarna märks mer och mer för varje vecka som går när vikten långsamt går nedåt.
Håller helt och hållet med Pretorian!!! Jag tycker till och med att jag ökar i styrka med ett minskat midjemått, Men det kan ha att göra med att jag blir mycket mer taggad när det är deff period, och kör på för kung och fosterland för att inte tappa muskelmassa. Provade också en PWO vid deff, med gott resultat.. Dom första två veckorna i deffperioden kan iof kännas tunga, men sen går det bara av farten:thumbup:
massakay
2012-04-18, 07:55
För mig är det tvärt om!!! Jag ökar gympassen till: träna 3 vila 1, träna 3 vila 1 och lite powerwalk 90 minuter 4-5 dagar i veckan!!! I stället för träna 2 vila 1, träna 2 vila 1, som vid tung byggperiod.. Funkar kanon för mig i alla fall:thumbup:
vicarious
2012-04-18, 10:10
För mig är det tvärt om!!! Jag ökar gympassen till: träna 3 vila 1, träna 3 vila 1 och lite powerwalk 90 minuter 4-5 dagar i veckan!!! I stället för träna 2 vila 1, träna 2 vila 1, som vid tung byggperiod.. Funkar kanon för mig i alla fall:thumbup:
Logiskt att träna mer när du äter mindre?
Fishtank
2012-04-18, 10:56
Lättare att sysselsätta sig istället för att äta.
Är nog så han resonerar.
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
massakay
2012-04-19, 05:42
Logiskt att träna mer när du äter mindre?
Nej kanske inte, men vem har sagt att allt ät logiskt. Det kan ju vara psykiskt. Jag blir extra taggad när jag ser musklerna träda fram ur underhudsfettet och får ett kvitto på att jag gjort rätt!!! Jag tränar i och för sig lite kortare gympass vid deff, än vid bygge så det kanske jämnar ut sig i slutändan (samma totala gymtid i veckan)
Alla människor funkar olika helt enkelt:)!!!
En PWO kanske?
Annars tycker jag att motivationen kommer tillbaka när man väl vant sig vid kcalunderskott. Vidare känns det som att när man väl tappat några pannor och börjar se resultat så kan föreställa sig målet och det är fan motivation om något. Tänk långsiktigt
+1
PWO är en rekommendation jag kan också ställa mig bakom, du kanske inte behöver det varje gång du ska träna men dom dagarna du känner dig slö å inte orkar ta dig till gymmet så ska det tas, Jacked skulle jag rekommendera
sen som flera sagt så när du väl börjar se resultaten så kommer du bli mer motiverad, det borde å andra sidan inte ta så lång tid eftersom man tappar mest vikt i början på deffen eftersom en massa vatten rinner av en
massakay
2012-04-19, 13:18
+1
PWO är en rekommendation jag kan också ställa mig bakom, du kanske inte behöver det varje gång du ska träna men dom dagarna du känner dig slö å inte orkar ta dig till gymmet så ska det tas
Håller helt och hållet med!!! Jag gör precis som du beskriver!!!:hbang:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.