Visa fullständig version : Hur hitta kaloribalans?
tralalalinda
2012-04-17, 06:35
Jag är tjej och har legat på ett kaloriunderskott de senaste månaderna och gått ner 10 kg och är snart klar med min viktminskning. Jag har ätit mellan 1500-1800 kcal/dag och tränat både styrka och kondition.
Är 176 cm och väger snart 65 kg, vilket jag satt som min slutvikt.
Jag funderar på hur jag ska gå till väga för att hitta min kaloribalans sen när jag är klar med viktminskningen? Ska jag lägga mig på en viss nivå och hålla den några veckor för att se om vikten ändras, eller finns det några andra bra sätt som man kan gå till väga på?
Hur gjorde ni för att hitta kaloribalans efter en viktminskning/deff? :)
OneManArmy
2012-04-17, 06:37
Kör med bmr uträkningen i ett par veckor och väg dig varje dag, se hur vikten rör på sig.
Justera sedan med några hundra upp och ned och kör igen ett par veckor.
Tillslut hittar du den, men är otroligt svårt att pricka exakt
Lägg dig på en nivå och se hur det påverkar din vikt, det behöver inte vara svårare än så. Nu när du har haft koll på hur mycket du har käkat under deffen borde du ha rätt bra koll på var din kaloribalans ligger på för nivå.
En positiv sidoeffekt av att köra diet är att man får bra koll på ingrediensers näringvärden. Med det i bagaget är det bara att räkna ut ditt BMR/RMR (http://www.vegout.se/post/20461199440/kroppens-sparlage-och-viktminskning) och sedan höfta på att antingen ligga över det för att öka i vikt eller strax under för att bibehålla vikten - med utrymme för att unna dig onyttigheter ibland.
tralalalinda
2012-04-18, 07:44
det svåra tycker jag verkar vara att veta hur länge man ska testa den nya kalorinivån, 1 vecka, 2 veckor, 3 veckor? vikten kan ju variera väldigt mkt pga vätska man samlar på sig osv. Men jag får väl testa en viss kalorinivå några veckor och se vad som händer med vikten helt enkelt.
Ta den viktminskning du hade de tre/fyra sista veckorna och utgå från det. Gick du t ex ner 250 g/vecka i snitt så låg du antagligen på ett underskott som motsvarar 250 kcal per dag och då kan du börja med att äta så mycket mer.
Första veckan är en inställningsvecka då vikten kan gå både upp och ner men efter andra veckan bör de flesta vara något så när utjämnade.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.