handdator

Visa fullständig version : Proteinintag och reglering av matintag - review om potentiella mekanismer

Eddie Vedder
2012-04-16, 16:03
Detta är, precis som titeln förtäljer, en review. Det är alltså inte en studie i den bemärkelsen att man genomfört något eget. Men det är en intressant fråga om varför högproteindieter verkar vara så effektiva.

Abstract

Free-living organisms must procure adequate nutrition by negotiating an environment in which both the quality and quantity of food vary markedly. Recent decades have seen marked progress in our understanding of neural regulation of feeding behavior. However, this progress has occurred largely in the context of energy intake, despite the fact that food intake is influenced by more than just the energy content of the diet. A large number of behavioral studies indicate that both the quantity and quality of dietary protein can markedly influence food intake. High-protein diets tend to reduce intake, low-protein diets tend to increase intake, and rodent models seem to self-select between diets in order to meet protein requirements and avoid diets that are imbalanced in amino acids. Recent work suggests that the amino acid leucine regulates food intake by altering mTOR and AMPK signaling in the hypothalamus, while activation of GCN2 within the anterior piriform cortex contributes to the detection and avoidance of amino acid-imbalanced diets. This review focuses on the role that these and other signaling systems may play in mediating the homeostatic regulation of protein balance, and in doing so, highlights our lack of knowledge regarding the physiological and neurobiological mechanisms that might underpin such a regulatory phenomenon.

http://ajpregu.physiology.org/content/302/8/R917.full.pdf+html

Christopher D. Morrison, Scott D. Reed, and Tara M. Henagan Homeostatic regulation of protein intake: in search of a mechanism. Am J Physiol Regul Integr Comp Physiol 2012;302 R917-R928

Peter Hansen
2012-04-16, 21:19
Tack Niclas! Jag har alltid tyckt bra om reviews då jag inte själv besitter tillräcklig kompetens för att verkligen bedöma riktiga studier. Om jag hittar samma svar i ett par tre st reviews brukar jag anta att det är det som forskningen säger =D

Om man dock hade orken att verkligen läsa alla studier man ville och själv bilda sin uppfattning om saker och ting, skulle det bli ett väldigt stillasittande liv. Vem fan har den tiden om man inte jobbar direkt med det eller besitter samma kunskaper som en professor som kan skumma igenom en studie på ett par minuter och extrahera det essentiella? jesus christ =D

Eddie Vedder
2012-04-17, 07:16
Tack Niclas! Jag har alltid tyckt bra om reviews då jag inte själv besitter tillräcklig kompetens för att verkligen bedöma riktiga studier. Om jag hittar samma svar i ett par tre st reviews brukar jag anta att det är det som forskningen säger =D

Om man dock hade orken att verkligen läsa alla studier man ville och själv bilda sin uppfattning om saker och ting, skulle det bli ett väldigt stillasittande liv. Vem fan har den tiden om man inte jobbar direkt med det eller besitter samma kunskaper som en professor som kan skumma igenom en studie på ett par minuter och extrahera det essentiella? jesus christ =D

Nicklas med ck!!!*gah!*

;)

Ja reviews kan vara bra men man ska se upp också. De kan ibland vara lite missvisande då de tar med allting utan direkt värdering och ibland kan man ana att forskarna faktiskt är lite selektiva med vad som tas med. De systematiska litteraturstudierna (Chochrane exempelvis) och de med meta-analys är ju bäst. För där genomförs ju en noggrann urvalsprocess som bara inkluderar studier som uppfyller kriterierna för inklusion.