Visa fullständig version : Hjälp ang. Abs-dieten!
Har nyligen genomfört ett projekt arbete där jag prövade på abs-dieten http://www.viktvagvisaren.se/dieter/abs-dieten/
Jag har ätit enligt ett matschema som utgår ifrån de tolv födoämnena som dieten förespråkar. Jag har legat på ungefär 1000-1400 kcal om dagen.
Jag konditionstränar tre ggr i veckan i minst 30 minuter i form av jogging/crosstrainer.
Jag tränar även maxstyrka (6 reps* 3 set) tre gånger i veckan, det blir mestadels maskiner men ibland fria vikter.
Resultatet efter 8 veckor visade (enligt tanitavåg) en ökning i muskelmassa med 0,7kg och minskad fettmassa med 0,2 kg.
Jag misstänker att jag kommer få äta en del skit eftersom dieten är långt ifrån optimal med lightprodukter, lågt kaloriintag osv. Men den har faktiskt fungerat. Vill ju fortsätta se se resultat samtidigt som jag förstår att kosten är ohållbar. Hur går jag vidare härifrån? Hur många kcal bör jag äta per dag? Och kan jag fortsätta äta utifrån dessa födoämnen eller saknas något?
Kan tillägga att jag 21 år, väger 54 kg och förbränner ca 1321 Kcal i vila( enligt tanitavåg) om det är till någon hjälp.
Otroligt tacksam för svar!
bearwolf
2012-04-16, 15:00
hur lång är du?
nisse1976
2012-04-16, 15:12
Vad är ditt mål? Att gå ner i vikt?
Har du gått ner 0,2 kilo fett på 8 veckor?
Förövrigt verkar den dieten vara fylld med massa gamla soppiga myter och allmänt jobbig att hålla sig till.
Lychgate
2012-04-16, 17:31
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Det mesta du kan undra om står där.
Mitt mål är att bygga muskler men samtidigt hålla fettet borta eftersom jag vill att musklerna ska vara så synliga som möjligt.
Ja, enligt Tanita vågen hade jag gått ner 0,2 kg fett på 8 veckor. Exakt hur pålitlig den är vet jag inte.
Jag håller med om att dieten inte är perfekt, men den fungerar för mig då jag sköter kosten bättre samtidigt som jag faktiskt ser resultat av träningen :)
Korrigering: Har gått på dieten i sammanlagt 8 veckor. Mätningarna som jag har gjort med hjälp av vågen är under en fem-veckors period. Resultaten jag presenterade högre upp (-0,2 kg fett samt +0,7 kg muskler) är alltså ett resultat av fem veckor, inte åtta.
Ska försöka ta ut huvudet ur arslet innan jag skriver nästa gång -_-
twosides
2012-04-16, 21:04
Jag har gått ner 7kg på 5veckor samt ökat i muskelstyrka. Köp ett bra vassleprotein och kör på det istället, mycket bättre!
nisse1976
2012-04-16, 21:08
Jag ör lite fundersam på din fråga egentligen, dessa två hittar jag i ursprungsinlägget.
1: Hur många kcal bör jag äta per dag?
2: Och kan jag fortsätta äta utifrån dessa födoämnen eller saknas något?
1: Du har ju stått nästan identiskt i vikt så om det är ditt mål så fortsätt på samma intag som nu.
2: Du klarar dig utmärkt på dessa men de är inget måste, är det nåt du gillar lägg till, eler dra bort om nåt du inte gillar
När jag började med dieten vägde jag 56 kg. Två veckor in i dieten när jag gjorde första invägningen med tanita vågen vägde jag 53 kg och vid sista invägningen med tanitavågen vägde jag 54, och det gör jag idag med.
Jag tänker lite såhär. Jag har ju lyckats bygga muskler och samtidigt bränna fett under denna tid. Samtidigt tänker jag att kaloriintaget är väldigt lågt och att det kanske bara fungerar till en början för att "chocka" kroppen. Om jag nu ska fortsätta träna såhär intensivt i framtiden, håller kosten som jag ätit tidigare då? Kommer resultaten att stanna av eller kommer jag rent av bryta ner kroppen?
Ber om ursäkt att jag var så otydlig. Har så många frågor ang. detta att det är lite svårt att hålla isär allt ibland -_-
Drack proteinpulver de sex första veckorna in i dieten. Blev senare avrådd att fortsätta med det då det tydligen kan finnas en massa hokus pokus i pulvret och jag lika gärna kunde få i mig proteinet på naturlig väg.
Hur pass nödvändigt är det med proteinpulver och liknande egentligen?
Ptja, hur nödvändigt är det med krångliga dieter?
Anar ironin i din kommentar vilket är väldigt onödigt eftersom att anledningen till att jag frågar, är ju för att jag inte kan eller vet så mycket om träning, kosttillskott och liknande.
Och ja, för mig känns den nödvändig just nu då det är första gången jag ser de resultat jag vill av min träning. Den hjälper även mig att hålla igång aptiten då jag bör äta ganska ofta.
StampChamp
2012-04-16, 23:20
Drack proteinpulver de sex första veckorna in i dieten. Blev senare avrådd att fortsätta med det då det tydligen kan finnas en massa hokus pokus i pulvret och jag lika gärna kunde få i mig proteinet på naturlig väg.
Då får du sluta dricka mjölk också som även de innehåller vassle och kasein. Det är mat i pulverform som kan vara bra att fylla ut sitt proteinbehov när det behövs.
nisse1976
2012-04-17, 05:39
När jag började med dieten vägde jag 56 kg. Två veckor in i dieten när jag gjorde första invägningen med tanita vågen vägde jag 53 kg och vid sista invägningen med tanitavågen vägde jag 54, och det gör jag idag med.
Jag tänker lite såhär. Jag har ju lyckats bygga muskler och samtidigt bränna fett under denna tid.
1: Samtidigt tänker jag att kaloriintaget är väldigt lågt och att det kanske bara fungerar till en början för att "chocka" kroppen.
2: Om jag nu ska fortsätta träna såhär intensivt i framtiden, håller kosten som jag ätit tidigare då?
3: Kommer resultaten att stanna av eller kommer jag rent av bryta ner kroppen?
Ber om ursäkt att jag var så otydlig. Har så många frågor ang. detta att det är lite svårt att hålla isär allt ibland -_-
1: Du är liten och har därmed ett lågt kaloriintag. Om du inte chockrasar i vikt så håller du inte ett alltför lågt kaloriintag.
2: Ja, om dui börjar känns dig orkeslös så höj intaget lite, du har ju tappat några kilon så om du vill stanna kvar på denna vikt höj intaget lite (väldigt lite).
3: Nej du kommer inte bryta ner kroppen.
Som sades i tidigare post, proteinpulver är inget hokus pokus men inte heller något magiskt, skall användas för att underlätta att komma upp i den mängd protein man vill ha i sig, jag föredrar att försöka få i mig den via mat men går inte det så är pulver ett bra komplement, men man skall inte sörpla proteindrinkar bara för sakens skull.
Nu vet jag inte hur mycket pulver du tar men är man en person som drycker i sig 5-6 proteindrinkar per dag anser jag att man kanske bör se över sin kost och fundera varför den är så proteinfattig när man vill ha i sig så mycket protein.
What is this Hokus pokus?
Vem avrådde dig?
cakehole
2012-04-17, 08:52
Proteinpulver är/har:
1. Billigt protein per krona.
2. Fördelaktig makronutrientfördelning (lågt kolhydrat/fettinnehåll).
3. Smidigare att blanda X-deciliter proteinpulver än att steka 1kg kycklingfilé.
Nödvändigt? NEJ!
Billigt? JA!
Smidigt? JA!
Ponera att man är vegetarian och samtidigt vill deffa på ett effektivt sätt, då kan det vara extra behändigt med ett proteinpulver för att "boosta" upp sitt proteinintag.
1: Du är liten och har därmed ett lågt kaloriintag. Om du inte chockrasar i vikt så håller du inte ett alltför lågt kaloriintag.
2: Ja, om dui börjar känns dig orkeslös så höj intaget lite, du har ju tappat några kilon så om du vill stanna kvar på denna vikt höj intaget lite (väldigt lite).
3: Nej du kommer inte bryta ner kroppen.
Som sades i tidigare post, proteinpulver är inget hokus pokus men inte heller något magiskt, skall användas för att underlätta att komma upp i den mängd protein man vill ha i sig, jag föredrar att försöka få i mig den via mat men går inte det så är pulver ett bra komplement, men man skall inte sörpla proteindrinkar bara för sakens skull.
Nu vet jag inte hur mycket pulver du tar men är man en person som drycker i sig 5-6 proteindrinkar per dag anser jag att man kanske bör se över sin kost och fundera varför den är så proteinfattig när man vill ha i sig så mycket protein.
Så det går alltså, i motsats till vad många säger att bygga muskler och förbränna fett samtidigt under en längre tid?
Eftersom jag förbränner ca 1321 Kcal/dag i vila och endast äter max 1400 per dag innan träning, bör jag inte teoretiskt sätt då ligga på underskott?
En allmänt känd regel är väl att ligga på överskott när man bygger muskler? Men som du säger, jag har ju inte rasat i vikt så jag kan ju inte äta allt för lite. Blir jätte förvirrad, känns som all logik helt plötsligt försvann -_-
Jag tog aldrig sådär jätte mycket proteinpulver. Det handlade om två matskedar varannan dag på sin höjd.
What is this Hokus pokus?
Vem avrådde dig?
Vet inte exakt, men att det innehöll ämnen som kunde vara skadliga för levern och en massa annat skit som inte "hör hemma" i pulvret.
Det var min lärare som har läst idrott på universitetet. Jag tänkte att han hade mer koll och kunskap än vad jag hade:b
Proteinpulver är/har:
1. Billigt protein per krona.
2. Fördelaktig makronutrientfördelning (lågt kolhydrat/fettinnehåll).
3. Smidigare att blanda X-deciliter proteinpulver än att steka 1kg kycklingfilé.
Nödvändigt? NEJ!
Billigt? JA!
Smidigt? JA!
Ponera att man är vegetarian och samtidigt vill deffa på ett effektivt sätt, då kan det vara extra behändigt med ett proteinpulver för att "boosta" upp sitt proteinintag.
Haha kanske smidigare men kycklingfilén är ju fan så mycket godare :b
Men om man väljer att dricka proteinpulver, byter man ut en shake mot en måltid då eller lägger man bara till den till övriga kosten?
mattilainen
2012-04-17, 12:51
protein pulver är protein. Köper ni inget "superabsstrongerthenever XXXL anabolic +++++" från USA utan ni håller er till svenska leverantörer och kända märken så är det inget hokuspopckus.
Se det som ett lätt sätt att höja proteinintaget, inget annat. Självklart kan ni äta mat och få i er lika mycket/mer men det är som sagt ett tillskott. ett tillskott i det ni redan äter.
mattilainen
2012-04-17, 12:52
Haha kanske smidigare men kycklingfilén är ju fan så mycket godare :b
Men om man väljer att dricka proteinpulver, byter man ut en shake mot en måltid då eller lägger man bara till den till övriga kosten?
som sagt. kosttillskott. Det är ett tillskott utöver det du redan äter.
nisse1976
2012-04-17, 19:06
Så det går alltså, i motsats till vad många säger att bygga muskler och förbränna fett samtidigt under en längre tid?
Ja till en viss gräns, efter ett tag finns det ju inget fett att ta av längre. Det går absolut snabbare på överskott men då kommer du också gå upp i vikt och lägga på dig fett och det vill du inte om jag tolkar dig rätt.
Eftersom jag förbränner ca 1321 Kcal/dag i vila och endast äter max 1400 per dag innan träning, bör jag inte teoretiskt sätt då ligga på underskott?
Vad man gör i teorin är ointressant, dom där formlerna är jättesvåra att pricka och bör användas som riktmedel när man börjar för att veta vart man skall lägga sig. Sen säger ju vikten om du ligger på över eller underskott. Du har ju gått ner 2 kilo på 8 veckor om jag tolkade dig rätt? då ligger du på ett litet, litet underskott.
En allmänt känd regel är väl att ligga på överskott när man bygger muskler? Men som du säger, jag har ju inte rasat i vikt så jag kan ju inte äta allt för lite. Blir jätte förvirrad, känns som all logik helt plötsligt försvann -_-
Ja skall du bygga muskler mest effektivt skall du ligga på överskott, inte underskott. Men du kommer lägga på dig annat också, är det OK - Öka intaget lite, är det inte OK - Fortsätt som du gjort.
Jag tog aldrig sådär jätte mycket proteinpulver. Det handlade om två matskedar varannan dag på sin höjd.
Som sagts, smidigt sätt att få i sig lite extra protein om man inte fixar det via kosten.
Dieten failade direkt när jag läste "Man äter ofta, 6 gånger om dagen, för att hålla ämnesomsättningen på topp."
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.