Visa fullständig version : vad gör man efter deff?
aldoschadewitz
2012-04-16, 14:40
Hej! kommer om några dagar att vara klar med deffen och känner mig redo för beeaachen! :D frågan är bara vad jag ska göra nu? kan lean gain vara ett alternativ?.. jag vet inte
Eller en abcde die. Det jag behöver är ett upplägg där jag kan fortsätta bygga muskler utan att gå upp i fett. Och vill ha energi för Af sesongen börjar snart så vill inte bulka upp mig och sedan behöva deffa igen när den börjar (om 3 veckor ungefär)
tacksam för svar
nisse1976
2012-04-16, 15:03
Styrketräna och ligga på kaloribalans? Eller vill du prompt ha ett upplägg/diet med ett namn?
aldoschadewitz
2012-04-16, 15:18
nej ett namn är inte nödvändigt. Men alla dieter har ju ett namn mer eller mindre..
Har inte träffat någon som har fått bra resultat av att ligga på balans hela tiden. Utan en viss tid överskott sedan en tid underskott.
nisse1976
2012-04-16, 15:21
nej ett namn är inte nödvändigt. Men alla dieter har ju ett namn mer eller mindre..
Har inte träffat någon som har fått bra resultat av att ligga på balans hela tiden. Utan en viss tid överskott sedan en tid underskott.
Fast det var välöverskott och sen underskott du inte ville göra?
Då tror jag styrketräning på kaloribalans kommer ge dig bäst resultat.
Jag har för övrigt fått bra resultat med styrketräning på kaloribalans.
Inge Enveten
2012-04-16, 15:25
Jag kommer köra balans ett tag för att kunna ställa om till lite mer normalt liv och för att ungefär se var mitt kaloribehov egentligen ligger på när livsstilen blir mer aktiv. Åtminstone 2-4v balans skulle jag säga.
Det beror på över hur lång tidsperiod du menar. Att ligga på balans år in och år ut kan vara negativ, att en kort* period av livet ligga på balans direkt efter en deff och samtidigt se till att öka träningsvikterna är ibland en bra ide.
*som några månder
aldoschadewitz
2012-04-16, 17:10
Jag kommer köra balans ett tag för att kunna ställa om till lite mer normalt liv och för att ungefär se var mitt kaloribehov egentligen ligger på när livsstilen blir mer aktiv. Åtminstone 2-4v balans skulle jag säga.
okej låter bra det! kör nog på det med tanke på att jag inte heller riktigt har koll på det.
Men kommer jag samtidigt öka styrka?
Inge Enveten
2012-04-16, 17:31
okej låter bra det! kör nog på det med tanke på att jag inte heller riktigt har koll på det.
Men kommer jag samtidigt öka styrka?
Beror på för många för mig okända faktorer om dig, hur du tränar, hur du sköter din vila osv. Kanske ja kanske nej.
aldoschadewitz
2012-04-16, 20:13
jag sovar ca 9 timmar och sköter min kost enligt mig själv exemplariskt :P nästan patetiskt..
dricker aldrig alcohol eller läsk, inte ätit chips eller godis på år. Håller högt protein intag så på den fronten är det inga problem.
så om jag sköter alla dessa faktorer bra så är det möjligt att öka under balans?.. är osäker har hört både jag och nej
Fishtank
2012-04-16, 20:22
Klart du ökar på balans men långsammare än på överskott.
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Jag tror en extremt långsam bulk är opti.
aldoschadewitz
2012-04-16, 20:29
hur mycket är extremt långsam enligt dig? 50kcal överskott typ eller?
mindre än det är ju svårt att mäta upp.. en extra ostskiva och en ökning med 100%..
hur mycket är extremt långsam enligt dig? 50kcal överskott typ eller?
mindre än det är ju svårt att mäta upp.. en extra ostskiva och en ökning med 100%..
Att "träffa" 200 kcal är svårt. Använd vågen, se hur mycket mat som motsvarar en moderat uppgång.
Detta brukar jag med köra på! Skönt att göra det med efter att varit mer strikt. Ombyte förnöjer :) Fast jag mer är "långsam" än extrem.
Du rör på dig olika varje dag vilket gör att du förbrukar olika mängder energi. Någon dag kanske du går lite längre och förbrukar ytterligare 100 kcal som du inte ens tar med i beräkningarna. Nästa dag sitter du helt stilla osv. Alltså kan du i praktiken inte beräkna så små överskott. Och även om du ligger på "balans" kan du ligga på överskott vissa perioder, följt av visssa perioder underskott vilket blir balans över ett tidsperspektiv som sträcker sig längre än en dag.
Du får använda vågen som sagt.
Vill man bli markant större så är varken balans eller väldigt lågt överskott effektivt som enda metod men det finns kanske poänger med att köra det under perioder.
Efter en deff (ej tävlingsvarianten) kan det kul att konservera formen ett tag och styrkeökningarna får man i alla fall, så man kastar inte bort tiden utan man lägger grunden för nästa bulk.
Vad gäller att ligga på lågt överskott så tror jag betydligt mer på att äta upp sig i mer normalt tempo och sedan lägga in perioder av balans tills styrke- och/eller muskelökningarna går trögt eller tills den period man satt upp i förväg tar slut och sedan fortsätta äta ett tag. Det går dessutom mycket enklare att reglera med en vanlig våg så man slipper att räkna maten.
Framför allt så tror jag att man bör avsluta varje bulkperiod med att ligga på balans under en period för att musklerna helt enkelt ska hinna bli tillräckligt utvecklade för att tåla en deff bättre. Det viktiga med muskler är att man bygger in så mycket protein som möjligt i dem och det tar tid vilket man inte får om man kör deff följt av bulk hela tiden.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.