handdator

Visa fullständig version : Man blir tjock av att banta!

Sooffiiee
2012-04-16, 12:27
http://tranastyrka.se/hur-du-blir-tjock-av-att-banta/
Läste denna artikel och blev lite nojjig

Under 8 veckor så har jag gått ner 5kg. Tränar styrka mellan 5-6 ggr i veckan beroende på hur mycket jag jobbar. Vill ju som sagt tappa fettmassa men bevara mina muskler. Under dessa veckor har jag inte tappat någonstyrka, snarare ökat.

Jag väger mig varje dag på morgonen mest för skojsskull och ibland så väger man ju lite mer än morgonen innan, men det har inte gjort så jag har tappat min motivation.
Dock under denna helg (Torsdag-måndag) så har jag slarvat lite med maten då jag sovit länge om dagarna sen dragit till jobbet på en gång, bara hunnit äta 1 gång om dagen men mkt småätande som godis och andra onödiga saker.

Igår vägde jag 61,7 och så blev det en oplanerad filmkväll med vänner som innehöll pizza, gifflar och smågodis. Måste kommit över mitt kcalunderskott med råge!
Trots detta när jag vägde mig nu när jag vaknade så vägde jag 60,9. Tycker att det verkar skit mysko, fick lov att ställa mig på vågen igen för att se om det stämde (vilket det gjorde)

Jag försöker ligga på 2gram protein om dagen, men ibland så blir det bara runt 80gram när jag slarvar.
(Inbillar mig själv att jag är ju tjej och vill ju inte få jätte mycket muskler och tänker att proteinet inte är lika viktigt för mig, än dom som verkligen vill bygga muskler, Jag kanske är ute på tunn is med detta tänkande?!)

Är väldigt nojjig just nu och är rädd att jag går ner för fort, tappar mkt muskelmassa, och efter denna artikel ännu mer rädd :S
jag vill gå ner til 53 kg, har dock inte satt en deadline utan jag kommer dit när jag kommer dit om det nu innebär att jag måste "deffa" under hela sommaren.

Kanske lite rörig text och jag vet egentligen inte vad jag vill ha ut av den, vill mest se andras reflektioner över detta.
Hur kunde vågen visa -0,8 trotts min ätardag igår och vad tycker ni om denna artikel?

johanhej
2012-04-16, 13:50
Bara skummat igenom artikeln och ditt inlägg, men det hela är inte direkt en nyhet. Det är skillnad på att deffa och att banta. Artikeln visar tydligt varför jojobantning ska undvikas.

Tränar du och håller proteinet på 2g/kg KV så behöver du inte oroa dig, och sluta titta på vågen. Att bli fet är inget som sker på en dag och att leva ett optimalt liv utifrån styrketräningsperspektiv är sällan något att eftersträva som en vanlig Svensson.

Sooffiiee
2012-04-16, 16:50
isakt: Nu vet jag inte vad du vill komma med ditt inlägg, men varför skulle jag vilja köpa en sådan och vad gör den ens?!,,, ser ut som en bluff och båg grej.
Och vadå sluta banta?! det gör jag inte,, tycker att jag har haft en ganska lagom viktnedgång under mina 8 veckor, plus att jag styrketränar och försöker äta 2gram protein* min kroppsvikt, Jag blev bara nojjig när jag gick ner så mycket trotts mitt slarv under helgen plus min ätardag och sen samma dag får syn på denna artikel...

z_bumbi
2012-04-16, 17:06
Det som står i artikeln handlar om att jojobanta så gör du inte det så kan du vara ganska så lugn.

liquid diamonds
2012-04-16, 17:58
^ +1

Under 8 veckor så har jag gått ner 5kg. Tränar styrka mellan 5-6 ggr i veckan beroende på hur mycket jag jobbar. Vill ju som sagt tappa fettmassa men bevara mina muskler. Under dessa veckor har jag inte tappat någonstyrka, snarare ökat.
Sluta noja, du verkar ju göra allting rätt :thumbup: ... en slarvig helg förstör ingenting, värre om det sker frekvent.

(Inbillar mig själv att jag är ju tjej och vill ju inte få jätte mycket muskler och tänker att proteinet inte är lika viktigt för mig, än dom som verkligen vill bygga muskler, Jag kanske är ute på tunn is med detta tänkande?!)
Du kommer inte att bygga massa muskler genom att ligga på underskott, speciellt inte som tjej. Just 2g/kg kv är inte hugget i sten men försök hålla dig däromkring så blir det perfa ska du se.

Guddi
2012-04-16, 20:38
Som flera redan har påpekat handlar min artikel om farorna med att som normalviktig har perioder då man går ner några kilo fort utan att bry sig om det är muskler eller fett man tappar. Typ "jag äter bara äpplen" eller "jag kör nutrilett och sitter i soffan" dieter.

Det du beskriver verkar vara en välplanerad viktnedgång. Sen ska man givetvis inte slarva för mycket få då blir det kasst i det stora hela med men några dagar gör ingenting över en månad.

Sniggel
2012-04-17, 19:11
Äsch. Det ser ut som om du gör det mesta rätt. 5 kg på 8 veckor och 2g/kg protein för det mesta. Att 1 dag i veckan hamna på 1-1.5 är definitivt inget som kommer att sabba resultaten.

Du går ner i lagom takt och du får i dig ordentligt med protein och du styrketränar. Man kan anstränga sig mer och vara ännu försiktigare (öka proteinintaget och köra ett lugnare underskott, aldrig slarva osv...) men om jag tar hänsyn till hur många brukar "banta" så sköter du dig exemplariskt.

Fru_Flisa
2012-04-17, 19:17
Bra att ha dagar med släppta tyglar. Det släpper lite på stressen av att ligga på underskott och hjälper dej säkert i längden. Se till att äta dej mätt på mycket av den mat som mättar och är bra bara så det inte blir underskott på det för att göra det ok att äta allt för mycket tomma kcal för ofta.

Sooffiiee
2012-04-18, 10:02
Okey, Tack för alla svar. Nu kan jag slappna av lite granna efter att ha läst era inlägg, Fortsätter på mitt spår :)

Nutrid
2012-04-18, 11:38
you go girl

Sooffiiee
2012-05-03, 09:17
Tänkte att jag tar upp min fråga här istället för att starta en ny tråd.

Jo från torsdags till söndag har jag varit på skiirocken i sälen och då blev det ju mycket alkohol som förväntat och kass mat och ingen träning! Jag har faktist hållt mig från att festa sen juldagen och jag tänkte att lite kan man vell få unna sig! Man måste ju få leva lite också :)

Var lite nojjig innan att jag skulle gå upp jätte mycket i vikt under denna weekend men vägningen jag gjorde på måndag morgon visade att jag gått ner 0,8 kg från torsdags morgonen.

På onsdagen, alltså igår så hade jag inte tränat på en vecka och märkte att jag inte orkade lika många reps längre?! kommer det ta långtid för mig att komma tillbaks där jag var innan denna fest?!
Och jag har sjuk träningsvärk idag, Är det vanligt att få efter bara 1 veckas uppehåll?

young_george
2012-05-03, 09:33
På onsdagen, alltså igår så hade jag inte tränat på en vecka och märkte att jag inte orkade lika många reps längre?! kommer det ta långtid för mig att komma tillbaks där jag var innan denna fest?!

Nej

Och jag har sjuk träningsvärk idag, Är det vanligt att få efter bara 1 veckas uppehåll?

Ja

Springer
2012-05-03, 09:34
Träningsvärk efter en veckas uppehåll är väl inte helt onormalt. Jag får det i knäböj tex, om jag kör hårt.