Visa fullständig version : Vad är det för vatten som kommer ur flytande äggvita på dunk vid tillagning?
Coachamig
2012-04-15, 21:05
Hej!
Den senaste najsa matvaran jag har upptäckt är flytande äggvita på dunk, en sak som är konstigt är dock att när jag tillagar den, oavsett hur (ugn, stekpanna, micro) så blir det alltid så att majoriteten stelnar och blir till "tillagad äggvita" och kanske 1/6 lr så blir bara nått konstigt vattenliknande skit som är rinnigare än äggvitan, men smakar ändå ägg.
Går man miste om protein om man häller bort det där "vattnet" eller vad det nu är?
Har märkt att om man blandar i några vanliga ägg i äggvitan o sen tillagar den får man inte det där "vattnet".
kanske är lite ot, men var kan man köpa äggvita? :)
Noterade precis samma sak för några timmar sedan när jag testade det idag. Undrar också! :)
gQLLe: Jag hittade min på den lokala ICA-butiken, typ vid smöret och inte vid äggen konstigt nog.
Coachamig
2012-04-15, 23:31
kanske är lite ot, men var kan man köpa äggvita? :)
Köper på Ica Maxi lr Ica Kvantum, men tror du kan be vilken ica affär som helt ta in det i sitt sortiment
OneManArmy
2012-04-16, 06:12
Det är så en enkelt att det faktiskt är vatten.
http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84gg
"Äggvitan innehåller 90 % vatten och 10 % rent äggviteämne,"
Coachamig
2012-04-16, 12:01
Det är så en enkelt att det faktiskt är vatten.
http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84gg
"Äggvitan innehåller 90 % vatten och 10 % rent äggviteämne,"
ja men att den innehåller vatten är väl rätt självklart, men det betyder ju inte att det "rinniga vattnet" som finns kvar efter tillagning är vatten, lägger man i ett par vanliga ägg i äggröran så får man ju inget vatten och det finns ju fortfarande lika mkt i röran om inte mer.
om det nu är nästan rent vatten det som blir över vid tillagning då borde man ju kunna hälla bort det och räkna på att man har fått i sig alla kalorier och gram protein isf?
Min kvalificerade gissning är att det är vatten.
Allt protein släpper vatten när man tillagar det. Tänk på köttfärs i stekpannan eller julskinkan i ugnen.
Äggvitan är pastöriserad i dunken och nästa tillagning gör att proteinet blir mer denaturerat och släpper mer vatten.
Möjligt att en liten gnutta salt i äggvitan kan minska vattnet...möjligt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.