Visa fullständig version : Fel med ämnesomsättning?
Hej, jag har tränat Muay-thai 1.4år men började tränar seriöst nånstans efter juni. jag låg nånstans 66-67 innan jag började tränar seriöst med muay-thai och löpning, sen efter 6-8 veckor lyckas hamna ner till 62.4kg, såg bra ut och var riktigt glad över efter all träning de gav mig resultat även konditionen hade förbättrat och fått mer ork. Men sen efter 2 månader när jag deffade ända till 60.6kg blev jag sjuk i 5 veckor! vad händer då? ja du började vräka skit 4000kcal om dagen bara mängd av socker jag borde kanske ha ätit normal mat istället för godis. skulle inte sitta och skriva de här inlägg nu annars. men de inte som är problemet jag började med dieten och träna hårt, 7.5-10km morgon promenad nästa varje dag, ibland 1mil löpning och muaythai 4 gng per vecka. jag lyckats gå ner litet från fetthuden men vågen går åt skogen. kan deffa ner fast visa dagar väger jag mer de väldig normal de kan vara vätska men varför fortsätter inte jag deffa lika snabbt som de var för????? varför blev de så svårt helt plötsligt???? jag kommer de var mkt lättare kunde gå ner regelbund 0.5kg per vecka som de ska vara men nu nästa inget alls?? jag vet de svårt bygga muskler och jag tror inte jag håller på bygga så där enorm med muskler de räcker inte de träning jag går på jag ha bara styrke tränat 2 gng på en månad. har även mätit fett % och låg på 21.3% fett
Ålder: 23
Längd: 167cm
Vikt: 64-65kg( 6 veckor snart samma vikt)
Lår:53cm(dag 0: 54.5cm)
Fett: 21.3%
Diet: 1700kcal inkl träning
juste jag började seriöst med dieten och vikt målet för 6 veckor sen.
jag vill verkligen uppnå 57kg nästa gång så jag kan matcha bra viktklass. de inte så kul köra mot långa tjejer D: ( som första motståndare 1.80cm lång.....)
sorry för min grama-disorder även jag talar helt flytande svenska i verklige livet
Ska vi se om jag får ihop tiden:
Hej, jag har tränat Muay-thai 1.4år ... 66-67 innan jag började tränar seriöst med muay-thai och löpning ... efter 6-8 veckor lyckas hamna ner till 62.4kg .... 2 månader när jag deffade ända till 60.6kg
Det är en massa tid som saknas där. Eller är det så att du gick ner först när du började bestämma dig för att deffa? Alltså att du började träna muay thai, var viktstabil större delen av tiden (ca 1 år?), sen bestämde dig för att "träna seriöst och löpa" och det var då du började gå ner i vikt?
Bara så jag förstår när allt hände.
nisse1976
2012-04-15, 07:46
Håller med Sniggel om att det var lite svårt att följa men detta är min tolkning:
2011 - Juni Började träna seriöst. Vikt 66,5 kilo.
2011 - Augusti. 62,4 kilo
2011 - Oktober. 60,6 kilo
Sjuk fram till 2011 - november. 4000 kcal per dag bara från socker? Började träna varje dag.
Promenad varje dag
Ibland 1 mil löpning
muaythai 4 ggr/vecka
Ingen viktnedgång
2012 April 64,5 kilo
Fel på ämnesomsättningen tvivlar jag på att du har då det är väldigt ovanligt plus att du lyckades gå ner tidigare.
Vad manar du med "Diet: 1700kcal inkl träning"? Äter du 1700 kcal per dag?
Är du säker på ditt matintag? Om du tidigare åt 4000 kcal per dag enbart från socker kanske du tycker att du dragit ner ordentligt på kalorierna mot tidigare men du fortfarande inte ligger på underskott.
Du tränar ju ordentligt så min gissning blir den tråkiga men vanliga - Du äter för mycket.
Innan sommaren föra håret, då bestämde jag mig börja träna hårt och matcha så gjorde jag det under sommaren gick ner många kilo och de kändes inte lika jobbigt som idag, gick ner regelbunden ungefär 0.5kg/vecka. Men nu har det varit skit svårt att gå ner från vågen och de inte bra om man matchar i viktklass. löpningen har lagt ner för kunna för bättra ännu mer när jag börjar har över tränat att jag tyckte de var inte alls jobbigt, men fundera på börja löpa när jag uppnåt 63kg fast de kommer ta evighet verka som de. Det därför jag tar morgon promenader istället 7.5km-1mil.
Diet: jag äter 1700kcal om dagen när jag tränar. under sommaren då åt jag 2000kcal gick ner ändå. hur kan det vara mkt kcal oavsett jag bränner ungefär 800-1000kcal om dagen? om jag dra ner borde inte vara svältläget? vad man ser att jag minskat i låren, höften, lite armen men midjan har bara varit upp och ner.
jag åt 4000kcal bara massa skräp medan jag var sjuk riktigt sjuk, har säkert tryckt mig 7000kcal några gånger. Jag ha slutat med socker helt och hållet men för en vecka vägde jag mig 64kg och nu 65! jag fattar ingenting. jag känner mig helt stressad(har även inte fått mens 6mån).
men de sjukaste är, när jag sa till Helene''Ice''(hon gör fettmätning) jag vill matcha sm 2013 men måste först uppnå 57kg för kunna matcha en bra viktklass, hon ränknade fram kommer ligga 10%fett... en 10% tjej då är man jävligt rippat..
men de sjukaste är, när jag sa till Helene''Ice''(hon gör fettmätning) jag vill matcha sm 2013 men måste först uppnå 57kg för kunna matcha en bra viktklass, hon ränknade fram kommer ligga 10%fett... en 10% tjej då är man jävligt rippat..
Det är inte vettigt att satsa på den viktklassen då det inte är hållbart i längden. Har noll koll på damklasserna men vilken är nästa tyngre viktklass?
sägs en matchande muaythai-tjej ska ligga viktklass=(längd(cm)-110), de vad de flesta säger till mig vad jag ska ligga på och matcha 54kg viktklass de bara vätska av(sitta bastun flera timmar). som sagt jag vet inte om man jämför en vanlig som inte tränar och en tjej som tränar har samma längd och vikt, men jag ligger på 21.3% fett är de jätte bra fett % med de längd jag har och vikt? dubbel kolla bara. för jag har hittat artiklar på nätet en kvinna 27 år som är 167cm(som jag) och väger 58kg men har 20.3% fett??
Har du problem med språket/skrift eller är du lat när du skriver?
Om det senare, kan du ta och stanna upp efter varje mening och läsa vad du skrivit och se om du förstår själv vad du säger.
Det är nämligen väldigt ansträngande att läsa din text.
sägs en matchande muaythai-tjej ska ligga viktklass=(längd(cm)-110), de vad de flesta säger till mig vad jag ska ligga på och matcha 54kg viktklass de bara vätska av(sitta bastun flera timmar). som sagt jag vet inte om man jämför en vanlig som inte tränar och en tjej som tränar har samma längd och vikt, men jag ligger på 21.3% fett är de jätte bra fett % med de längd jag har och vikt? dubbel kolla bara. för jag har hittat artiklar på nätet en kvinna 27 år som är 167cm(som jag) och väger 58kg men har 20.3% fett??
Ja om du går efter den formeln så skall du ligga på 57kg vid match. Sen om du bastar ner dig till 54kg från 57 så är förlorar du över 5% av din vikt vilket inte är tillåtet enligt regelverket. max 3% om det är match samma dag och 5% annars.
ja ja du är inte den förste som har sagt de där :P jag är dyslektiker så tyvärr, jag har problem med grammatik. annars jag snackar helt flytande svenska, jag är född i sverige och har bott nästa hela mitt liv. Men man orka inte alltid skriva rätt på nätet/fb/chat what ever.
Kan tar de från början men kortat fattad:
Jag började träna muay-thai i januari 2011(nybörjar passet) sen efter 4 månader så uppgraderade jag mig till avancerade(sparring nivå). Och bestämde mig börja matcha och det krävs kondition och fler annat. så började jag träna väldig seriöst början av juni(vägde 66-66.5kg) då var det löpning, muaythai och lite morgon promenader ibland då o då, tills augusti och gick ner till 62.4kg. men nånstans vid sep eller okt(vikt 60.6kg) blev jag sjuk 5 veckor fick även depression att jag började vräka in massa onyttiga och gick upp till 67kg. men lyckades gå ner nästa 2 kg före jul. och så nu väger jag 64-65kg sen 6veckor sen och de har stått still men förutom måttbandet.
Undrar oxå om jag ligger bra fas med vikten jag har och längd även om man har 21.3%fett, och en hemsidan som beskriv en kvinna vid 27 års ålder som är lika lång som jag och väger 58kg men hennes %fett är 20.3%?
Ja om du går efter den formeln så skall du ligga på 57kg vid match. Sen om du bastar ner dig till 54kg från 57 så är förlorar du över 5% av din vikt vilket inte är tillåtet enligt regelverket. max 3% om det är match samma dag och 5% annars.
så du menar att jag måste ändå gå ner lite extra i fett för kunna matcha 54? damn alltså :/ annars får de bli 57 men de inte så kul matcha mot långisar...
så du menar att jag måste ändå gå ner lite extra i fett för kunna matcha 54? damn alltså :/ annars får de bli 57 men de inte så kul matcha mot långisar...
Du snackar om sm 2013 så då har du väl redan tävlat i D-klass? Hur känns motståndet?
Du snackar om sm 2013 så då har du väl redan tävlat i D-klass? Hur känns motståndet?
jupp, har matchad redan D-klass, ja du min första motstånd va en 180cm lång tjej.. inte alls kul med längden torskade andra ronden med clinch och blev knäad 5 gng i mellan benet och flera gånger vid revbenet och jag försökte iaf ta henne till hörnen och clincha fast min knä nåde bara ända till hennes höft D:
men rejäl dålig kondis hon hade och långsam sparka att jag blockade 5 gng i rad. men förlorade split decisions i tredje ronden
Alltså, jag tror -57 passar för dig att basta dig in i efter att du deffat ner dig. Men det är något du behöver utvärdera efter att ha gått match i den viktklassen, så du känner hur kroppen reagerar och så. Om du känner dig svag så blir det ju inget matchvinnande direkt...
-54kg tror jag inte alls på.
Jobbigt med långskånkar, mött en i en D-match då vi matchades i -76. Hjälper inte att han skulle gått av på mitten när man inte kör fullkontakt.*cry* Den räckvidden var inte att leka med.*grr27*
jag känner mig helt stressad(har även inte fått mens 6mån).
Missade detta. Inte ett bra tecken som du helt enkelt behöver ta hand om i första hand.
Tobias5511
2012-04-15, 19:24
Missade detta. Inte ett bra tecken som du helt enkelt behöver ta hand om i första hand.
+1
Kolla upp detta.
jag har oregelbunden mens, men aldrig 6 månader uppehåll :confused:
tror ni de kan påverka vikten? om nån hört eller upplevd samma erfarenhet? för jag längta efter att få (flesta tjejer hellre inte)
Först och främst: har du nu eller tidigare kollat upp detta hos läkare (värden etc) kring detta?
Oregelbunden är en sak men ett "plötsligt" uppehåll på 6 månader är ett tecken på att ngt är ur balans. Orsakerna kan vara många (stress, allmänt välmående, hormonnivåer, träningsmängd, näring, viktned/uppgångar etc) men är oavsett ett tecken på att din kropp inte är helt i balans så kolla upp det hos läkare.
Först och främst: har du nu eller tidigare kollat upp detta hos läkare (värden etc) kring detta?
Oregelbunden är en sak men ett "plötsligt" uppehåll på 6 månader är ett tecken på att ngt är ur balans. Orsakerna kan vara många (stress, allmänt välmående, hormonnivåer, träningsmängd, näring, viktned/uppgångar etc) men är oavsett ett tecken på att din kropp inte är helt i balans så kolla upp det hos läkare.
jag får nog boka tid hos läkare/gyn imorgon:/
Låter som att du första deffen mådde bra. Du tränade mest för träningens skull och gick ner i vikt även om det inte var lika prioriterat som att trivas med livet. Eller?
Sen blev du sjuk, mådde även psykiskt dåligt, frossade och gick upp en massa vikt.
Sen mådde du dåligt av att ha gått upp i vikt (och något annat kanske?) och försökte tag i vikten först och främst men det gick inte lika lätt denna gången vilket fick dig att må ännu sämre.
Ja stress kan säkerligen påverka vikten och ämnesomsättningen. Jag tror att du först och främst ska försöka ta itu med varför du känner dig stressad och kolla upp varför du inte haft mens på ett halvår. De kan säkerligen hänga ihop.
Pineapple
2012-04-16, 11:49
jag får nog boka tid hos läkare/gyn imorgon:/
Gör så! Tror till och med att 6 månader är gränsen för att påbörja utredning.
Låter som att du första deffen mådde bra. Du tränade mest för träningens skull och gick ner i vikt även om det inte var lika prioriterat som att trivas med livet. Eller?
Sen blev du sjuk, mådde även psykiskt dåligt, frossade och gick upp en massa vikt.
Sen mådde du dåligt av att ha gått upp i vikt (och något annat kanske?) och försökte tag i vikten först och främst men det gick inte lika lätt denna gången vilket fick dig att må ännu sämre.
Ja stress kan säkerligen påverka vikten och ämnesomsättningen. Jag tror att du först och främst ska försöka ta itu med varför du känner dig stressad och kolla upp varför du inte haft mens på ett halvår. De kan säkerligen hänga ihop.
För vara ärligt, Ja! jag har inte mått bra efter gick upp i vikt, känner mig inte särskilt snygg och är inte alls nöjd(dålig självförtroende) har även känt mig stressad de inget om träning med personliga saker. har till och med börja svullna upp visa dagar min magen bli stor och fötterna, är aggressiv ofta. jag vill fortsätta matcha samt vara rippad men de tar evighet...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.