Visa fullständig version : Studentbostäder Göteborg
Cosemymind
2012-04-13, 22:19
Hej!
Jag ska börja plugga på Chalmers nu till hösten och är på jakt efter en lya där jag har stått i bostadskö i dryga året hos SGS.
Vad jag funderar på är om någon har koll på vilka områden som är att rekommendera, vilka som bör undvikas? Jag har nämligen fått erbjudande om en etta på Kviberg, en etta på Dr. forselius backe och även korridor på Olofshöjd. Vilken av dessa tre är att föredra?
Tackar för svar,
Scratch89
2012-04-13, 22:29
Kvibergs studentlägenheter är riktigt nice.
Dr Forselius och Olofshöjd ligger väldigt nära Chalmers, kan vara skönt med 15min promenad till skolan, kviberg ligger betydligt längre bort. Hur lägenheterna i sig är vet jag inte.
Tricklew
2012-04-13, 22:37
Kvibergs studentlägenheter är riktigt nice.
Indeed, flyttar du in på Kviberg så kommer jag och Scratch och inviger lyan med lite alkohol.
Dr Forselius och Olofshöjd ligger väldigt nära Chalmers, kan vara skönt med 15min promenad till skolan, kviberg ligger betydligt längre bort. Hur lägenheterna i sig är vet jag inte.
Går inte 16(?) mer eller mindre hela vägen fram?
Jag bodde på Olofshöjd ett par år. Riktigt trevligt ställe faktiskt. De andra kan jag dock inte uttala mig om. Som tidigare nämnts ligger dock Kviberg lite längre bort från Chalmers.
Scratch89
2012-04-13, 22:43
Går inte 16(?) mer eller mindre hela vägen fram?
Buss 42 och 52 från doktorsgatorna.
ChewChew
2012-04-13, 22:52
Jag skulle aldrig vilja bo i Olofshöjd. Har fått intrycket av att det är ganska sunkiga enkelrum dom har där. Kviberg känns som att det är ganska långt från skolan. Vart är det du ska plugga? Johanneberg eller Lindholmen? Av de ställen du nämnt skulle jag satsat på Forselius! Där har du även nära till Fysiken, om jag inte tänker helt fel!
Jag bor för tillfället ute i Högsbo, men ska flytta nu i slutet av april. Blir ett tillfälligt boende i vasa tills jag hittat en egen lägenhet.
Vad är det du ska plugga? :)
Gigabyte
2012-04-13, 22:58
Dr. Forselius utan tvekan. Helt ok första lägenhet och mycket prisvärt.
Kviberg är fräscht men dyrt och en bit att resa. Olofshöjd är sunkigt och kan bli en mardröm om du har otur med korridorsgrannar. Betydligt mer värt är i så fall att fixa en etta eller tvåa, just nu genomförs stambyte så se i så fall till att få en med nytt kök och badrum.
Har personlig erfarenhet av alla dessa lägenheter.
Cosemymind
2012-04-13, 22:58
[QUOTE=Tricklew;5713880]Indeed, flyttar du in på Kviberg så kommer jag och Scratch och inviger lyan med lite alkohol.
Haha låter bra. :D Vad pluggar ni för något förresten?
Jag har läst runt lite och folk nämner hur spårvagnarna kan vara rätt så stökiga när man åker mot Kviberg där jag framför allt tänkte på kvällar. Är det något som ni märkt något av?
Olofshöjd har jag hört blir trångt vilket många verkar tycka blir jobbigt i längden.
Men Kviberg är alltså något ni skulle rekommendera? Övrigt, hur långt är det till stan/Chalmers därifrån?
Forselius lägenheter såg tråkiga ut men de ligger mycket bra till.
Cosemymind
2012-04-13, 23:03
Jag skulle aldrig vilja bo i Olofshöjd. Har fått intrycket av att det är ganska sunkiga enkelrum dom har där. Kviberg känns som att det är ganska långt från skolan. Vart är det du ska plugga? Johanneberg eller Lindholmen? Av de ställen du nämnt skulle jag satsat på Forselius! Där har du även nära till Fysiken, om jag inte tänker helt fel!
Jag bor för tillfället ute i Högsbo, men ska flytta nu i slutet av april. Blir ett tillfälligt boende i vasa tills jag hittat en egen lägenhet.
Vad är det du ska plugga? :)
Har sökt Maskin i första hand. :) Så det blir Johannesberg om jag inte har helt fel.
Tricklew
2012-04-13, 23:07
Insåg att jag tänkte helt fel, Kviberg vet jag inget inget. :D
ChewChew
2012-04-13, 23:08
Trevligt! Då kanske man ser en skymt av dig någon gång. Jäkligt skön skola för övrigt måste jag tillägga!
Scratch89
2012-04-13, 23:09
Från Kviberg till Chalmers tar det runt 20 min. Helt okej.
Det kan vara lite stökigt mellan centralen och Kviberg, men det ligger ändå hyfsat nära stan så det ska inte vara några större problem.
EDIT: Jag pluggar sjukgymnast uppe vid Sahlgrenska, bara ett par hållplatser efter Chalmers.
Cosemymind
2012-04-13, 23:10
Är det förresten någon som pluggar på, eller ska börja på Chalmers?
Cosemymind
2012-04-13, 23:11
Trevligt! Då kanske man ser en skymt av dig någon gång. Jäkligt skön skola för övrigt måste jag tillägga!
Absolut!
Jag har inte läst tråden, bara ditt första inlägg.
Jag bor själv i SGS Brahegatan som ligger vid SKF, dugliga lägenheter men jag trivs inte asbra. Kviberg är väldigt mycket bättre. Fräschare lägenheter, närmar natur och mysigare rent allmänt.
Därifrån kan du ta spårvagn 6 direkt till Chalmers (tar 20min).
Sedan tar det 12 min med 7an eller 11an in till Nordstan/centrum.
Nackdelen är väl att det inte ligger en mataffär dörr i dörr. Men vid SKF hållplatsen (3min bort) finns en Coop Konsum och i Gamlestan ligger en stor och riktigt bra Willys. Dit går att cykla från Kviberg.
I Kviberg finns ett Life Gym samt Beach Volly osv. 5km till Skatås.
Jag vantris i Gamlestan,men hade gärna flyttat till Kviberg. På helgerna är det Kvibergs Marknad och då kan du köpa billigt allt :D
Jens.Andersson
2012-04-14, 00:32
Bor på Dr Forselius gata (ligger precis under Dr F. backe) och går på Chalmers. Tar ca 15
minuter att gå. Tar man spårvagnen så ca 4 minuter.
Är det förresten någon som pluggar på, eller ska börja på Chalmers?
Tror det finns flera på kolozzeum som pluggar på Chalmers. Jag bland annat :)
aa pluggar sista året på datateknik linjen, kviberg den korta stunden jag varit där är faktiskt rätt nice, vill bara påpeka att du kan inte vara för petig när det gäller lägenheter i gbg eftersom det är sådan brist på dom, hoppas iaf du väljer en du kommer trivas med, själv bor jag på chalmers studentbostäder som ligger vid chalmers 10 min promenad å fysiken precis över gatan, lägenheten är inte så stor 18 kvm men läget kan nästan inte vara bättre
Cosemymind
2012-04-14, 12:22
Tackar för svar. :) Hur trivs ni på Chalmers i.ö? Har ni något speciellt tips/råd inför starten till hösten?
Nej förstår att jag inte kan vara överdrivet petig men nu när jag fick erbjudande från Kviberg och Forselius backe så tänkte jag, varför inte kolla hur andra trivs.
Mina intryck efter vad folk har berättat och efter vad jag har sett så har Kviberg fina lägenheter(något dyrare) men läget är lite sämre med 20 min spårvagn till skolan. Också att det ligger i samma spår som vägen till kortedala, bergsjön.
Lägenheterna på Forselius backe ser tråkiga ut(korrigera mig om jag har fel) men jag har ju endast sett bilder på dem. De är dock billigare och har bättre läge.
Så vad jag undrar är ifall lägenheterna på Kviberg är värda några extra kronor om man räknar in läget? Vilket hade ni helst bott på?
Jens.Andersson
2012-04-14, 12:30
Tackar för svar. :) Hur trivs ni på Chalmers i.ö? Har ni något speciellt tips/råd inför starten till hösten?
Nej förstår att jag inte kan vara överdrivet petig men nu när jag fick erbjudande från Kviberg och Forselius backe så tänkte jag, varför inte kolla hur andra trivs.
Mina intryck efter vad folk har berättat och efter vad jag har sett så har Kviberg fina lägenheter(något dyrare) men läget är lite sämre med 20 min spårvagn till skolan. Också att det ligger i samma spår som vägen till kortedala, bergsjön.
Lägenheterna på Forselius backe ser tråkiga ut(korrigera mig om jag har fel) men jag har ju endast sett bilder på dem. De är dock billigare och har bättre läge.
Så vad jag undrar är ifall lägenheterna på Kviberg är värda några extra kronor om man räknar in läget? Vilket hade ni helst bott på?
De på Dr F är lite gråare och tråkigare eftersom det är äldre lägenheter. Området
är också mycket lugnare. Det bor nästan bara pensionärer här. Hur länge hade
du tänkt plugga?
Cosemymind
2012-04-14, 12:41
Fem år hade jag tänkt. Som sagt, vilket hade ni valt?
ger dig ett generellt tips som nästan alla kommer ge dig å det är att vara med på nollningen, där lär du känna dina blivande klasskamrater och kompisar som du antagligen kommer ha utanför skolan över en massa roliga aktiviteter och en massa, massa sprit
du behöver ju såklart inte vara med på hela nollningen eftersom den pågår ju ändå i en månad (tror det är den längsta i sverige, om inte KTH har en som är lika lång) men va med på det du tycker kan vara roligt
sen när det gäller lägenheten så får du ställa dig frågan vad det är som är viktigast för dig själv läget av lägenheten (närhet till skolan, affärer osv) eller en lägenhet med utrymme som du trivs i, själv så prioriterar jag läget det är därför jag bor där jag bor
ger dig ett generellt tips som nästan alla kommer ge dig å det är att vara med på nollningen, där lär du känna dina blivande klasskamrater och kompisar som du antagligen kommer ha utanför skolan över en massa roliga aktiviteter och en massa, massa sprit
du behöver ju såklart inte vara med på hela nollningen eftersom den pågår ju ändå i en månad (tror det är den längsta i sverige, om inte KTH har en som är lika lång) men va med på det du tycker kan vara roligt
+1. Tror det är väldigt bra att vara med på nollningen. Speciellt om man inte är från Göteborg så kan det vara bra att få lära känna lite folk så man har nån att umgås med. Du behöver ju såklart inte vara med på allt dock, men som Ado säger, försök vara med på det du tycker är kul.
Ett annat tips dock är att ha någon hobby eller nånting utöver Chalmers. Börja nån sport eller nånting. Åtminstone jag tycker det är mycket skönare att inte enbart vara i skolan 24/7, vilket jag som tur är slipper eftersom jag bott i Göteborg även innan Chalmers så jag känner redan massa folk utanför Chalmers och sådär
Jag hade aldrig orkat bo i Kviberg. Dr. Forselius är ett väldigt enkelt val.
Cosemymind
2012-04-18, 23:30
Absolut. Nollningen är självskriven! Jo det är lite skrämmande att komma till en helt ny stad utan att känna någon, det får jag erkänna. Samtidigt är det sjukt spännande/kul men nollningen tänker jag definitivt gå på, så träffar man förhoppningsvis lite nytt folk.
Ja tänkte fortsätta med boxning eller eventuellt börja med någon form utav annan kampsport. Jag har även tidigare, mest på skoj, spelat schack(rt:1700) men inget jag tänker fortsätta med utan det blir i så fall lite motion!
Tackar för svar förresten. Hur trivs ni på Chalmers annars, ni som går där? Hur fungerar studierna i stort? Bör jag vara redo på en relativt stort omställning med extremt högt tempo och hur "anorlunda" är matten? Jag har varit lite nyfiken på det ett tag för jag har hört att det ska vara mycket mer "abstrakt".
Jag har fått intrycket att både Kviberg och Forselius är bra boenden så jag har tackat ja och ja i andra hand så får vi se om jag får något av dem.
Ja tänkte fortsätta med boxning eller eventuellt börja med någon form utav annan kampsport. Jag har även tidigare, mest på skoj, spelat schack(rt:1700) men inget jag tänker fortsätta med utan det blir i så fall lite motion!
Tackar för svar förresten. Hur trivs ni på Chalmers annars, ni som går där? Hur fungerar studierna i stort? Bör jag vara redo på en relativt stort omställning med extremt högt tempo och hur "anorlunda" är matten? Jag har varit lite nyfiken på det ett tag för jag har hört att det ska vara mycket mer "abstrakt".
Jag har fått intrycket att både Kviberg och Forselius är bra boenden så jag har tackat ja och ja i andra hand så får vi se om jag får något av dem.
Bra idé! Blir nog en bra variation från plugget :)
Ett tips är att bli lite vän med de som är duktiga i klassen. De kännetecknas hyfsat ofta av att de är ruggigt duktiga på programmering :P Men det hjälper verkligen enormt när man har en inlämningsuppgift eller liknande om man har andra runt sig man kan plugga med som man vet är duktiga och kan komma med relevant input. Det är även lättare att hålla hög ambitionsnivå själv när man omger sig av andra som är satans duktiga. Då har man liksom en nivå man själv måste hålla också, så jag tycker det höjer en utan tvekan
Angående omställning så beror det helt på hur du brukat plugga tidigare på gymnasiet. Är du en sån som enbart pluggat dan innan ett prov och slappat de resterande sex veckorna innan så kommer du nog få tänka om, för det funkar inte att hålla på så på Chalmers. Men pluggar du kontinuerligt, gör de rekommenderade uppgifterna man får efter planeringen man får och tentapluggar hyfsat så ska det gå bra. Första året brukar inte vara så jättetufft, även om det kan kännas som det om man har dåliga vanor och mönster sen gymnasiet
Det hjälper verkligen att vara organiserad btw, använd kalendern i smartphonen så du har bra överblick över alla inlämningar, labbar etc, börja med inlämningsuppgifter och projekt etc i god tid. Var organiserad och ha lite framförhållning typ. Man måste inte sitta med labbförberedelser dan innan, man kan lika gärna göra de veckan innan så man slipper stressa. Du anar inte känslan när man hängt med bra under en läsperiod så man klarar tentan utan problem alls, utan att ens ha behövt tentaplugga
Just det, matten är inget att vara orolig över alls. Just på mitt program så är två av de tre svåraste kurserna mattekurser, men det beror på tentaupplägg och annat snarare än att högskolematten är så vidare svår. Vad är det för program du ska läsa förresten?
Cosemymind
2012-04-19, 22:24
Jag tackar för rådet/n och ja jag behöver definitivt lära mig planera bättre vilket är något jag har försökt arbeta med sedan andra året på gymnasiet men det har trots allt blivit bättre och bättre så jag tror det kommer gå bra nu när jag kommer läsa ett program jag själv valt av eget intresse. Så förhoppningsvis så tar man tag i saker direkt annars blir det nog tungt kan jag tänka mig.
Vad läser du för något btw? Vilket år? Och fånig fråga men trivs du bra? :P
Jag ska läsa Civ. maskinteknik hade jag tänkt!
http://www.gjjk.se
http://shindo.se/
proteinsynthesis
2012-04-19, 22:58
Hej!
Jag ska börja plugga på Chalmers nu till hösten och är på jakt efter en lya där jag har stått i bostadskö i dryga året hos SGS.
Vad jag funderar på är om någon har koll på vilka områden som är att rekommendera, vilka som bör undvikas? Jag har nämligen fått erbjudande om en etta på Kviberg, en etta på Dr. forselius backe och även korridor på Olofshöjd. Vilken av dessa tre är att föredra?
Tackar för svar,
Korridorerna på Olofshöjd var jäkla skabbiga för några år sedan iaf.
Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2
Jag tackar för rådet/n och ja jag behöver definitivt lära mig planera bättre vilket är något jag har försökt arbeta med sedan andra året på gymnasiet men det har trots allt blivit bättre och bättre så jag tror det kommer gå bra nu när jag kommer läsa ett program jag själv valt av eget intresse. Så förhoppningsvis så tar man tag i saker direkt annars blir det nog tungt kan jag tänka mig.
Vad läser du för något btw? Vilket år? Och fånig fråga men trivs du bra? :P
Jag ska läsa Civ. maskinteknik hade jag tänkt!
Ja det är en stor fördel att vara intresserad av det man läser faktiskt. Lättare med motivationen då. Men även om det skulle gå lite sådär i början på Chalmers så blir det lättare längre fram. Man lär sig hur man pluggar bäst efterhand, och dessutom så lär man sig att lättare se nya mönster när man pluggat mer också. Så det ska nog gå bra för dig. Oroa dig inte
Jag läser elektroteknik, tredje året :) Så jag ska börja masterprogram nu efter sommaren. Och jadå, jag trivs bra! Finns väldigt mycket trevligt folk på Chalmers som livar upp ;)
Har du några andrahandsval och sådär utöver maskinteknik på Chalmers förresten? Eller du kanske har så pass bra betyg att du vet redan nu att du kommer komma in?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.