Visa fullständig version : Vätskebanta, sedan fylla på igen, farligt?
madballz
2012-04-13, 18:49
Är detta farligt/ohälsosamt för kroppen? Jag menar, om jag tar en joggingrunda med varma kläder och sedan tar en bastu i 60 min och sen ett varmt bad i 1 timme, och förlorar 2-3 liter vätska, och sedan sakta fyller på igen, är detta farligt tro?
Allt är relativt men att banta vätska inför viktklass sporter frestar på kroppen väldigt hårt, att göra det utan ett väldigt starkt syfte är galenskap.
Men direkt livshotande är det inte.
madballz
2012-04-13, 19:05
Varför ?
Nej tänkte om det kan vara nyttigt för kroppen på något sätt, har hört om vissa områden på kroppen som kan samla på sig vätska, vet dock inte om det är skitsnack.
Nej tänkte om det kan vara nyttigt för kroppen på något sätt, har hört om vissa områden på kroppen som kan samla på sig vätska, vet dock inte om det är skitsnack.
Om något så är det ett bra sätt att få kroppen att BÖRJA samla på sig vätska, eller åtminstone temporärt omfördela, så att man upplever det som om man samlar på sig vätska och blir "svullen. Att jojja med vätskebalansen "bara för att" måste seriöst vara bland de osmartare sakerna man kan hitta på (att göra det för att väga in till en tävling etc. blir ju en annan sak, då man har en anledning att göra det man gör). Kroppen är ganska petig med vilken vätskenivå den vill ha, och börjar inte bara suga åt sig som en annan svamp bara för att jävlas.
Den som hittade på att det skulle vara nyttigt att vätskebanta för att typ lära kroppen att inte dra på sig onödig vätska borde ärligt talat få ... spö.
Det är skitsnack.
Att vätska läcker ut i kroppen på olika ställen, t e x svullna fötter, är mest beroende på inaktivitet, dålig muskelpump.
Ta en promenad i solen och problemet är borta.
Silencer
2012-04-13, 19:52
Någon sorts elektrolytimbalans kanske? Kramp?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.