handdator

Visa fullständig version : Hur träna ben vid överasträngt knä?

desperado
2012-04-13, 11:29
Har sedan några veckor tillbaka en lätt överansträngning i knät (enligt läkaren) och det är knappt synbart svullet. Det ömmar lite då och då men ingen stark smärta, dock så vill jag ju såklart bli av med det så fort som möjligt.

Nu är det så lång väntetid på bra sjukgymnaster här så skulle vara jättetacksam för tips härifrån på benträning som är så lite påfrestande på knät som möjligt.

Det jag själv har märkt är extra påfrestande är marklyft och ryggextensions. Dessa kan jag ju klara mig utan på mitt ryggpass men hur ska jag träna ben?
Har redan vilat ben i två veckor, uteslutit löpning och benträning men det är fortfarande inte helt bra i knät så skulle gärna vilja börja med lite skonsam benträning för knät om det finns.

Otroligt tacksam för svar :bow:

cero
2012-04-13, 13:15
Har du provat att träna samma övningar fast med betydligt mindre vikt? Sänk tills det inte gör ont längre.

Har själv haft problem med överansträngningar, och då brukar rekommendationerna från de sjukgymnaster jag varit hos att först vila bort det allra värsta, för att sedan sänka vikterna och successivt jobba sig uppåt.

desperado
2012-04-13, 13:35
Okej, ska testa det. Kruxet är att det oftast inte gör ont under själva utförande utan smärtan kommer smygandes efter passet så svårt att avgöra "vilken eller vilka" övningar som gör ont, utom just marklyft som gjorde ont direkt.

cero
2012-04-13, 13:58
Det är typiskt för överansträngningar. Jag tror inte du behöver plocka bort några övningar. Sänk vikterna och se till att det känns bra efteråt och nästa dag.

Att vila bort problemet gick inte alls för mig.

emi23j
2012-04-13, 14:56
Man kan ju undra vad det är som lett fram till överansträningen??

Jag skulle se det som en hint att analysera min teknik i det jag gör i din del kanske löpning och marklyft/knäböj (eller vad annars för övningar du kör, hopp är ju en övning där dålig landningsteknik kan vara orsaker till överbelastningar) eller vad annat du nu gör som belastar knäet mer än vanligt.