Visa fullständig version : Vad har jag gått ner? ^^
PetterHultin
2012-04-13, 10:13
Ligger tredje veckan i deff, nuvarande vikt 76 kg, bf runt 9.5%.
Problemet: Denna vecka har jag verkligen varit oseriös. Jag har druckit öl 4 ggr denna vecka (4-5 st) och ätit godis säkert lika många av dagarna + ett par mål snabbmat.
Det konstiga: Jag har fortf tappat 0,6 kg denna vecka. Har legat runt 200 gr protein/dag. Aldrig lägre än 190 iaf.
Frågan: Det måste väl vara fett som ramlat av iaf? Jag tänkte att jag borde legat på +jättemycket för att jag deffar på cirka 20 gr kolhydrater/dag och tänkte att jag borde dragit på mig en del vätskevikt +kcalöverskott. Men icke. Så snälla kunniga du ute i cyberrymden. Svara mig, eller förklara.
Du har antagligen tappat vätska.
Du har antagligen tappat vätska.
This, samma svar som alla andra fått
Reaper123
2012-04-13, 11:27
Det är inte så att du legat på ett rätt stort underskott och nu kanske ligger runt kcalbalans med din sk "överätning"?
Finns inte många (om ens någon) viktkurva som är helt spikrak mot målvikten, så allt kan hända på vägen och inte alltid kolhydratintaget speglas på mängden vätska som binds utan kan vara motsatsen att man vaknar ännu "torrare" dagen efter! (jag tappade tex 0,9 kg över natten genom att gå från 100g till 200g kolhydrater)
Kcal in vs ut gäller som vanligt, så se dessa dagar som ett litet snedsteg (som värst) och kör vidare :)
vicarious
2012-04-13, 14:29
Hur kom du fram till att du tappat 0.6kg? Var det genom vägning vid endast ett tillfälle är det väl inget att lita på direkt.
PetterHultin
2012-04-13, 16:30
Rätta mig om jag har fel, men kolhydrater binder väl vätska till kroppen? Hur kommer ni då fram till att det är vätska jag har tappat? Motivation till det tack!
Vicarious: Jag väger mig en gång i veckan på morgonen innan frukost. Jämför med tidigare vecka.
Tills vätskeargumentet får lite kött på benen håller jag mig nog till Reaper :)
Rätta mig om jag har fel, men kolhydrater binder väl vätska till kroppen? Hur kommer ni då fram till att det är vätska jag har tappat? Motivation till det tack!
Vicarious: Jag väger mig en gång i veckan på morgonen innan frukost. Jämför med tidigare vecka.
Tills vätskeargumentet får lite kött på benen håller jag mig nog till Reaper :)
Om du väger dig engång per vecka, hur är du säker på att du har gått ner något? Det är bättre att väga sig varje dag och dra ett genomsnitt.
Det är ju lagom lätt att gissa vad som hänt när man vet exakt hur aktiv du varit. Eftersom du inte nämner att du tränat alls kanske det är något du bör tänka på under din "deff"?
PetterHultin
2012-04-13, 20:44
Hidden: Att väga sig en gång i veckan visar precis vad jag är ute efter: Hur mycket jag har gått ner på en vecka.
Blondyz: Jag tränar självklart, precis som vanligt. Och jag behöver inte hjälp med HUR man deffar utan vad som hänt med kroppen. Men tack för omtanken. "deff".
Tobias5511
2012-04-13, 21:05
Hidden: Att väga sig en gång i veckan visar precis vad jag är ute efter: Hur mycket jag har gått ner på en vecka.
Blondyz: Jag tränar självklart, precis som vanligt. Och jag behöver inte hjälp med HUR man deffar utan vad som hänt med kroppen. Men tack för omtanken. "deff".
Varje dag kan ju variera, ena dagen kan du väga 80, andra dagen 79.5, tredje dagen 80 och fjärde dagen 80.5, så därför är det bättre att väga sig varje dag.
Det var inte negativt menat, om det uppfattades så.
Att väga sig vecka till vecka behöver absolut inte visa hur mycket du har gått ner i veckan. Det kan till exempel visa att du är viktstabil trots att du egentligen gått ner i vikt. Men du ser inte det eftersom du bara väger dig engång varje vecka.
PetterHultin
2012-04-14, 08:22
Men hur kan det visa att jag är viktstabil när jag tappar 0,5 kg i veckan..?
Köper inte det där sorry..
Okej om jag åt olika mycket varje dag och vägde mig vid olika tidpunkter på dygnet, men nu är inte fallet sådant och då borde också vågen visa en viktnedgång..?
Men hur kan det visa att jag är viktstabil när jag tappar 0,5 kg i veckan..?
Köper inte det där sorry..
Okej om jag åt olika mycket varje dag och vägde mig vid olika tidpunkter på dygnet, men nu är inte fallet sådant och då borde också vågen visa en viktnedgång..?
För att du kan ha dragit på dig vätska? Det är väl det vi har utgått från under hela diskussionen. Du kan också ha mer tarminnehåll kvar just den dagen, även om du väger dig varje dag efter toabesök. En tredje faktor kan vara fyllda glykogendeopåer, eller allting på samma gång. Hur kan du inte "köpa" logisk resonemang?
Mattiays
2012-04-14, 10:13
Så ni anser att man ska väga sig varje dag för att se OM man går ner i vikt?
Om du väger dig varje dag så sänker du variationen.
Du kan då rita upp hur vikter rör sig från dag till dag och kommer kunna se ungefär var din vikt befinner sig, samt åt vilket håll det rör sig.
Eftersom vikten fluktuerar så kan du få extrema resultat om du bara väger dig en gång i veckan.
Gör ett genomsnitt på det där veckovis så bör du efter några veckor kunna tyda en kurva som förtäljer vart du är på väg.
Mattiays
2012-04-14, 12:52
Om du väger dig varje dag så sänker du variationen.
Du kan då rita upp hur vikter rör sig från dag till dag och kommer kunna se ungefär var din vikt befinner sig, samt åt vilket håll det rör sig.
Eftersom vikten fluktuerar så kan du få extrema resultat om du bara väger dig en gång i veckan.
Gör ett genomsnitt på det där veckovis så bör du efter några veckor kunna tyda en kurva som förtäljer vart du är på väg.
Okej, får börja väga varje dag nu då. Vägde iaf 84 för en månad sedan, idag 77. Så nedgång bör det ju vara iaf..:cool: Tack för tipsen!
PetterHultin
2012-04-14, 16:35
Därför att det är ett ologiskt resonemang om jag redan standardiserat min invägning en gång i veckan.
Skit samma jag kör på och det har ju gått bra hittills. Var bara nyfiken. Adios.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.