Visa fullständig version : 1 års träning, lite resultat men 0 kunskap
Kille på 19 år, väger så lite som 56 kg och är 171cm lång.
Tränat i ungefär ett år och ser självklart resultat men tycker inte det är så märkvärdiga, försöker hela tiden läsa mig till mer kunskap om styrketräning och hur man utformar ett väl fungerande schema men blir aldrig klok på det hela..
Tycker att allting motsäger sig själv, vissa menar att superset dropset osv är bra men från det jag senast läst i en ny utgiven styrketräningsbok har detta ingen alls dokumenterad effekt och det bästa är att köra 3-6 set 6-12 reps på 12-14RM för att gradvis öka i allt, t.ex. börjar med 3x12 på 12RM för att nästa pass köra 3x12 och ett fjärde set med så många repetioner som möjligt tills man klarar 6x12 och sedan öka vikten.
Insett att det är grundläggande basövningar där du tränar många muskler samtidigt som är det effektivaste för att sedan variera med isolerande övningar under en period och sedan återgå till basövningarna.
Så hade varit trevligt om ni kunde ge mig lite mer insikt i det hela, är det bästa under deff att träna för tonade muskler med lite kroppsfett och under bulk köra på ren styrka?
Hur ofta bör man träna? Känner träningssug varje dag och vill helst kunna köra 5 gånger i veckan..
Hade tänkt börja bulka efter sommaren, hur mycket bör jag gå upp i vikt? Är trots allt för tillfället underviktig..
Sen undrar jag även om 65 1RM är bra för min vikt längd och kropps utseende?
http://imageshack.us/photo/my-images/710/biff.jpg/
Kille på 19 år, väger så lite som 56 kg och är 171cm lång.
Tränat i ungefär ett år och ser självklart resultat men tycker inte det är så märkvärdiga, försöker hela tiden läsa mig till mer kunskap om styrketräning och hur man utformar ett väl fungerande schema men blir aldrig klok på det hela..
Tycker att allting motsäger sig själv, vissa menar att superset dropset osv är bra men från det jag senast läst i en ny utgiven styrketräningsbok har detta ingen alls dokumenterad effekt och det bästa är att köra 3-6 set 6-12 reps på 12-14RM för att gradvis öka i allt, t.ex. börjar med 3x12 på 12RM för att nästa pass köra 3x12 och ett fjärde set med så många repetioner som möjligt tills man klarar 6x12 och sedan öka vikten.
Insett att det är grundläggande basövningar där du tränar många muskler samtidigt som är det effektivaste för att sedan variera med isolerande övningar under en period och sedan återgå till basövningarna.
Så hade varit trevligt om ni kunde ge mig lite mer insikt i det hela, är det bästa under deff att träna för tonade muskler med lite kroppsfett och under bulk köra på ren styrka?
Hur ofta bör man träna? Känner träningssug varje dag och vill helst kunna köra 5 gånger i veckan..
Hade tänkt börja bulka efter sommaren, hur mycket bör jag gå upp i vikt? Är trots allt för tillfället underviktig..
http://imageshack.us/photo/my-images/710/biff.jpg/
Har för mig att Stronglifts hemsida säger allt över 1 meter i din längd i vikt :)
71kg i ditt fall, drick mycket mjölk utöver din vanliga kost, ca 2liter röd mjölk/dag
MvH
FredrikC
2012-04-13, 10:17
1. Du kan träna hur mycket du vill. Men 3-5 låter väl vettigt.
2. Bulk: Gå upp så mycket som du vill. 65-70 kanske? 56 känns riktigt tunt.
3. Det finns bra scheman under "Träning - Vikter & Kondition": Stronglifts 5x5 kanske är lämpligt. Finns några scheman där!
Lycka till killen!
Har för mig att Stronglifts hemsida säger allt över 1 meter i din längd i vikt :)
71kg i ditt fall, drick mycket mjölk utöver din vanliga kost, ca 2liter röd mjölk/dag
MvH
Dricker massvis med mjölk, räknar kalorier för att hålla mig på samma vikt under hela sommaren, drack 1,3 liter mjölk igår..
Dricker massvis med mjölk, räknar kalorier för att hålla mig på samma vikt under hela sommaren, drack 1,3 liter mjölk igår..
Du ska inte hålla dig på samma vikt. Hur tänkte du få muskelmassa annars?
mattilainen
2012-04-13, 10:25
Eftersom du är smal (har antagligen varit smal hela livet) så är det en STOR del av din viktuppgång som enbart kommer bli muskler när du går upp i vikt. Du har tränat i ett år och inte fått några speciella resultat (inte för att vara tyken så klart). Skulle du gått upp 5 - 10 kg så skulle du varit mycket bitigare och ändå inte haft speciellt mycket extra fett. Så var inte rädd för viktuppgång, speciellt inte om man alltid varit smal/är smal.
Du kommer kunna träna flera år om du fortsätter som du gjort utan att få speciella resultat.
Du kan ju ta upp de där om kosttillskott här på kolo, för du kommer garanterat få bättre svar här än på fragbite :)
1. Du kan träna hur mycket du vill. Men 3-5 låter väl vettigt.
2. Bulk: Gå upp så mycket som du vill. 65-70 kanske? 56 känns riktigt tunt.
3. Det finns bra scheman under "Träning - Vikter & Kondition": Stronglifts 5x5 kanske är lämpligt. Finns några scheman där!
Lycka till killen!
Tackar, gillar dock inte principen med stronglifts, testat och tycker inte det ger några resultat, varken i vikt eller muskler..
Du ska inte hålla dig på samma vikt. Hur tänkte du få muskelmassa annars?
Eftersom du är smal (har antagligen varit smal hela livet) så är det en STOR del av din viktuppgång som enbart kommer bli muskler när du går upp i vikt. Du har tränat i ett år och inte fått några speciella resultat (inte för att vara tyken så klart). Skulle du gått upp 5 - 10 kg så skulle du varit mycket bitigare och ändå inte haft speciellt mycket extra fett. Så var inte rädd för viktuppgång, speciellt inte om man alltid varit smal/är smal.
Du kommer kunna träna flera år om du fortsätter som du gjort utan att få speciella resultat.
Har alltid haft svårt att gå upp i vikt, känns som allt man äter bara rinner igenom kroppen, speciellt eftersom jag är glutenallergiker och inte haft speciellt bra värden fastän jag äter det jag ska, med andra ord tar min tarm inte upp samma näring som den gör för de flesta andra och viktökning blir därav svårt..
Du kan ju ta upp de där om kosttillskott här på kolo, för du kommer garanterat få bättre svar här än på fragbite :)
Var mest för skojs skull som jag la ut den tråden, visste redan svaret egentligen men ville mer se om nån med lite mer kunskap skulle invända.
Det här med gainer för övrigt, tog en ett tag enda tills jag insåg att den innehöll vete vilket jag absolut inte hade i åtanken från början, är det något att ha, vissa säger att det är bortkastade pengar andra menar att det är superpulver som ger en viktökning med 20kg på nån månad
Fick du ingen tanke på att ändra dina kostvanor när du börja träna? Hade du ätit rätt Så borde du plockat iaf minst 10kg under året du tränat.
Spartansk
2012-04-13, 10:38
Har för mig att Stronglifts hemsida säger allt över 1 meter i din längd i vikt
Och jag håller inte med StrongLifts där. Längd i cm minus 100 kg är MYCKET, och innebär att man är bra mullig om man inte har styrketränat seriöst i typ 10 år.
Kalliban
2012-04-13, 10:38
"Svårt att gå upp i vikt"... Ät mer då. Allting handlar bara om hur mycket du äter, om din kropp nu har svårare än andra att ta upp näring, så ät ännu mer. I väldigt många fall tror folk att de har "ovanligt svårt" att gå upp i vikt, men sen när de väl räknar på vad de faktiskt får i sig så inser de att de äter för lite. Ät mycket, träna mycket och du kommer bygga muskler och gå upp i vikt. :)
Tänk mindre, träna och ät mer.
Skit i att räkna kalorier.
Fick du ingen tanke på att ändra dina kostvanor när du börja träna? Hade du ätit rätt Så borde du plockat iaf minst 10kg under året du tränat.
Självklart fick jag det och jag försökte men efter 2 gainer (som jag inte tålde) och extrema matvanor jämfört med förut utan resultat gav jag upp
"Svårt att gå upp i vikt"... Ät mer då. Allting handlar bara om hur mycket du äter, om din kropp nu har svårare än andra att ta upp näring, så ät ännu mer. I väldigt många fall tror folk att de har "ovanligt svårt" att gå upp i vikt, men sen när de väl räknar på vad de faktiskt får i sig så inser de att de äter för lite. Ät mycket, träna mycket och du kommer bygga muskler och gå upp i vikt. :)
Äter så mycket jag bara orkar, det tar nästan emot att komma upp i de 2200 kalorierna jag äter nu och när jag tränar 2600 kalorier, tycker det är ett helvete att komma upp i..
Tackar, gillar dock inte principen med stronglifts, testat och tycker inte det ger några resultat, varken i vikt eller muskler..
Det är inte träningsprogrammet som ger dig resultat i vikt. Det är maten.
Har alltid haft svårt att gå upp i vikt, känns som allt man äter bara rinner igenom kroppen, speciellt eftersom jag är glutenallergiker och inte haft speciellt bra värden fastän jag äter det jag ska, med andra ord tar min tarm inte upp samma näring som den gör för de flesta andra och viktökning blir därav svårt..
Prova hoppa över mjölk också, det kanske är mer problem där. Har du läst på http://www.robbwolf.com?
Det här med gainer för övrigt, tog en ett tag enda tills jag insåg att den innehöll vete vilket jag absolut inte hade i åtanken från början, är det något att ha, vissa säger att det är bortkastade pengar andra menar att det är superpulver som ger en viktökning med 20kg på nån månad
Det är energi, varken mer eller mindre. Kan lika gärna äta en köttbit och potatis.
Läs deffguiden för att lära dig om kost.
Kalliban
2012-04-13, 10:47
Och jag håller inte med StrongLifts där. Längd i cm minus 100 kg är MYCKET, och innebär att man är bra mullig om man inte har styrketränat seriöst i typ 10 år.
Det där är en väldig generalisering... Hos en del kan det säkert vara så, men hos många andra är det rent av tvärt om. Att kunna dra någon generell vikt/tjockhet så där går ju inte utan det är helt beroende på vilken kroppsbyggnad de har.
En bred, storbyggd kille på 180cm på 80kg och en smalt byggd kille på 180cm på 80kg är båda "bra mulliga" enligt dig? I så fall tror jag att vi har väldigt olika definitioner på mullighet...
Det är inte träningsprogrammet som ger dig resultat i vikt. Det är maten.
Prova hoppa över mjölk också, det kanske är mer problem där. Har du läst på http://www.robbwolf.com?
Det är energi, varken mer eller mindre. Kan lika gärna äta en köttbit och potatis.
Syftade på vikten jag lyfter.
Länken fungerar inte..
Jo men ger inte samma mättnadskänsla alls som en köttbit och potatis och därför lättare att dra i sig en sån efter träningen för att sedan äta när man kommer hem?
Fishtank
2012-04-13, 11:01
Klart du inte blir mycket starkare på underskott.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Trodde själv att jag hade svårt att gå upp i vikt.
Jag är 182cm lång& jag har alltid legat på runt 62-65kg. Mådde apa sommaren 2010 och hamna på 57kg.
Idag lite mera än 1½ års tränande så ligger jag på 80kg. Man blir vad man äter, att skylla på att man har svårt&gå upp i vikt duger inte. Gäller även feta som säger att dom har grov benstomme.
[QUOTE=kEKKZA;5712463]Självklart fick jag det och jag försökte men efter 2 gainer (som jag inte tålde) och extrema matvanor jämfört med förut utan resultat gav jag upp
QUOTE]
Ja du gav upp därför får du inga resultat. Du får marginella ökningar i allt om du inte tillför kroppen energi.
Det beror väl på, i slutändan är det ju kcal in och ut som gäller, men om du har svårt att gå upp i vikt så kan ju en kaloririk gainer helt klart vara ett vettigt alternativ.
Glutenproblem kan både tillfälligt och permanent ändra förmågan att ta upp näring men det går trots det att äta mer. Är gluten något som upptäckts nyligen (som inom två år) så kommer också tarmen antagligen att läka ut en del av problemet när den får vara ifred.
För att äta mer.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=159376
Vad gäller träningen så välj ut ett program med relativt låg volym. Om du har svårt att få i dig tillräckligt energi är det dumt att träna mer vilket kräver ännu mer energi. 3 pass a 45-90 min i veckan är fullt tillräckligt för de flesta och i ditt fall skulle jag säga att det är den övre gränsen. Sikta på att öka styrkan och kroppsvikten. Det innebär också att det finns mindre plats för isolationsövningar och att du inte bör byta övningar.
Håll dig till ett program under längre perioder så har du en chans att se vad du får ut av det.
Trodde själv att jag hade svårt att gå upp i vikt.
Jag är 182cm lång& jag har alltid legat på runt 62-65kg. Mådde apa sommaren 2010 och hamna på 57kg.
Idag lite mera än 1½ års tränande så ligger jag på 80kg. Man blir vad man äter, att skylla på att man har svårt&gå upp i vikt duger inte. Gäller även feta som säger att dom har grov benstomme.
[QUOTE=kEKKZA;5712463]Självklart fick jag det och jag försökte men efter 2 gainer (som jag inte tålde) och extrema matvanor jämfört med förut utan resultat gav jag upp
QUOTE]
Ja du gav upp därför får du inga resultat. Du får marginella ökningar i allt om du inte tillför kroppen energi.
Måste rätta mig för det jag skrev innan, är glutenintolerant, inte glutenallergiker, fanns tydligen en skillnad mellan dessa.
Efter att ha försökt gå upp i vikt då jag tredubblade mina matvanor och tog gainer under nästan 3 månaders tid utan att se några resultat gav jag upp.
Och jag har det svårare för att gå upp i vikt, så enkelt är det, det är ett bevisat faktum då mina värden i tarmen är kassa utan vetskapen om varför tar min tarm upp en betydligt mängd mindre näring från det jag äter.
Hänvisar dig till http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Glutenintolerans/
citerar även från http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Glutenintolerans/
"Ju mer gluten man äter, desto mer skadas tunntarmen. Om man äter gluten varje dag under en längre tid krymper tarmytan från en hel tennisplan till en serveruta, det vill säga knappt en fjärdedels tennisplan."
Eftersom mina värden är konstant dåliga får jag hela tiden i mig nån form av gluten omedvetet och ingenting jag kan ändra på fören jag hittat källan.
Eftersom mina värden är konstant dåliga får jag hela tiden i mig nån form av gluten omedvetet och ingenting jag kan ändra på fören jag hittat källan.
Nu kan jag vara hård men du får väl inte i dig något omedvetet om du kontrollerar vad du äter?
Gick från 68-88kg på SL under ca 5 månader. Resultaten ser du i min signatur. Så dåligt är programmet knappast.
Själv slängde jag i mig massa mjölk, gainer och en brutal frukost. Måste fortfarande göra det bara för att hålla mig på balans för tillfället.
Om du vill träna mycket kör en rullande 3split. Träna 3 dagar, vila 1 sen träna 3 till. Men då måste du äta mer än nu iaf.
Självklart fick jag det och jag försökte men efter 2 gainer (som jag inte tålde) och extrema matvanor jämfört med förut utan resultat gav jag upp
Äter så mycket jag bara orkar, det tar nästan emot att komma upp i de 2200 kalorierna jag äter nu och när jag tränar 2600 kalorier, tycker det är ett helvete att komma upp i..
Du äter isf fel saker för dig.
Nu kan jag vara hård men du får väl inte i dig något omedvetet om du kontrollerar vad du äter?
Kontrollerar allt jag äter, svårare när man är bortbjuden alternativt när man äter ute etc.
Inte alla som vet vad det innebär och tror att glutenintolerans bara innebär en intolerans mot vete men där finns så mycket mer som kan förstöra för mig. Skorpmjöl är något som många ofta missar och eftersom min kropp inte får nån yttre reaktion märker jag heller inte det..
Du kan ju skylla på din intolerans men faktum är att 2200 kalorier är för lite.. om du inte är tjej med stillasittande jobb.
Det är ju inte mycket alls, och varifrån fick du 10 års träning?
Kontrollerar allt jag äter, svårare när man är bortbjuden alternativt när man äter ute etc.
Då är det inte omedvetet utan du har valt att inte kontrollera vad du stoppar i dig.
Det är ju inte mycket alls, och varifrån fick du 10 års träning?Han menar nog att man behöver träna seriöst i typ 10 år för att kunna ligga på den vikten med väldigt låg fettprocent.
Då är det inte omedvetet utan du har valt att inte kontrollera vad du stoppar i dig.
Kontrollerar självklart med personalen alt. de jag är bjuden till men är inte direkt med när de lagar maten..
Det är ju inte mycket alls, och varifrån fick du 10 års träning?
I dagsläget har jag en fettprocent som jag är ganska bekväm med. Skulle väl vilja dumpa 2-4 kg fett ytterligare för att vara i god form. då skulle jag väga <68kg på 176cm. För typ slippa se ut som do you even lift vid 76kg måste jag ha mycket mer muskler än vad något år på SL5x5 eller liknande skulle ge mig. Jag skulle vara mullig på 76kg och det tror jag gäller de flesta.
Rippetoe är ju dock inte någon som förespråkar striated glutes, direkt.
1 L mjölk motsvarar 150% RDI kalcium. Varför ska man dubbla det? Äter man fler mejeriprodukter blir det ännu mer.
RobbanColeman
2012-04-13, 14:10
Undvik att bulka upp dig till en tjockis det vinner du på i längden, jag vet av egen erfarenhet... :)
Jag tycker det ser bra ut hittills! Verkar vara bra resultat, med din form väger man inte så mycket, skulle du väga som längden i cm -100kg skulle vi vara i princip jämngrova nu och jag menar jag har ju tränat lika länge som du är gammal ungefär. Låt det ta tid, dokumentera, reflektera och utvärdera så lär du dig med tiden, det kommer bli en rolig resa! ;)
Lycka till!
Spartansk
2012-04-13, 14:14
Han menar nog att man behöver träna seriöst i typ 10 år för att kunna ligga på den vikten med väldigt låg fettprocent.
I dagsläget har jag en fettprocent som jag är ganska bekväm med. Skulle väl vilja dumpa 2-4 kg fett ytterligare för att vara i god form. då skulle jag väga <68kg på 176cm. För typ slippa se ut som do you even lift vid 76kg måste jag ha mycket mer muskler än vad något år på SL5x5 eller liknande skulle ge mig. Jag skulle vara mullig på 76kg och det tror jag gäller de flesta.
Rippetoe är ju dock inte någon som förespråkar striated glutes, direkt.
Precis såhär menade jag
Jag själv är 1,80, och i vintras när jag vägde 80 kg hängde magen halvvägs över säkerhetsbältet när jag satt i bilen.
Precis såhär menade jag
Jag själv är 1,80, och i vintras när jag vägde 80 kg hängde magen halvvägs över säkerhetsbältet när jag satt i bilen.
Om jag skulle väga 76 kg skulle inte min mage hänga halvvägs över.
Ditt uttalande stämmer kanske för dig, men inte generellt.
Om jag skulle väga 76 kg skulle inte min mage hänga halvvägs över.
Ditt uttalande stämmer kanske för dig, men inte generellt.
Här väger Langster cirka längd -100. Helt sjuk form. Även Baboom ligger ju runt längd - 100. Dock är dessa personer fucking stenhårda, men även med -3 kg muskler och +3kg fett så skulle de nog se riktigt bra ut. Att efter några månader gå upp till längd -100 tycker jag är dumt.
3Z_d6uEo4JA
Hoppas att Langster tycker att det är OK att länka filmen.
Nyckelordet är "väldigt låg fettprocent" som någon sa ovan.
Killen i klippet skulle kunna lägga på sig massvis med fettvikt och fortfarande vara i riktigt bra form.
Nyckelordet är "väldigt låg fettprocent" som någon sa ovan.
Killen i klippet skulle kunna lägga på sig massvis med fettvikt och fortfarande vara i riktigt bra form.
Jag har sett Langster väga 10kg mer än i filmerna, kanske lite mer än så till och med. Fortfarande var han i helt absurd form enligt mina mått då. Aldrig sett någon så stor live. Anledningen till att jag tar upp dessa personer är för att visa att kanske inte bör gå upp till längden -100 så snabbt som nybörjare, för att då blir det bara jobbigt att dieta senare.
Nu gäller det ju självklart inte någon som ska vara i tävlingsform utan någon som vill och behöver gå upp i vikt och då är ju inte 80 kg på 180 något att fundera på om det är mycket eller inte.
Precis såhär menade jag
Min mage hänger inte och jag ligger på 182@80 kg. Då grisåt jag allt jag kom över&träna hårt
Murderslayer
2012-04-13, 17:51
180cm ~80-82kg, min mage är jävligt långt ifrån att hänga.
Vad gällandes TS problematik - du lipar väldigt mycket om att du har problem med att gå upp i vikt. Antingen det enda eller det andra. Ät mat. 2200kcal är ingenting.
Dra en Gunde: "Första tallriken havregrynsgröt på morgonen lämnade mig hungrig, andra desto mindre, tredje var jag mätt, fjärde började det ta emot, efter femte var jag spyfärdig."
Kcal in - kcal ut. End of story.
Alldeles för dyrt. Om något så kör på proteinpulver. Om man behöver billiga kalorier så finns det vanligt socker på ica för en tiondel av vad gainer kostar. Nu vet inte jag exakta skillnaden på kroppen mellan de två olika sockerarterna men jag är tveksam till att malto är värt 10ggr vanligt socker för en rookie.
I bicepscurl? I marklyft?
Btw så hade du byxorna lite långt ner på bilden ;)
Ät mer då. är det jobbigt att äta mer så är det att äta som är ditt problem, inte att din kropp gör av med för mycket energi.
Hur länge hade du extrema matvanor? Btw så lönar det sig att käka kaloririk mat istället för att tvinga i sig stora mängder mat som är relativt kalorisnål. För ett tag sedan började jag varje dag med en skål flingor som låg på runt 1000 kalorier.
Alldeles för dyrt. Om något så kör på proteinpulver. Om man behöver billiga kalorier så finns det vanligt socker på ica för en tiondel av vad gainer kostar. Nu vet inte jag exakta skillnaden på kroppen mellan de två olika sockerarterna men jag är tveksam till att malto är värt 10ggr vanligt socker för en rookie.
Ät mer då. är det jobbigt att äta mer så är det att äta som är ditt problem, inte att din kropp gör av med för mycket energi.
Hur länge hade du extrema matvanor? Btw så lönar det sig att käka kaloririk mat istället för att tvinga i sig stora mängder mat som är relativt kalorisnål. För ett tag sedan började jag varje dag med en skål flingor som låg på runt 1000 kalorier.
Bänkpress, trodde jag skrev det hehe..
Det är en handduk faktiskt haha, bilden är mer tänkt för eget bruk och tänkte inte att den skulle hamna på nätet men blev tydligen så.
Ungefär 3 månader, problemet ligger mer i att jag inte lyckas äta så ofta pga skola och liknande utan blir mer färre kaloririka måltider
Spartansk
2012-04-13, 19:14
Min mage hänger inte och jag ligger på 182@80 kg. Då grisåt jag allt jag kom över&träna hårt
Jag gjorde (återigen, i vintras) följande: Åt en stor frukost, jobbade på ett fysiskt krävande jobb 8-16, och åt på jobbet tre mackor och en liten matlåda. När jag kom hem åt jag "allt jag kom över". Och så tränade jag stenhårt.
Jag tänkte att eftersom jag inte äter så mycket mellan 8-16, och eftersom jag rör på mig så mycket i jobbet, så måste jag kunna grisa i mig mat på kvällarna utan att bli tjock för snabbt.
Resultatet: Jag gick upp 10 kg på två månader (och blev sådär mullig).
Sensmoralen: "Äta allt man kommer över" är verkligen inte för alla. Föreställ dig vad som hade hänt med min kropp om jag inte hade rört mycket på mig, och ätit jättemycket hela dagen istället för bara på kvällen.
Jag gjorde (återigen, i vintras) följande: Åt en stor frukost, jobbade på ett fysiskt krävande jobb 8-16, och åt på jobbet tre mackor och en liten matlåda. När jag kom hem åt jag "allt jag kom över". Och så tränade jag stenhårt.
Jag tänkte att eftersom jag inte äter så mycket mellan 8-16, och eftersom jag rör på mig så mycket i jobbet, så måste jag kunna grisa i mig mat på kvällarna utan att bli tjock för snabbt.
Resultatet: Jag gick upp 10 kg på två månader (och blev sådär mullig).
Sensmoralen: "Äta allt man kommer över" är verkligen inte för alla. Föreställ dig vad som hade hänt med min kropp om jag inte hade rört mycket på mig, och ätit jättemycket hela dagen istället för bara på kvällen.
Är man undernärd så ska man slaffsa i sej Så mycket man bara pallar, tanja ut magsacken Så man kan äta som normalt folk. Träna hårt
PeterN0rth
2012-04-13, 19:23
Är man undernärd så ska man slaffsa i sej Så mycket man bara pallar, tanja ut magsacken Så man kan äta som normalt folk. Träna hårt
Risken att man hinner bli lite halvfet på vägen kanske-
Spartansk
2012-04-13, 19:39
Kanske det. Jag har aldrig varit undernärd.
Ska tillägga att jag körde hårt med gainers&tvingade i mej så mycket mat jag bara orkade från 57kg till ca 70. Därefter har allt gått mycket lättare med att få i sej energin man behövt.
Måste säga att din signatur motiverar mig grymt mycket!
Risken att man hinner bli lite halvfet på vägen kanske-
Sköter man träningen så ska det väl inte vara någon större risk. Skiter man i träningen så blir man dock smalfet*drool*
PeterN0rth
2012-04-13, 19:50
Sköter man träningen så ska det väl inte vara någon större risk. Skiter man i träningen så blir man dock smalfet*drool*
Går du upp för mycket i hög takt så blir det oftast magen som sväller *spy*
Spartansk
2012-04-13, 20:09
Kroppen kan bara bygga si och så mycket muskler per dag. Äter man väldigt mycket över sitt kaloribehov är det klart man lägger på sig mycket fett.
Nu pratar jag utifrån undernärt tillstånd. Tror det krävs endel för att man ska bygga mage då. Men jag kan ha fel
Talar iofs utifrån mej själv då jag öka 23kg på 1½ år
Vet inte riktigt vad du klassar som "undernärd" men om man är väldigt smal och har obefintligt underhudsfett så har man ju ett bra utgångsläge för en lång och långsam bulk. Att gå upp 23 KG på 1 år ser jag ingen poäng med?
Vet inte riktigt vad du klassar som "undernärd" men om man är väldigt smal och har obefintligt underhudsfett så har man ju ett bra utgångsläge för en lång och långsam bulk. Att gå upp 23 KG på 1 år ser jag ingen poäng med?
1½ år. Undernärd var jag då jag vägde 57@182cm
Jag ser knappast fet ut iaf.
Mår man dåligt och väger 57 kg pågrund av det så går man upp ganska fort när man väl börjar äta mat och träna lite. Du gick ju upp till70 på drygt 5 månader och sen har du ökat 10kg sista året ungefär.
Till trådskaparen, går du inte upp i vikt vad du än gör så äter du för lite, svårare är det inte.
Går du upp för mycket i hög takt så blir det oftast magen som sväller *spy*
Nej inte om man normalt har vägt drygt 65 som han har gjorde, gick ner till 57 pågrund av olika omständigheter. Blev att må bättre och började äta och träna, det sa pang upp till 70 kg på 4-5 månader ca. Sen dom sista 10 kg är på drygt 1 år.
PeterN0rth
2012-04-13, 23:19
Nej inte om man normalt har vägt drygt 65 som han har gjorde, gick ner till 57 pågrund av olika omständigheter. Blev att må bättre och började äta och träna, det sa pang upp till 70 kg på 4-5 månader ca. Sen dom sista 10 kg är på drygt 1 år.
"Talar iofs utifrån mej själv då jag öka 23kg på 1½ år"
*spy*
Du nojjar antagligen och äter deffmat, jag kan lova att 2600 kalorier är lätt att få i sig. En pizza och lite mjölk, t.ex. Inte för att pizza är det första du bör trycka i dig, men det blir bra mycket lättare att få i sig mat om man bara väljer rätt livsmedel. :)
Ja man kanske ska räkna från sin normalvikt 8)
Det är verkligen inte svårt att komma upp i 2500+ kcals. Finns vissa utmärkta och proteinrika livsmedel som du kan äta mycket av; Till exempel ost. Inte direkt snålt på kcals, plus att det är både gott och proteinrikt.
Köttfärs, kyckling (lite snålt på kcals kanske, men ack så gött) är något som rekommenderas.
Sen kan en gainer underlätta om du tycker att det är svårt att få i dig allt.
Eller så drar du i dig två, tre proteinshakes per dag och käkar pizza. För att sen avsluta kvällen med att dricka rapsolja. Då kan jag lova att du kommer att gå upp i vikt. Även om det inte är det som är mest "optimalt".
Självklart så är det bättre att gå upp i vikt med en sund och liten mer kontrollerad kost.
Så att du inte helt plötsligt är 12 kg tyngre. <--- Egna erfarenheter av att ha frossat i mig köttfärs, kyckling, chips och öl. Inget att rekommendera. ;)
Kött och kyckling är däremot något som rekommenderas.
Sammanfattning av ett rörigt inlägg
ÄT!!
Spartansk
2012-04-14, 00:21
Ett ägg + 4 liter röd mjölk = 2500 kcal.
Zumbi gjorde en tråd om att gå upp i vikt: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=159376
Finns många fler artiklar och trådar om hur man kan äta. Sök runt lite!
Tycker det är onödigt att överkonsumera saker. Så skippa gärna 4 L mjölk och ät en lite mer varierad kost.
Spartansk
2012-04-14, 00:30
Tycker det är onödigt att överkonsumera saker. Så skippa gärna 4 L mjölk och ät en lite mer varierad kost.
Det tycker jag också, det var ett extremexempel för att visa hur lätt det är. Visa mig den som inte kan trycka i sig 4 liter mjölk fördelat över 16 timmar, eller hur länge man nu är vaken.
Det tycker jag också, det var ett extremexempel för att visa hur lätt det är. Visa mig den som inte kan trycka i sig 4 liter mjölk fördelat över 16 timmar, eller hur länge man nu är vaken.
Jag kan då inte det. Mjölk är vidrigt. Men din poäng kvarstår.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.