Logga in

Visa fullständig version : Önskar all hjälp med kosten (viktuppgång)

swaggedout
2012-04-12, 22:12
24 år
190cm
72 kg :( :em:

Vill verkligen göra ett seriöst försök att gå upp i vikt nu. Jag har försökt tidigare men allt räkna och väga maten gjorde mig less, kändes som jag hade någon "ätstörning". Jag orkar inte vara så seriös men samtidigt vill jag ha ett typmått på hur en dag ska se ut för mig.

Jag har ett fysiskt jobb och går för det mesta till/från jobbet 20min. För att jag ska gå upp i vikt fick jag det till 4500kcal? Tycker det låter skitmycket.

Ska jag behöva äta mer än det dubbla mot en normal person (2000kcal)

Skitsamma! Det jag behöver hjälp som fan med är frukosten. Har skitdålig aptit på morgonen och önskar att jag fick i mig en 1000 direkt på morgonen.

Har ni nå tips på saker som är lätt att få ner?

Lunch & middag äter jag med tjejen, hon gör oftast vanlig husman. Men frukost & kvällsfika + mellanmål är det jag äter "ensam" och vill försöka få en rutin på dom 3 målen.
Typ att jag äter samma sak i början och slutet av dagen på en 1000kcal/mål.

Jag har ätit tills jag spytt och trots att jag varit mätt pressat ner maten, det gjorde att jag inte vart att må bra psykiskt. Kände som sagt som någon ätstörning.

så "ät ät ät" hjälper mig inte, jag måste äta saker som är sprängda med kcal men lätt att få ner.

Hur är det med en lång person som går upp i vikt mot en kort? Jag vet en kille som gick upp 20 kg/1år (är 2m lång) och han fick inte ens mage, hur fan kan det komma sig? Vart tog alla kg vägen?

Rikard Jansson
2012-04-12, 22:16
Mjölk och Pucko

Långa personer behöver lägga på sig rätt mycket för att bli tjocka, de har helt enkelt fler cm att fördela det på

Provrörsbarn
2012-04-12, 22:23
24 år
190cm
72 kg :( :em:

Vill verkligen göra ett seriöst försök att gå upp i vikt nu. Jag har försökt tidigare men allt räkna och väga maten gjorde mig less, kändes som jag hade någon "ätstörning". Jag orkar inte vara så seriös men samtidigt vill jag ha ett typmått på hur en dag ska se ut för mig.

Jag har ett fysiskt jobb och går för det mesta till/från jobbet 20min. För att jag ska gå upp i vikt fick jag det till 4500kcal? Tycker det låter skitmycket.

Ska jag behöva äta mer än det dubbla mot en normal person (2000kcal)

Skitsamma! Det jag behöver hjälp som fan med är frukosten. Har skitdålig aptit på morgonen och önskar att jag fick i mig en 1000 direkt på morgonen.

Har ni nå tips på saker som är lätt att få ner?

Lunch & middag äter jag med tjejen, hon gör oftast vanlig husman. Men frukost & kvällsfika + mellanmål är det jag äter "ensam" och vill försöka få en rutin på dom 3 målen.
Typ att jag äter samma sak i början och slutet av dagen på en 1000kcal/mål.

Jag har ätit tills jag spytt och trots att jag varit mätt pressat ner maten, det gjorde att jag inte vart att må bra psykiskt. Kände som sagt som någon ätstörning.

så "ät ät ät" hjälper mig inte, jag måste äta saker som är sprängda med kcal men lätt att få ner.

Hur är det med en lång person som går upp i vikt mot en kort? Jag vet en kille som gick upp 20 kg/1år (är 2m lång) och han fick inte ens mage, hur fan kan det komma sig? Vart tog alla kg vägen?

Jag tror du måste börja långsamt med att få i dig mer o mer kcal, testa med olika livsmedel och se vad som kan vara lätt att få i sig, det viktigaste är nog inte att det är mycket kcal i utan att du helt enkelt börjar äta "mer"
Ät såklart alltid fullfeta produkter, jag har själv bestämt mig för att gå upp några kilon och tar till bland annat
Grädde i kaffet istället för mjölk
Jordnötssmör
fullfet ost 38%
extra mycket smör på mackor, i stekning osv
Proteindrinkar med mjölk istället för vatten
Nötter som jag går och knapprar på jämt

Visst allt detta gör en mätt och det är inte så roligt och gott att äta när man inte är hungrig, och all extra energi gör ju en verkligen mer aktiv (tycker jag) vilket gör att man bränner ännu mer energi.

Personlig vill jag gå upp på rätt sätt, alltså inget överdrivet kcal-överskott, styrketränar och KONDITIONS tränar fortfarande eftersom det är bra för hjärtat, lungor och för mig är det bra psykiskt. Jag känner även att jag vill äta nyttig mat.

Men om ditt mål är att gå upp i vikt vare sig vilket så testa med skräpmat, cola, godis och liknande.

swaggedout
2012-04-12, 22:29
Hm nej vill göra det ganska hälsosamt. Fil & mjölk och ägg o skit ska jag testa till frukost.

Typ dra 1 liter mjölk nån tallrik fil&flingor, blir ju lätt över 1000direkt på morgonen.

Tidigare åt jag mig smällmät på gröt, men det gav ju så lite energi :(

Provrörsbarn
2012-04-12, 22:33
Hm nej vill göra det ganska hälsosamt. Fil & mjölk och ägg o skit ska jag testa till frukost.

Typ dra 1 liter mjölk nån tallrik fil&flingor, blir ju lätt över 1000direkt på morgonen.

Tidigare åt jag mig smällmät på gröt, men det gav ju så lite energi :(

kokt ägg mosat i smör är gott! ;)

Kischen
2012-04-12, 22:54
Gillar du inte frukost så ät det inte? Se till att äta igen det missade målet under dagen istället.

Hur bra är det att börja dagen med illamående.

Kör några hundra gram nötter. Hyggligt lättätet.

Fishtank
2012-04-12, 22:55
Mackor med jordnötssmör till frukost så lär du lätt hamna över 1000 kcal.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Gald
2012-04-12, 23:37
Musli med filmjölk kör jag på morgonen, funkar fint och ger mycket kcal.

Pretorian
2012-04-13, 06:49
Ät mat du tycker är gott. Det underlättar att äta mer av det. Och har du svårt att äta frukost så gör inte det.

Har du svårt att gå upp i vikt så måste du faktiskt pressa i dig mer mat. Jag hade samma problem efter min förra deff, att gå upp till min setpoint (hoppas jag använder det ordet korrekt nu) som är ca 83 kg var lätt. Att sen gå över den, vilket jag aldrig tidigare gjort, var ett helvete.

z_bumbi
2012-04-13, 07:03
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=159376

Alelale
2012-04-13, 09:12
Jag har flera kompisar som är väldigt smala och framförallt har väldigt låg bf% och de äter som djur, dock så äter de inte frukost och har inte gjort det sedan flera år.
Jag skulle gissa att kroppen förbränner väldigt mycket när de inte äter frukost.

Pretorian
2012-04-13, 09:49
Jag skulle gissa att kroppen förbränner väldigt mycket när de inte äter frukost.

Att inte äta frukost och förbränning har inget med varandra att göra.

Alelale
2012-04-15, 19:51
Att inte äta frukost och förbränning har inget med varandra att göra.

Men att de inte äter frukost och äter första målet vid 12 ungefär, som PF.