handdator

Visa fullständig version : Kolhydrater efter träning, råd!

William96
2012-04-12, 18:34
Tjena!
Jag har alltid varit lång och smal ( ska bli ändring på det ) och för ungefär 2 månader tillbaka så har jag ätit väldigt mycket kolhydrater och jag har märkt resultat. Både viktmässigt och fettmässigt, jag ökar i vikt sakta men säkert.

Jag styrketränar 4 gånger i veckan och har hittills tagit whey 80 direkt efter träningen. Men så har jag läst nu att om kroppen inte får in en viss del kolhydrater direkt efter träningen med så tar kroppen energi från proteinet, vilket resulterar till mindre muskelmassa, kort sagt.

Då tycker min kompis att jag ska ta gainer pro och blanda med whey 80, 50/50, för att jag är ganska smal.
Eftersom jag märker resultat och jag frossar i mig kolhydrater i den "vanliga" kosten så tycker jag inte att detta är nödvändigt och att jag kan ta whey 80 + en banan efter ett träningspass.

Mitt mål med min träning är att gå upp i muskelmassa.

Vad tycker ni?
Vad bör jag satsa på, blanda gainer med whey 80 eller bara ta en whey 80+ banan?

vicarious
2012-04-12, 18:49
Gör som du vill. Det som avgör är det totala energiintaget, oavsett om det kommer från gainer eller nåt annat. Jag tycker det är roligare att äta kolhydrater än att dricka dom så jag hade tveklöst skippat gainer.

OneManArmy
2012-04-12, 18:52
Gör som du vill. Det som avgör är det totala energiintaget, oavsett om det kommer från gainer eller nåt annat. Jag tycker det är roligare att äta kolhydrater än att dricka dom så jag hade tveklöst skippat gainer.

Håller med.
Drack kollisar efter passet förut i form av malto osv men kom fram till att jag gillade att äta mina kalorier istället. Mycket smaskigare med mat :)

Sheogorath
2012-04-12, 19:41
Banan, apelsin, bröd, druvsocker, pasta, godis etc. Vad som helst går bra och det är ingen vidare stress om du inte ska träna samma muskel igen inom 24 timmar. Äter du rejält med kolhydrat inom en timme efter träningen och gärna i ett par omgångar till därefter duger det bra med bara proteinpulver direkt efter träning.

William96
2012-04-12, 20:42
Tacktack ! :thumbup:

TheIsh
2012-04-12, 21:50
Gillar du mat, ät mat. Har du svårt att få i dig allt du behöver så är gainer ett bra alternativ.
Grejen med gainer är väl att du ska få en hög kvalité av protein/snabba kolhydrater. Fast jag kan tänka mig att det blir billigare att köpa kolhydrater och protein separat. Märket FX håller bra kvalité och är det billigaste jag känner till. Så kan man mixa lite med kvoterna också. Ofta är det mer kolhydrater än man behöver, och för lite protein.

Provrörsbarn
2012-04-12, 22:08
Hur många gram kolhydrater rekommenderas att ta efter träning. Finns det någon "minst" gräns?
1gram kolhydrater per kg vikt har jag hört, kan det stämma?

Gald
2012-04-12, 23:39
Proteinpulver och banan funkar fint.

cero
2012-04-12, 23:56
Provrörsbarn: Vad för typ av träning?

Sheogorath
2012-04-13, 05:22
Hur många gram kolhydrater rekommenderas att ta efter träning. Finns det någon "minst" gräns?
1gram kolhydrater per kg vikt har jag hört, kan det stämma?

Har du bara tränat armar kanske du inte ens behöver fundera på intaget, har du kört ett längre högintensivt konditionspass bör du kanske äta kv x 1,2 i så många omgångar du har kalorier till med en timme mellan varje intag, där det första intaget kommer direkt efter avslutat pass.

Det beror helt enkelt på hur mycket du förbrukat och hur snabbt inpå du kommer träna muskeln igen.

paatrik
2012-04-20, 15:27
Har du bara tränat armar kanske du inte ens behöver fundera på intaget, har du kört ett längre högintensivt konditionspass bör du kanske äta kv x 1,2 i så många omgångar du har kalorier till med en timme mellan varje intag, där det första intaget kommer direkt efter avslutat pass.

Det beror helt enkelt på hur mycket du förbrukat och hur snabbt inpå du kommer träna muskeln igen.

Efter styrketräning, äter du kv x 1,2 vid ett tillfälle? Personligen äter jag runt 100g protein, 100g kolhydrater samt 10-20 g fett efter ett styrkepass. Väger i dagsläget 73 kg och funderar på att höja kolhydraterna.

deadich
2012-04-20, 15:53
Vad tycker ni?
Vad bör jag satsa på, blanda gainer med whey 80 eller bara ta en whey 80+ banan?

Kör i lite socker i din whey istället. Gainers huvudsakliga ingrediens är ju just socker, fast det är extremt mycket dyrare än vanligt druvsocker, jag är tveksam till att malto är så mycket bättre att det är värt det priset såvida man inte tränar på ganska hög nivå.

vicarious
2012-04-20, 15:55
Kör i lite socker i din whey istället. Gainers huvudsakliga ingrediens är ju just socker, fast det är extremt mycket dyrare än vanligt druvsocker, jag är tveksam till att malto är så mycket bättre att det är värt det priset såvida man inte tränar på ganska hög nivå.

Maltodextrin är stärkelse.

Sheogorath
2012-04-20, 17:39
Efter styrketräning, äter du kv x 1,2 vid ett tillfälle? Personligen äter jag runt 100g protein, 100g kolhydrater samt 10-20 g fett efter ett styrkepass. Väger i dagsläget 73 kg och funderar på att höja kolhydraterna.

Jag väger 82 kg och har just nu råd med 188 g kolhydrat efter träning i form av banan, bröd, pasta och ketchup (på vanliga styrkedagar, den dagen jag kör spinning äter jag MYCKET mer). Nästa gång jag ska sänka energiintaget kommer jag börja nalla på fettet, som just nu ligger på 80 g / dygn. Där har jag rätt många kalorier att plocka om jag behöver det.

paatrik
2012-04-20, 19:44
Jag väger 82 kg och har just nu råd med 188 g kolhydrat efter träning i form av banan, bröd, pasta och ketchup (på vanliga styrkedagar, den dagen jag kör spinning äter jag MYCKET mer). Nästa gång jag ska sänka energiintaget kommer jag börja nalla på fettet, som just nu ligger på 80 g / dygn. Där har jag rätt många kalorier att plocka om jag behöver det.

Ok. Vill själv ha en del kvar till kvällen, varför det med nuvarande upplägg blir lite svårt att äta över 150g. Lär dock prioritera just kolhydrater framöver.