Visa fullständig version : Alltid trött och hängig... varför?
DroopySWE
2012-04-12, 12:54
Har sedan säkert 10 år tillbaka alltid gått runt och vart trött och hängig. Det är framför allt påtagligt när jag ska läsa/studera eller sitter ner i allmänhet.
Var hos läkaren idag för o kolla om det kunde bero på sköldkörteln, men det trodde hon inte. Tog tester ändå dock för att kolla upp det.
Vad kan det bero på? Jag är alltid hängig och är helt som gröt i huvet :( Så jäkla störande!
(det är inte träningsrelaterat då jag tränat i nåt år max och styrketräning ca ett halvår).
Oavsett hur mycket eller lite jag sover, jobbar, äter etc så har jag alltid detta :(
Det var lång tid, och du verkar har testat det mesta man kommer på snabbt.
Hur ser din kost ut?
DroopySWE
2012-04-12, 14:25
Det var lång tid, och du verkar har testat det mesta man kommer på snabbt.
Hur ser din kost ut?
Just nu deff, men samma fenomen under bulk. Ligger väl nu på macron ~2,3g protein/kkv, 0,85g fett/kkv, 2+ g kolisar/kkv. Under bulk samma men 5-7g kolisar/kkv.
young_george
2012-04-12, 15:18
Sitt mindre vid datorn. Titta mindre på TV och framför allt onanera mindre.
Kanske inte hjälper för dig, men det är tre väldigt energistjälande aktiviteter för många.
Spartansk
2012-04-12, 15:19
Du kanske bara är trött på livet? Jag är ungefär likadan, men de korta perioder då och då då jag är glad så blir jag genast piggare.
Vitaminbrist av något slag? D-vitaminbrist möjligtvis?
Prova multivitamin (bra sådan), samt extra D-vitamintillskott. Släng in lite Omega-3 när du ändå håller på.
Arbetar du? Studerar du? Vad?
Det kan mycket väl vara D-vitamin brist. Jag brukar få den där klassiska vintertröttheten varje år, men när jag var i Australien förra vintern blev jag inte trött. Däremot återkom det som vanligt i år.
Om du tänker efter, märker du någon skillnad sommartid vs. vintertid?
Annars är det alltid bra att köra mer konditionsträning för att öka syreupptagningsförmågan och så. Sitter man mycket still så blir man trött.
Jadu.. Det är extremt jobbigt. Har liknande i långa perioder, med ganska korta perioder där jag känner mig pigg och alert.
Ofta huvudvärk, sover 7-9h per natt och ändå helt slutkörd efter 5-6 timmar i halvvaket tillstånd och brukar sluta med att jag somnar på soffan en timme eller två för att sedan vara vaken några timmar och sen är det natt.
Jag vet inte varför, och jag tror inte jag är sjuk utan att det nog kommer lösa sig av sig självt. Vet inte, men det känns som att om jag går till VC och säger att jag är trött kommer de nog kolla på mig som ett ufo.
Scratch89
2012-04-12, 15:52
Vad har läkaren gjort för tester? Vad har du för HB-värde? Blodtryck, blodsockervärde?
Det kan ju vara någon form av narkolepsi, vilket är lätt att behandla om man kan ställa diagnos.
Jag lider också av lika symtom, extremt störade att alltid känna sig hängig, trött och seg. Gånger när jag måste vara alert och tänka slutar det oftast med att jag "fastnar med blicken" och inte kommer på det minsta, gröt i huvudet som du kallade det.
Har också gjort alla tänkbara tester under åren men aldrig haft något avvikade värde.
Hur mår du efter att du tränat, sämre/bättre?
Sheogorath
2012-04-12, 17:51
Depression?
Sömnapneer? Hur är blodtrycket? Testa gå ned i vikt, sov på mage, skaffa cepap eller apneskena.
Allergi? Det låter som mig på våren.
Fatalist
2012-04-12, 22:52
Eftersom det är året om, kanske mögel?
Det är min gissning med, damm, mögel etc. Det gör även att man inte känner sig utvilad när man sovit.
TommyBoy
2012-04-13, 00:05
Jag var likadan. Krävde ingående tester och fick konstaterat B-vitaminbrist. 2 injektioner senare var jag pigg och numer tar jag tabletter regelbundet. Mår finfint.
Sömnapneer? Hur är blodtrycket? Testa gå ned i vikt, sov på mage, skaffa cepap eller apneskena.
Det där är en bra fråga.
Snarkar du? Överviktig? Tjock hals? Liten haka? Röker du? Sömnapné orsakar ju mkt trötthet.
första googleträffen hade ett sömnapnétest.
http://www.somnapne.se/
Blodsockret... men har du kollat det borde de kunnat se om det är diabetes.
Vad jobbar du med och vad gör du på fritiden?
Vitaminbrist av något slag? D-vitaminbrist möjligtvis?
Prova multivitamin (bra sådan), samt extra D-vitamintillskott. Släng in lite Omega-3 när du ändå håller på.
D-Vitamin är väl endast relaterat till benskörhet om man har brist av det?:confused:
Eddie Vedder
2012-04-13, 13:56
D-Vitamin är väl endast relaterat till benskörhet om man har brist av det?:confused:
Det är vad man har trott tidigare. Och de svenska rekommendationerna bygger ännu bara på det. Men nu finns det hur mycket som helst om D-vitamin, det har ju varit det kanske hetaste forskningsämnet av ALLA inom nutrition sen ett par år tillbaka.
Diabetes, övervikt/fetma, depression, kognitiva störningar, olika cancerformer, hjärt- kärlsjukdom med mera. Det finns massor av hypoteser och samband. Men det är ännu just hypoteser och mycket som är svårt att påvisa än.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.