handdator

Visa fullständig version : Finns det mask i fiskpinnar?

Malone
2012-04-11, 18:40
Jag åt just fiskpinnar och stekte kanske inte så väl. Jag är rätt nojjig och började tänka på att om det kanske finns mask i fiskpinnar? Vad för mask i sådana fall? Är den överförbar till människor? Det är alaskan pollock och jag vet inte hur det ser ut med frysning och rensning av sådan fisk vid fångsten? Fryses den ner över -25 grader?

När man steker fiskpinnar kommer man upp i 60-70 grader som ska ta kål på maskar?

Märket är ICA basic.

SeeYay
2012-04-11, 18:57
Jag åt just fiskpinnar och stekte kanske inte så väl. Jag är rätt nojjig och började tänka på att om det kanske finns mask i fiskpinnar? Vad för mask i sådana fall? Är den överförbar till människor? Det är alaskan pollock och jag vet inte hur det ser ut med frysning och rensning av sådan fisk vid fångsten? Fryses den ner över -25 grader?

När man steker fiskpinnar kommer man upp i 60-70 grader som ska ta kål på maskar?

Märket är ICA basic.

Alltså, för det första är risken enbart rejäl då det gäller rå fisk, sushi etc.

Masken dör vid ca 60-70 grader eller frysning (varför man normalt sätt fryser gravad lax eller sushi-fisk innan).

Fiskpinnar är mald fisk, fiskfärs, som är pannerad, fryst och som du dessutom steker innan servering. Inte för att vara otrevlig, men nej.

http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/anisakiasis/

Zorban
2012-04-11, 18:58
Fiskpinnar kan säkert innehålla lite vad som helst, men någon fara för din hälsa är det inte. Sluta noja.

Malone
2012-04-11, 19:00
Alltså, för det första är risken enbart rejäl då det gäller rå fisk, sushi etc.

Masken dör vid ca 60-70 grader eller frysning (varför man normalt sätt fryser gravad lax eller sushi-fisk innan).

Fiskpinnar är mald fisk, fiskfärs, som är pannerad, fryst och som du dessutom steker innan servering. Inte för att vara otrevlig, men nej.

http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/anisakiasis/

Som jag sa var vissa bitar nästan kalla. Brukar man ens komma upp i 60 grader innuti fisken när man steker? Sen hur hårt fryses fisken? 10-15-20-30 minus?

Har läst lite om att mask är vanligt bland barn och djur. Sen har säkerligen många människor mask utan att veta det? Blir så sjukt äcklad av tanken på mask i magen och tarmarna.

Om du har rätt är du absolut inte otrevlig utan det är trevliga nyheter :D

Edit: Fiskpinnar är inte alls malda?

SeeYay
2012-04-11, 19:09
Som jag sa var vissa bitar nästan kalla. Brukar man ens komma upp i 60 grader innuti fisken när man steker? Sen hur hårt fryses fisken? 10-15-20-30 minus?

Om du har rätt är du absolut inte otrevlig utan det är trevliga nyheter :D

Men de var fortfarande djupfrysta dessförinnan.

"
Man skall undvika att äta okokt saltvattensfisk. Larven avdödas om fisken upphettas till 60°C under tio minuter eller om den nedfryses under sju dygn till minst -20°C. Nyfångad fisk som omhändertas direkt minskar smittrisken. Något vaccin finns ej mot sjukdomen.
"

Ingen fara ska du se. :)

Minns att jag en gång fick en kartong-bit i en fiskpinne, var inte så gammal då så jag bad min mor att reklamera den och fick faktiskt ett presentkort på 500 kronor, "Nestlé"(som jag inte köpte fiskpinnar för). ^^

Malone
2012-04-11, 19:12
Men de var fortfarande djupfrysta dessförinnan.

"
Man skall undvika att äta okokt saltvattensfisk. Larven avdödas om fisken upphettas till 60°C under tio minuter eller om den nedfryses under sju dygn till minst -20°C. Nyfångad fisk som omhändertas direkt minskar smittrisken. Något vaccin finns ej mot sjukdomen.
"

Ingen fara ska du se. :)

Minns att jag en gång fick en kartong-bit i en fiskpinne, var inte så gammal då så jag bad min mor att reklamera den och fick faktiskt ett presentkort på 500 kronor, "Nestlé"(som jag inte köpte fiskpinnar för). ^^

Men hur vet jag att fisken har varit djupfryst i 7 dagar? Sen så stekte jag dom ju väldigt dåligt så inte alls 60 grader och jag tror inte ens man kommer upp i 70 grader i kärnan om man steker som vanligt?

Lillleif
2012-04-11, 19:16
Men hur vet jag att fisken har varit djupfryst i 7 dagar? Sen så stekte jag dom ju väldigt dåligt så inte alls 60 grader och jag tror inte ens man kommer upp i 70 grader i kärnan om man steker som vanligt?

Frys skiten själv i 7 dagar och använd sedan en stektermometer för att kolla hur varm pinnen blir vid upphettning. Eller så slutar du nojja och fokuserar på trevligare saker i ditt liv.

Sverker
2012-04-11, 19:23
Det räcker med 2 dygn vid -20°C. Men räkna med ett dygn för att nå ned till -20°C. Alltså minst 3 dygn i frysen.

Fiskköttet stelnar vid ca 55°C. Då är anisakismasken död ifall fiskköttet inte varit fryst tidigare. Men det kan fortfarande finnas listeriabakterier mm i fiskköttet. Bättre att steka fiskpinnarna ordentligt.

Zorban
2012-04-11, 19:39
Hur det nu än är så är sannolikheten att bli sjuk av något alls minimal om det händer en gång. Att tänka efter kan vara klokt. Att noja om det är bara löjligt. Stek dem ordentligt nästa gång.

Det räcker med 2 dygn vid -20°C. Men räkna med ett dygn för att nå ned till -20°C. Alltså minst 3 dygn i frysen.

Fiskköttet stelnar vid ca 55°C. Då är anisakismasken död ifall fiskköttet inte varit fryst tidigare. Men det kan fortfarande finnas listeriabakterier mm i fiskköttet. Bättre att steka fiskpinnarna ordentligt.
Du å alla dina parasiter :-)

Pepz
2012-04-11, 19:50

du tror att fisken gjordes till fiskpinnar och frystes ner på en gång och sen transporterades till grossist som sedan transporterade den till din affär där du köpte paketet och hann hem och äta det inom 7 dagar?

räkna med att den legat fryst i minst en månad innan du fått hem den..
och det räcker med att den varit fryst.

Malone
2012-04-11, 20:28
du tror att fisken gjordes till fiskpinnar och frystes ner på en gång och sen transporterades till grossist som sedan transporterade den till din affär där du köpte paketet och hann hem och äta det inom 7 dagar?

räkna med att den legat fryst i minst en månad innan du fått hem den..
och det räcker med att den varit fryst.

På sidor står det då att den minst ska vara fryst i X antal grader annars dör ej parasiterna. En vanlig frys är väl bara några minusgrader?

Har nästan alla fiskar någon sorts mask?

Jag vet att det inte ger att nojja i efterhand men hatar tanken på mask som kryper i en :Virro

Gober
2012-04-11, 20:30
På sidor står det då att den minst ska vara fryst i X antal grader annars dör ej parasiterna. En vanlig frys är väl bara några minusgrader?

Jag vet att det inte ger att nojja i efterhand men hatar tanken på mask :Virro

Det är minst -20 i butikernas lagerfrys. Det är ännu kallare på huvudlagret och förmodligen lika kallt på fabriken/grossisten.

Åsberg
2012-04-11, 20:32
Låter som att du har fått mask. Gå till doktorn.

Pepz
2012-04-11, 20:46

Jag vet att det inte ger att nojja i efterhand men hatar tanken på mask som kryper i en :Virro

vid nedfrysning är det kallt som satana på fabriken.
grossister brukar hålla -25 minst och butikerna bör hålla -18.
i din egen frys bör det vara därikring också. jag har -25 i min frys.

jag tror att du fått mask i hjärnan eftersom du inte kan förstå att risken är noll att det ska vara mask i fiskpinnar

stridis
2012-04-11, 20:47
Låter som att du har fått mask. Gå till doktorn.

Paranoida nojor. Solklart fall av parasitmask som hittat till hjärnan och gör oreda. Kan bli riktigt elakt ifall det får gå obehandlat.

Zizou
2012-04-11, 20:51
Paranoida nojor. Solklart fall av parasitmask som hittat till hjärnan och gör oreda. Kan bli riktigt elakt ifall det får gå obehandlat.

Det brukar maskeras ganska bra.

Pepz
2012-04-11, 20:52
han får sluta smaska fiskpinnar

stridis
2012-04-11, 20:53
Det brukar maskeras ganska bra.

Larv! Det brukar synas tydligt.

Knatcharn
2012-04-12, 08:45
Fiskpinnar är väl ändå tillagade tidigare..? Halvfabrikat untz, untz!

z_bumbi
2012-04-12, 09:07
Fiskpinnar är väl ändå tillagade tidigare..? Halvfabrikat untz, untz!

Ja.

Sverker
2012-04-12, 18:03
Fiskpinnarna jag har i frysen är rå fiskfilé täckt av en panering.

z_bumbi
2012-04-12, 18:08
Fiskpinnarna jag har i frysen är rå fiskfilé täckt av en panering.

Då drar jag tillbaka mitt tidigare svar.