Visa fullständig version : Kost vid sömnproblem.
Hallå,
Jag sover ganska dåligt och sover extremt lätt så jag mer eller mindre känner mig vaken under stora delar av natten. Går också upp och pissar en gång per natt.
Jag tänkte först börja kolla över kosten lite för att se ifall det är något där som är problemet. Har märkt att vid intag av protein, främst vassle och EAA 20-40min innan sänggående så verkar jag bli onödigt varm och då är det kört att somna - Insomningen tar också 20-40min, ibland mer.
Jag lurar också på ifall mitt intag av vätska kan vara en bov. Dricker väl kanske en totalt en liter vatten mellan 21.00 - 23.00 om jag lägger mig 23.00.
Kommer ju testa att dricka mindre samtidigt som jag lägger stora proteinintag lite längre ifrån sängen men tänkte ifall det är någon här inne som haft liknande problem och kunde via en kostreglering fixa till en bättre sömn?
Förhoppningen är väl inte stor på att kosten är problemet men vi börjar där.
ZMA gör sömnen sämre i 7 av 10 fall, bättre i 2 av 10 och likvärdig. Nu pratar jag bara om en uppskattning kring hur jag trött jag känner mig samt hur natten har upplevts.
Spartansk
2012-04-11, 12:29
Om man äter mycket protein i en måltid kan man tillfälligt bli varmare. Så om det är värmen som gör att du inte kan sova så kan proteinet vara "boven".
Om man äter mycket protein i en måltid kan man tillfälligt bli varmare. Så om det är värmen som gör att du inte kan sova så kan proteinet vara "boven".Var lite det jag tänkte på med vasslet för då är det tydligt.
Inte alla nätter det är värmeproblem. Och även om det vore värmeproblem för insomnandet, borde jag sova så lätt när jag väl somnat?
Spartansk
2012-04-11, 12:36
Var lite det jag tänkte på med vasslet för då är det tydligt.
Inte alla nätter det är värmeproblem. Och även om det vore värmeproblem för insomnandet, borde jag sova så lätt när jag väl somnat?
Kan inte uttala mig om det.
En annan kostgrej du kan pröva är att äta lite kolhydrater, typ en banan, innan sänggående. Läste någonstans att det kan hjälpa.
Dricka jättemycket vatten strax innan man lägger sig låter inte så jättesmart, IMHO. Som upplagt för att vakna av kissnödighet.
Lillleif
2012-04-11, 12:54
Testat tryptofanrik mat innan läggdags? Banan + ett varmt glas mjölk.
Kan inte uttala mig om det.
En annan kostgrej du kan pröva är att äta lite kolhydrater, typ en banan, innan sänggående. Läste någonstans att det kan hjälpa.
Dricka jättemycket vatten strax innan man lägger sig låter inte så jättesmart, IMHO. Som upplagt för att vakna av kissnödighet.Kolhydratrik mat har jag testat, eller ja, jag har märkt vid 1-2 tillfällen att jag sovit bättre när jag ätit godis 2-3h innan sänggående och efter det inte druckit något. Men det kan ju vara inbillning också.
Jag vet inte om det är jättemycket. Det brukar bli ca 100g protein när jag kommer hem ifrån gymmet och då är klockan i regel 20.30 - 100g protein brukar innebära 1l vatten i intag.
Får dock testa att dra ner på det.
Testat tryptofanrik mat innan läggdags? Banan + ett varmt glas mjölk.Nope, inte testat. Får googla lite efter mer tryptofanrika livsmedel och ge det ett försök.
Äggvita, kyckling och kalkon samt mjölk kan nog bli livsmedel som testas innan sänggående.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tryptofan
Fredriiik
2012-04-11, 14:37
tjena tv-experten!
Varför intar du så stora mängder protein nära sänggåendet då? tränar du sent?
Kollar du på tv i sovrummet innan du ska sova? Hört att det ska hjälpa att skicka ut tvn.
Jag sover också jävligt tunnt ibland och vaknar allt mellan 1-6 gånger per natt så ska bli intressant å se om något hjälper dig eller om någon har några mer bra tips :)
tjena tv-experten!
Varför intar du så stora mängder protein nära sänggåendet då? tränar du sent?
Kollar du på tv i sovrummet innan du ska sova? Hört att det ska hjälpa att skicka ut tvn.
Jag sover också jävligt tunnt ibland och vaknar allt mellan 1-6 gånger per natt så ska bli intressant å se om något hjälper dig eller om någon har några mer bra tips :)Tjo,
Jag är på gymmet 18.00, ibland senare. Innan jag är hemma och äter är klockan i regel 20.00-20.30, då blir det lite mindre än hälften av dagens proteinintag vid den tidpunkten.
Kollar vanligen aldrig på TV, dock blir det mycket datorsittande och surfande fram till att jag ska lägga mig, kanske får börja läsa en bok istället.
Ja, förhoppningsvis hjälper någon av tipsen och de idéer man har så man slipper gå längre för att fixa det.
Lax, banan och mjölk innan sängen och jag inbillar mig att jag sovit bättre då jag inte tycker mig ha legat vaken hela natten eller vara trött nu.
Blir ett test till ikväll och hoppas på samma resultat.
har hört att insulinutsöndring gör en trött/hjälper till att somna in snabbare. Ngn med mer input på det*?
Spartansk
2012-04-12, 11:56
har hört att insulinutsöndring gör en trött/hjälper till att somna in snabbare. Ngn med mer input på det*?
En spontan tanke är att om nu kolhydrater hjälper en att somna, så kanske det är den ökade insulinutsöndringen som gör det?
Jag kan bumpa den här tråden och fråga lite om 5-htp, någon som har erfarenhet? Tänkte försöka låta bli att äta så tätt på sängen.
Äter jag så vill jag också dricka något vilket inte är bra för min del.
Sådär har jag haft under hela min uppväxt (efter datorns intåg), insåg att det i princip till 100% beror på för mycket datorspelande/tv-tittande innan läggdags. Det jag brukade göra var att lägga mig i ett varmt bad, dricka en kopp varm mjölk och läsa tidningen.
Senaste åren har jag dock inte haft problemet längre, dock går jag bara och lägger mig om jag är riktigt trött. Annars somnar jag inte, ibland kan man ligga och vrida sig i en timme innan man somnar och det är ingen höjdare. Sen går jag alltid upp mitt i natten och pissar, typ 4-5 tiden och det går inte att göra någonting åt det (ibland går jag tom upp en gång till vid 7 tiden och sen när klockan ringer vid halv 9 så går jag och pissar igen).
Sen funkar det ju alltid med sex innan läggdags, då somnar man som ett litet barn.
Silencer
2012-04-20, 15:24
Hur äter du idag? KOlhydrater ökar serotoninhalten och hjälper en slappna av.
Hur äter du idag? KOlhydrater ökar serotoninhalten och hjälper en slappna av.Nu ligger jag på diet. Men jag har alltid haft svårt att somna och sova hela nätter.
Silencer
2012-04-20, 20:33
Nu ligger jag på diet. Men jag har alltid haft svårt att somna och sova hela nätter.
Dricker du kaffe? Vad gör du på dagarna (jobb)? Tusen saker som kan ha betydelse.
Dricker du kaffe? Vad gör du på dagarna (jobb)? Tusen saker som kan ha betydelse.Dricker inte kaffe, slutat med Pepsi max för att försöka sova bättre.
Jobbar som IT-konsult så sitter en massa på röven. Klart jag sover bra när jag rört på mig en massa men det hjälper mig inte riktigt under vardagarna. Vissa kan ju lägga sig ner och slockna på under 5min oavsett typ, not me.
Silencer
2012-04-20, 21:46
Jag har också svårt att somna och generellt dålig kvalité på sömnen.
Det som hjälper mig mycket är att vara på bra humör, avslappnad, ha varit aktiv under dagen och ätit mycket, speciellt kolhydrater. Det gör mycket för mig, men kanske är andra saker som ligger bakom dina problem.
Get ready for some bro science.. Sen jag började med 7-keto har jag somnat inom en timme efter jag lagt mig och vaknat utvilad. 7-keto sänker kortisolet (stresshormon). Sen om det var pga av det eller något annat är ju omöjligt att säga. Jag tar inga stora doser heller, tre om dagen blir det. ZMA gav mig absolut ingenting.
Get ready for some bro science.. Sen jag började med 7-keto har jag somnat inom en timme efter jag lagt mig och vaknat utvilad. 7-keto sänker kortisolet (stresshormon). Sen om det var pga av det eller något annat är ju omöjligt att säga. Jag tar inga stora doser heller, tre om dagen blir det. ZMA gav mig absolut ingenting.Kan tyvärr inte äta 7-keto då jag tävlar.
Andra tillskott som sänker kortisol?
Kan tyvärr inte äta 7-keto då jag tävlar.
Andra tillskott som sänker kortisol?
Va?! Det är ju löjligt.. Du råkar inte veta vad motiveringen till detta förbud är?
Va?! Det är ju löjligt.. Du råkar inte veta vad motiveringen till detta förbud är?DHEA eller vad det nu heter är på WADAs lista.
Står på GV och säkerligen andra sidor som säljer det.
Fru_Flisa
2012-04-24, 19:38
Jag ställer mej i kolhydratsledet.
Ät mindre protein så sent, 100g kanske inte är nödvändigt just på kvällen även om du tränat utan dela upp det isåfall med större intag på morgonen dagen efter. Även om du dietar kan det vara värt att äta kost som göra att sömnen funkar och hormonnivåerna blir fördelaktiga, för det är ju extra viktig just under sådan påfrestning som det kan innebära med underskott + träning.
Havregrynsgröt & banan är min rekommendation efter att ha haft samma problem då jag tidigare åt mycket protein. Nu äter jag det mesta på morgon eller förmiddag och kolhydrater ser jag mera som sömnmedel.
5-htp ger jag inte mycket för personligen. Tryptofan går beställa som kosttillskott om du inte vill joxa på med att lelta livsmedel. Är osäker på om effekten av det är så omedelbar, tror inte det, tror snarare det handlar om att ha aminosyran tillgänglig så att melatonin kan bildas som det ska.
Annars är valnötter, banan, kyckling, mjölk, soja, kalkon tryptofanrika livsmedel.
I övrigt hjälper tidigt dagsljus att ställa in dygnsrytmen, samt aktiv vardag som påpekats.
Jag ställer mej i kolhydratsledet.
Ät mindre protein så sent, 100g kanske inte är nödvändigt just på kvällen även om du tränat utan dela upp det isåfall med större intag på morgonen dagen efter. Även om du dietar kan det vara värt att äta kost som göra att sömnen funkar och hormonnivåerna blir fördelaktiga, för det är ju extra viktig just under sådan påfrestning som det kan innebära med underskott + träning.
Havregrynsgröt & banan är min rekommendation efter att ha haft samma problem då jag tidigare åt mycket protein. Nu äter jag det mesta på morgon eller förmiddag och kolhydrater ser jag mera som sömnmedel.
5-htp ger jag inte mycket för personligen. Tryptofan går beställa som kosttillskott om du inte vill joxa på med att lelta livsmedel. Är osäker på om effekten av det är så omedelbar, tror inte det, tror snarare det handlar om att ha aminosyran tillgänglig så att melatonin kan bildas som det ska.
Annars är valnötter, banan, kyckling, mjölk, soja, kalkon tryptofanrika livsmedel.
I övrigt hjälper tidigt dagsljus att ställa in dygnsrytmen, samt aktiv vardag som påpekats.Får lägga in havregrynsgröt som jag körde på ett tag under min förra diet och utvärdera helt enkelt.
Brukar bli ganska sömnig efter måltiden efter gymmet men det går över innan jag hinner i säng tyvärr.
Aktiv vardag med löpning och hoppande fungerar ja, men den typen av aktivitet är inte något som sker dagligen. Brukar bli 1-2h promenad dagligen + gym 3ggr i veckan.
DHEA eller vad det nu heter är på WADAs lista.
Står på GV och säkerligen andra sidor som säljer det.
Det har visat sig att man faktiskt kan öka nivån av DHEA genom yoga och meditation.
Du får börja meditera helt enkelt!:thumbup:
http://www.halsosidorna.se/Hormoner.htm
Hur ser dina sömnrutiner ut? Läggdags, insomning, uppvaknande, uppstigning. Tar du sovmorgonar vissa dagar, på helgerna? Är det huvudsakligen insomningen som är problemet eller sömnkvaliteten? Hur mycket sömn får du per natt?
Visst kan kosten påverka, men jag tror inte att det hjälper att äta något visst livsmedel. Rent generellt är väl rekomendationen att inte äta timmarna innan man vill somna.
En kommentar från trovärdig källa angående upp och kissa mitt i natten:
Det beror säkert rätt mycket på vätskan i proteindrinkarna. En grov tumregel är annars 100g extra protein ger ca 7dl mer urin. En normal tömning är ungefär 4dl.
Hur ser dina sömnrutiner ut? Läggdags, insomning, uppvaknande, uppstigning. Tar du sovmorgonar vissa dagar, på helgerna? Är det huvudsakligen insomningen som är problemet eller sömnkvaliteten? Hur mycket sömn får du per natt?
Visst kan kosten påverka, men jag tror inte att det hjälper att äta något visst livsmedel. Rent generellt är väl rekomendationen att inte äta timmarna innan man vill somna.Lägger mig mellan 22.30 och 23.15 - insomning har jag ingen aning om, känns i regel som 20-40min innan jag somnar - uppvaknande har jag heller ingen aning om, känns som om att jag ligger halvvaken efter att jag gått upp och pissat mellan 02-03. Alltid vaken före klockan ringer. Uppstigning mellan 07.00 och 07.15. Klockan ringer 06.20 så jag hinner bli människa innan jag går upp.
Sömnkvalitén är nummer 1 tror jag, insomningen är ju hanterbar då man är van.
Svårt att räkna på antalet timmar jag sover varje natt då jag tycker mig ligga vaken iaf 1/3 av tiden jag är i sängen. Men säg att jag ligger i sängen i 8-8,5h, 30min insomning och vaknar 1h före uppgång. Så 6,5-7h timmar sömn där djupsömn lyser med sin frånvaro efter 02.00 typ. Sen är det säkert så att man hinner somna in mellan varven av lättare sömn utan att tänka på det.
En kommentar från trovärdig källa angående upp och kissa mitt i natten:Ja, det är lite det jag tänkt på :)
Testat att sänka temperaturen i rummet?
LunaSpice
2012-04-25, 08:00
Testat tryptofanrik mat innan läggdags? Banan + ett varmt glas mjölk.
This...
Jag gör en drink på ananas, banan, mjölk, mandel och avocado nån 1-2 timmar innan läggdags. Ibland också kamomillté. Sover som ett barn... :) Tryptonfan är den viktigaste byggstenen i serotonin och fungerar därför kanon vid sömnproblem (för mig iaf)!
Testat att sänka temperaturen i rummet?Slagit av elementet totalt. Ett tag så vädrade jag också innan jag la mig varje natt, nu brukar jag dock glömma det. Vet inte om jag sov bättre eller likvärdigt när jag vädrade.
Det verkar ju helt klart som att pinkandet mitt i natten är det stora problemet. Jag gissar på att när du vaknar blir du stressad, med en "here we go again-"känsla, vilket aktiverar det autonoma nervsystemet och gör det ännu svårare att sova. Att vakna under natten och pissa är i sig varken ovanligt eller nödvändigtvist dåligt, men jag gissar att för dig är det associerat med en viss ångest och stress vilket förstör resten av natten.
Jag skulle prova att dra ner på eller utesluta födo- och vätskeintag timmarna innan du vill somna. Sätt dig på dass och försök tömma vad du kan innan du lägger dig.
Det verkar ju helt klart som att pinkandet mitt i natten är det stora problemet. Jag gissar på att när du vaknar blir du stressad, med en "here we go again-"känsla, vilket aktiverar det autonoma nervsystemet och gör det ännu svårare att sova. Att vakna under natten och pissa är i sig varken ovanligt eller nödvändigtvist dåligt, men jag gissar att för dig är det associerat med en viss ångest och stress vilket förstör resten av natten.
Jag skulle prova att dra ner på eller utesluta födo- och vätskeintag timmarna innan du vill somna. Sätt dig på dass och försök tömma vad du kan innan du lägger dig.Kommer testa att äta kolhydratrikt direkt jag kommer hem ifrån gymmet och sen bara dricka lite till det för att sen strypa vätskeintaget.
Har dragit ner på proteinet på kvällarna samt har försökt hålla rummet svalt. Insomnandet går numera bättre, men vaknandet mitt i natten är kvar och fortfarande irriterande.
Tycker även blåsan har blivit mer känslig på kvällarna så jag pissar mer, kanske för att jag tänker mer på det nu än tidigare.
En bekant hade funderingar på lågt blodsocker, jag har ingen direkt aning. Värt att gå iväg med till någon för att få det kollat?
LunaSpice
2012-05-09, 14:58
Hur ska du kolla om du har lågt blodsocker nattetid? Visst kan du köpa en blodsockermätare på apoteket, ställa klockan på natten och sen mäta men...tja. Jag vet inte... om du äter vettigt nära inpå sängdags så har jag svårt att tro att det är det som är problemet. Det händer ganska mkt nattetid med IGF-1 och GH, GH ökar flödet av glukos från levern bl.a. Dessutom styr GH mkt av vätskeretentionen (kan vara det som gör att du vaknar på natten), kan också vara ADH som inte fungerar som det ska. Om vi nu ska ner i endokrinologigrottan vill säga. :) Det finns 300 saker det kan vara tyvärr.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.