handdator

Visa fullständig version : Ni som deffar, är ketos ett "mål"?

Provrörsbarn
2012-04-11, 12:14
Halloj alla ni som deffar!

Jag har till och från läst hur vissa som deffar äter på en dag, det jag har reagerat på att att vissa äter väldigt lite kolhydrater. Borde man inte gå in i ketos isf, och är det något ni satsar på?
Har själv ätit enligt lchf en del så vet ju hur det är när man är i ketos.
Är bara intresserad över fall det är något ni tänker på?

Sheogorath
2012-04-11, 12:35
Jag äter som minst kv x 3 kolhydrat under deff (den här veckan 284 g / dygn) så det skulle jag inte påstå är något mål, nej. ;)

young_george
2012-04-11, 13:10
Nej, är inget jag satsar på när jag deffar.

Pretorian
2012-04-11, 13:17
Näää, inget mål jag har. Vet inte så mycket om ketos heller. Mitt mål är att tappa så mycket fett jag kan men samtidigt försöka hålla kvar så mycket muskler som möjligt.

hidden
2012-04-11, 13:17
Nej! Dock försöker jag alltid tajma alla kolhydrater till efter träning och äter endast protein + fett @ kvällen. Detta gör jag för att vara så "tömd" som möjligt till invägningen dagen efter :)

Ola Wallengren
2012-04-11, 13:43
Senast åt jag <10g kh/dag och fick inte någon vidare ketos, B-ketoner<0.6 mmol/L.

Provrörsbarn
2012-04-11, 13:49
Senast åt jag <10g kh/dag och fick inte någon vidare ketos, B-ketoner<0.6 mmol/L.

Skulle du fortsatt så några dagar skulle du ju kommit in mer i ketos då det kan ta ett litet tag. Orkar du träna bra på så lite kolhydrater?

Ola Wallengren
2012-04-11, 14:03
6 dagar borde räcka. Lågt energi och fett intag samt relativt högt proteinintag är nog anledningen, men jag är ändå lite förvånad.
Träningen gick hyfsat men kräver lite mer viljestyrka.

Pretorian
2012-04-11, 14:35
Vad är anledningen till att man "vill" sätta kroppen i ketos (säger man så)? Eller är det något som bara följer med när man ligger lågt på kolhydrater?

Provrörsbarn
2012-04-11, 14:40
Vad är anledningen till att man "vill" sätta kroppen i ketos (säger man så)? Eller är det något som bara följer med när man ligger lågt på kolhydrater?

Det kan vara väldigt olika, allt från att man har diabetes eller till och med epilepsi, till att man vill ha bättre kontroll över sitt sötsug, många som går ner i vikt av lchf osv.

Är man i ketos så bildar kroppen ketonkroppar som energikälla. Samma händer om man inte äter på väldigt länge också.

Ola Wallengren
2012-04-11, 14:41
Man spekulerar i om ketoner kan minska hungern och det kan mycket väl vara så till viss del. I de två studier på "LCHF" som klart visat mindre hunger hade personerna hyperketonemi (om jag kommer ihåg rätt). Finns även vissa indikationer på att ketoner minskar proteinnedbrytningen men det är förmodligen inte relevant när det gäller de flesta keton-dieter eftersom ketonnivåerna inte blir så höga.

vicarious
2012-04-11, 15:01

Hur högt var ditt proteinintag då?

Fredrik_S
2012-04-11, 15:07
Eftersom vi vill ha muskler på detta forum äter vi mycket protein därför blir det ingen ketos och således äter vi helst också mycket kolhydrater. Så vi inte riskerar att få för dåligt vätsketryck och glykogenföråd.
Så mycket kolhydrater som möjligt under deff för att maximera prestation samt kunna spara på proteinkonsumtionen. Min absolut bottennivå är någonstans mellan 200 och 300 gram kolhydrater, aldrig lägre.

OneManArmy
2012-04-11, 15:07
Kcal underskott är mitt mål iallfall.. ketos skiter jag fullständigt i

Ola Wallengren
2012-04-11, 16:06
Hur högt var ditt proteinintag då?

160g/dag. Jag har haft mycket mer ketoner vid högre intag men då var det "långsamt" protein och mycket mer fett och kalorier. En skillnad är ifos att jag då mätte urinketoner och inte i blodet, det kan vara den största skillnaden.

Sverker
2012-04-11, 18:25
Läser vi vad michaelj skriver så skall ketonkroppsbildningen matcha förbränningen efter de inledande dagarna.

Själv är jag lite tveksam till det men det kanske stämmer.

Måste vara svårt att gå från vila och träna eftersom det inte finns ketonkroppar tillgängligt för musklerna när man värmer upp. Antar att det tar en stund innan adrenalinet driver ut mer fett i blodet för ketonkroppsbildning.

greken2000
2012-04-12, 23:17
Första dagarna på min deff kände jag mig väldigt körd. Speciellt första dagen när folk sa saker fatta jag ingenting, hälften av vad folk sa snappa jag upp, och på gymmet var man helt överkörd.

Måste blivit en kolhydat krock från att äta mycket kolhydrater till att äta 50 gram innan och 50 efter träning. Resten av dagen 50 som kommer från kvarg. Går på protein diet.

Va detta ketos? eller krävs det mindre än 150 g kolhydrater/dag ?

Sweety87
2012-04-13, 00:42
Va detta ketos? eller krävs det mindre än 150 g kolhydrater/dag ? allt under hjärnans energi förbrukning d v s allt mindre än 100-120 gram kolhydrat per dag ger ketosis, men det är oerhört små mängder ketoner som kommer mer de mängderna kolhydrat.. för att komma i djup ketos så behöver man gå under 20 gram per dag.

kimozabe
2012-04-13, 04:22
Man blir en sur liten bitter man om man dansar ut och in i ketos. Antingen eller imo.

Ola Wallengren
2012-04-13, 07:10
Läser vi vad michaelj skriver så skall ketonkroppsbildningen matcha förbränningen efter de inledande dagarna.

Själv är jag lite tveksam till det men det kanske stämmer.

Måste vara svårt att gå från vila och träna eftersom det inte finns ketonkroppar tillgängligt för musklerna när man värmer upp. Antar att det tar en stund innan adrenalinet driver ut mer fett i blodet för ketonkroppsbildning.

Det sämmer inte helt eftersom det finns gott om exempel på personer med höga ketonnivåer både på ketogena koster och inte misnt vid totalt svält.
Dynamiken i ketonkroppsbildningen vid fysisk aktivitet känner jag inte till tillräckligt bra för att kommentera vidare. Det som finns tillgängligt ger inte riktigt svar på det.
Den här tex
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14769483