handdator

Visa fullständig version : Hård intervallträning

Tolus
2012-04-10, 19:43
Hej,

Kör väldigt hårda intervallpass på 1- 1 3/4 h, tills jag börjar känna i lugnorna på riktigt, och inte vågar köra mer.
Min frågor lyder:

Är detta farligt? När blir det för hårt, och kan man få några skador av det som innebär att man bör köra lite lugnare?

Kör ett upplägg med

Dag 1
Mage, ben, triceps, bröst

Dag 2
Rygg, Biceps, axlar + alt. handleder

Dag 3
Intervall

Dag 1, Dag 2, Dag 3, Dag 1, Dag 2, Dag 3

Lägger in vilodagar där jag känner att det behövs.

P.g.a. mitt schema blir det jobbigt med återhämtningen för benen, några tips?

Pretorian
2012-04-10, 20:01
Hur ser intervallpassen ut?

Tolus
2012-04-10, 20:44
Hur ser intervallpassen ut?

Olika.

Ibland värmer jag upp med 2,5 km å kör sedan rusher fram och tillbaka, vilar, kör rusher och vilar kort. Kan också under denna jogga någon km för att komma till ett nytt lämpligt ställe att köra rusher på.
Ibland värmer jag upp med ca. 1,5 och kör intervaller i 2,5 elljusspår med 2-4 stolpar max, 1-4 stolpar jogging.
Har också tidigare inkluderat spänsthopp å liknande.

Pretorian
2012-04-17, 06:33
När jag körde intervaller (brukar inte göra det) så tycker jag det var enklast att göra det på ett gym på en roddmaskin. Då ställde jag in min HIIT-app på hårt i 30 sek och lugnt i 60 sek (eller hur det nu var). Jag körde kanske 8 set och sen försökte jag öka det veckovis.

begt
2012-04-17, 06:43
Låter som det blir för många intervaller och för få distanspass. Om du kör för hårt bryter du mest ned kroppen. Kör max ett tungt intervallpass i veckan och så kör du mängdträning under ganska långa pass istället.

Ett intervallpass på en halvtimma kan vara fullt tillräckligt om man har ett bra upplägg.

juulia_
2012-04-17, 06:58
Ett intervallpass behöver inte nödvändigtvis vara längre än 20 min.. 1 h 45 min intervallpass låter bara konstigt i mina ögon - under den tiden skulle jag ju hinna med ett distanspass. :S

Tolus
2012-04-18, 17:18
När jag körde intervaller (brukar inte göra det) så tycker jag det var enklast att göra det på ett gym på en roddmaskin. Då ställde jag in min HIIT-app på hårt i 30 sek och lugnt i 60 sek (eller hur det nu var). Jag körde kanske 8 set och sen försökte jag öka det veckovis.

Okej, men försöker att bli snabbare i sprinten och samtidigt få en bra medeldistanskondition.

Låter som det blir för många intervaller och för få distanspass. Om du kör för hårt bryter du mest ned kroppen. Kör max ett tungt intervallpass i veckan och så kör du mängdträning under ganska långa pass istället.

Ett intervallpass på en halvtimma kan vara fullt tillräckligt om man har ett bra upplägg.

Jag känner att det är svårt att få in fler konditionspass i schemat p.g.a. återhämtningen i benen. Men jag brukar inte vara totalt död i benen efter (alltså dagen efter), och käkar ordentligt efter, så det är väl mest lugnorna i sådana fall som kan ta skada, eller hur är det med det?

Å längre pass (milen +- någon kilometer) är väl mest om jag vill köra långdistans löpning bra?

Kan möjligtvis vara att min uppvärmning (2,5 km) tar lite lång tid. Sedan så tar det ett tag innan jag känner att jag verkligen har kört slut på mig.

Ett intervallpass behöver inte nödvändigtvis vara längre än 20 min.. 1 h 45 min intervallpass låter bara konstigt i mina ögon - under den tiden skulle jag ju hinna med ett distanspass. :S

Som sagt, vill gärna känna att jag är slut, men aksnke borde dela upp det mer (?).

Tack för alla svar!

begt
2012-04-18, 17:34
Å längre pass (milen +- någon kilometer) är väl mest om jag vill köra långdistans löpning bra?

Vill du vara bra på medeldistans så bör du springa längre distanser också. Du har nytta av uthålligheten även på medeldistans. 1 mil är inte mycket hur som helst, du kan springa 15-20 km i lugnt tempo också.

Skulle även vilja rekommendera att du kör fartlek någon gång då och då.

Tolus
2012-04-18, 20:19
Vill du vara bra på medeldistans så bör du springa längre distanser också. Du har nytta av uthålligheten även på medeldistans. 1 mil är inte mycket hur som helst, du kan springa 15-20 km i lugnt tempo också.

Skulle även vilja rekommendera att du kör fartlek någon gång då och då.

Borde det inte vara bättre att springa medeldistansintervallpass (långt ord :) ) och medeldistanspass för att öka i snabbhet där, samt hur ofta bör man köra intervall respektive medel- och långdistanspass? (Om syftet är att få optimal snabbhet på medeldistans, ca. 6-8 km, och kortare sträckor, ca. 100 m)
Tack för svaren!

bear.flowertwig
2012-04-18, 22:00

Med upp- och nedjogg (ca 20 min), viss löpskolning (5-10 min) och varierande former av intervaller ligger kvalitetspassen i den löparklubben jag gått med i på ca 2 timmar. Effektiv tid på intervaller som kan vara tusingar, olgor, backträning brukar ligga på 1 timme. Det ger sjukt bra resultat. När jag sprang själv och körde en del backintervaller var det ofta 20-25 min men än så länge måste jag säga att mer är bättre och att våga sig på den här typen av riktigt hårda och långa pass verkar vara vad som krävs om man verkligen vill utvecklas. Är det milen man siktar på så hjälper det dessutom att ha övat upp pannben nog att palla 40-50 minuters tempo som är hårdare än vad man klarar på träning. Bara i det perspektivet är jag tveksam till 20 minuter som intervall-/kvalitetsträning om man i övrigt bara kör distans.

Vi tränar mkt snabbhet även för kortare sträckor men även de passen tar lika lång tid då det generellt kan krävas mer vila mellan set med högre tempo.

Så för att svara TS, nej det låter inte farligt. Det låter som något vi är många andra som också gör. Inte då dumt att göra just i grupp då man pressar sig lite mer, förutom att det är roligare :)

Tolus
2012-04-24, 16:18
Med upp- och nedjogg (ca 20 min), viss löpskolning (5-10 min) och varierande former av intervaller ligger kvalitetspassen i den löparklubben jag gått med i på ca 2 timmar. Effektiv tid på intervaller som kan vara tusingar, olgor, backträning brukar ligga på 1 timme. Det ger sjukt bra resultat. När jag sprang själv och körde en del backintervaller var det ofta 20-25 min men än så länge måste jag säga att mer är bättre och att våga sig på den här typen av riktigt hårda och långa pass verkar vara vad som krävs om man verkligen vill utvecklas. Är det milen man siktar på så hjälper det dessutom att ha övat upp pannben nog att palla 40-50 minuters tempo som är hårdare än vad man klarar på träning. Bara i det perspektivet är jag tveksam till 20 minuter som intervall-/kvalitetsträning om man i övrigt bara kör distans.

Vi tränar mkt snabbhet även för kortare sträckor men även de passen tar lika lång tid då det generellt kan krävas mer vila mellan set med högre tempo.

Så för att svara TS, nej det låter inte farligt. Det låter som något vi är många andra som också gör. Inte då dumt att göra just i grupp då man pressar sig lite mer, förutom att det är roligare :)

Tack så mycket för din syn på det med :)
Har faktiskt fortsatt köra hårda intervallpass nu, ska också testa min snabbhet på kortdistans nu i veckan.