Visa fullständig version : Tunt blod - vitamin/mineralbrist?
Mr.Sjöborg
2012-04-10, 18:33
Råkade skrubba upp ena knogen på jobbet idag och blodet vägrade koagulera, ca 3 timmar efter blödde de fortf lika mycket. Såret är ca 4mm långt, ,2-,4mm djupt dvs ganska minimalt.
Hade förvisso såret tejpat med eltejp första timmen, dvs i stort sätt noll syre till såret.
Min fråga är om de kan bero på något vitamin eller mineralbrist, då jag aldrig upplevt de något liknande tidigare, får små sår på händer och armar rätt frekvent
Gurkyngel
2012-04-10, 19:38
Tar du ASA regelbundet?
Provrörsbarn
2012-04-10, 20:19
Vitamin K och kalcium är viktigt för att blodet ska kunna koagulera sig.
Inge Enveten
2012-04-10, 20:21
Är inte tunt blod bra om man tränar?
mattilainen
2012-04-10, 20:26
äter du omega 3?
Mr.Sjöborg
2012-04-10, 20:28
Äter du mycket omega-3?
Mycket är nog att ta i, men då och då EDIT: tar inge omega-3 tillskott utan endast då jag äter fisk/skaldjur...kanske 1gång/2v
Tar du ASA regelbundet?
Är de ett läkemedel? isånnafall, nej.
Vitamin K och kalcium är viktigt för att blodet ska kunna koagulera sig.
Nej, varken vitamin K eller kalcium bör vara någon bristvara
Holabandola
2012-04-10, 21:59
Har du mycket blåmärken? får lätt blåmärken?
Blöder du näsblod ofta?
Om svaret är nej så kan du sluta fundera, för om du hade blödarsjuka el dyl så skulle det ske.
Knogarna är lite olyckligt ställe att skada sig på, huden är tunn och benet spänner upp såret om man knyter eller rör handen.
Gurkyngel
2012-04-11, 07:59
ASA = acetylsalisylsyra. Verksam substans i t ex Magnecyl som ju är en ganska vanlig huvudvärkstablett. Finns också i läkemedel som Trombyl vilka syftar till förtunning av blodet.
Mr.Sjöborg
2012-04-11, 10:25
Har du mycket blåmärken? får lätt blåmärken?
Blöder du näsblod ofta?
Om svaret är nej så kan du sluta fundera, för om du hade blödarsjuka el dyl så skulle det ske.
Knogarna är lite olyckligt ställe att skada sig på, huden är tunn och benet spänner upp såret om man knyter eller rör handen.
Okej skönt att höra.
Ang omega 3, jo de intar jag frekvent...av någon anledning glömde jag bort att sushi innrhåller fisk:P
Ang omega 3, jo de intar jag frekvent...av någon anledning glömde jag bort att sushi innrhåller fisk:P
När frågan ställs i det här sammanhanget gäller den nog omega-3 som tillskott. Att äta så mycket fisk att koagulationen påverkas märkbart är nog inte helt lätt.
Mr.Sjöborg
2012-04-11, 21:09
När frågan ställs i det här sammanhanget gäller den nog omega-3 som tillskott. Att äta så mycket fisk att koagulationen påverkas märkbart är nog inte helt lätt.
Jaha, påverkar omega 3 koagulationen negativt?
Jaha, påverkar omega 3 koagulationen negativt?Om det här stämmerÄr inte tunt blod bra om man tränar?så påverkar omega-3 koagulationen positivt... :D Sedan jag börja ta 13g omega-3/dag sedan ett par veckor tillbaka blöder minsta lilla sår ett bra tag längre än vad det hade gjort tidigare.
Då hade jag visserligen nästan överdriven koagulation förut, kunde vara problem att donera blod och trombocyter.
Inge Enveten
2012-04-12, 11:57
Är inte tunt blod bra om man tränar?
Någon som kan svara på om detta stämmer?
Visst är det väl så att tunnare blod lättare transporteras och att träningen får fördelar av detta?
Normalt blod är nog bäst.
Högt antal erytrocyter kan det iofs finnas fördelar med :)
Normalt blod är nog bäst.
Lyss till den vises röst.
För "tunt" blod är ingen hit om man börjar blöda någonstans. För "tjockt" är å andra sidan ingen hit m.a.p. blodproppsrisken. Lagom är asbra. Och jag vågar lova att det finns ungefär 1000000000000000000 saker ni skulle behöva optimera innan ni behöver fundera över om blodets konsistens är en begränsande faktor.
Inge Enveten
2012-04-12, 15:15
Och jag vågar lova att det finns ungefär 1000000000000000000 saker ni skulle behöva optimera innan ni behöver fundera över om blodets konsistens är en begränsande faktor.
Självfallet. Jag var bara nyfiken på om påståendet var korrekt eller ej.
Självfallet. Jag var bara nyfiken på om påståendet var korrekt eller ej.
Jag skulle säga nej. Normalläget är det läge kroppen är optimerad för att fungera inom. Ett väldigt "tunt" blod är ju tunt för att det fattas partiklar som fyller en funktion.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.