handdator

Visa fullständig version : Nybörjare söker råd

Kimpan90
2012-04-08, 16:38
Hejsan!

1.Jag vet att allt jag säkert ställer går att få svar på om jag söker, men saken är att jag vet inte vad jag ska söka efter :P Har precis hittat hit och ska börja genomsöka allt så fort jag får tiden till det :)

2.Då jag har flera frågor visste jag inte vilken del jag skulle lägga den i, men mest handlar ju om hur jag ska äta så chansade :)

Jag ska börja träna om drygt 2 månader och är sjukt motiverad. Saken är att jag inte har någon aning om vad jag håller på med eller vad jag ska tänka på. Därför jag är här.

Jag är 22, 185 cm lång och väger 110kg(Sitter på 15-20kg övervikt så det finns en del muskler under). arbetar med ett otroligt fysiskt arbete just nu. (Det är därför jag ska börja om 2 månader. Orkar inte göra något när jag jobbar 10-13h varje dag, 6 dagar i veckan). Slutar där om 2 månader och ska då börja träna ihop med en arbetskamrat som kan lite mer än mig.

Men sitter med lite frågor.

1. Då jag är överviktig, bör jag tänka på något speciellt när jag gymmar?

2. Ser överallt och läste en del om folk som köpt protein och andra saker. Vad bör jag köpa för att optimera min träning? Något speciellt då jag är överviktig? Vilken sida är bra att kolla sånt på?

3. Har börjat förbereda mig senaste 3 veckorna med att sluta äta godis, börja äta nyttigt (slut på snabbmat tex.)... börjat lära mig äta havregrynsgröt till frukost etc

Men vad finns det för alternativ för att "mys äta" när man kommer på film tex. med flickvännen?

Uppskattar om det finns någon som kan hjälpa mig lite. Kommer säkert dyka upp mer frågor :)

TheIsh
2012-04-08, 17:27
1. Gå inte ut för hårt, och överskatta inte din förmåga. Vänj din kropp med rörelserna, maxa inte typ första passet eller liknande. Skaderisk, onödig träningsverk osv.

2. Det är emot reglerna att länka till annat än kolozzeums egen shop, men sök efter Whey FX, det är det billigaste proteinet du kan få tag på. Whey betyder för vassle och har ett snabbt upptag, dvs optimalt efter träning. I övrigt finns det inte så mycket som är nödvändigt. En mindre mängd snabba kolhydrater efter träning är dock inte fel.
en stor aptit för att bygga och disciplin för att bli av med fettvikt.

3. Det är bra. Havregrynsgröt är bra, men inte så att det är någon mirakelmat. Se på det som näring, inte som att frukost Måste bestå av "frukostmat" om du förstår? Alltså du kan lika gärna äta spaghetti med köttfärssås. Det du skall tänka på om du vill ner i fettvikt är ett högt proteinintag, de flesta skulle säga 2g per kg kroppsvikt.
Läs deffguiden som är klistrad högst upp i deffsektionen här på forumet.

4. Kvarg+kryddor och morotsstickor kanske? Det finns hur som helst otroligt många trådar i kostdelen om snacks att äta under deff (deff = gå ner i fettvikt och bibehålla muskelmassa helt enkelt).

Hoppas det var svar på det mesta :)

edit/ Deffguiden: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
En bra sida att räkna ut ungefärligt behov om du är kass på matte: http://www.caloriesperhour.com/
1 fot = 30,4 cm
1 tum = 2,54 cm.
1 pound = 0,453 kg

cero
2012-04-08, 17:42
TheIsh fick med det mesta.

Ang din vikt skulle jag gissa på att det är betydligt mer än "20 KG övervikt", om du nu vill bli riktigt hård. Väldigt lätt att underskatta hur mycket fett det är på kroppen om man tittar på den i en spegel eller liknande. Läs deffguiden!

Kimpan90
2012-04-09, 09:19
Uppskattar verkligen svaren! :) Hjälpte mig en massa!

Angående min övervikt så antar jag att det stämmer, jag antog bara att det vart omkring 20kg då jag är ganska stark redan och arbetar med fysiskt arbete + bott på bondgård större del av livet :P

Yes, blir en massa guides att börja läsa på lunchrasterna nu :) Lika bra att börja träna seriöst så det blir bra redan från början!

Kimpan90
2012-05-06, 14:57
Hej!

Nu är gymkort köpt och jag ska börja imorgon. Bara för att dubbelkolla lite.

Eftersom att mitt första mål är att gå ner i vikt så bör jag deffa typ?
Men bör jag köpa till något annat än Whey FX?
Hur länge håller 4kg Whey FX tex?
Såg att en affär hade något som kallades Ripped Hardcore, slags koffin piller som ska göra mig piggar + öka fettförbränningen.. kanske något jag bör köpa?

Tänker gå på en LCHF diet nu också.

cero
2012-05-06, 16:16
Du behöver inte massa kosttillskott. Kan vara praktiskt med vassle för att få i sig 25-30 g protein direkt efter träning, men vanlig mat fungerar också.

Koffein (finns i tablettform) kan göra dig piggare, även om jag tycker det är lite överflödigt för vanlig gymträning.

Varför ska du gå på LCHF-diet?

deadich
2012-05-06, 21:24
Du behöver inte massa kosttillskott. Kan vara praktiskt med vassle för att få i sig 25-30 g protein direkt efter träning, men vanlig mat fungerar också.

Koffein (finns i tablettform) kan göra dig piggare, även om jag tycker det är lite överflödigt för vanlig gymträning.

Att ta proteinet direkt INNAN träning ska ju ha flera hundra procent bättre effekt på proteinsyntes än direkt efter.

Hej!

Nu är gymkort köpt och jag ska börja imorgon. Bara för att dubbelkolla lite.

Eftersom att mitt första mål är att gå ner i vikt så bör jag deffa typ?
Men bör jag köpa till något annat än Whey FX?
Hur länge håller 4kg Whey FX tex?
Såg att en affär hade något som kallades Ripped Hardcore, slags koffin piller som ska göra mig piggar + öka fettförbränningen.. kanske något jag bör köpa?

Tänker gå på en LCHF diet nu också.

Det beror naturligtvis på hur mycket du tar per dag. och nej köp inte ripped hardcore eller något liknande.

azrael109
2012-05-06, 21:56
Att ta proteinet direkt INNAN träning ska ju ha flera hundra procent bättre effekt på proteinsyntes än direkt efter.
.

Låter ju sjukt bra om det skulle vara så, var har du läst det?

Pretorian
2012-05-07, 09:03
Personligen gillar jag inte LCHF-dieten (du får ju inte ens äta en tomat!). Jag tror även du kommer må bättre av att kunna äta potatis och ris till dina kötträtter. Tror det kommer hålla längre.

TheIsh
2012-05-07, 12:36
Kolhydrater är nästan nödvändigt för att kunna träna tungt, vilket är precis det du vill göra på deff.

andeem
2012-05-07, 14:15
Låter ju sjukt bra om det skulle vara så, var har du läst det?Det är inte så.

Kimpan90
2012-05-07, 14:27
Personligen gillar jag inte LCHF-dieten (du får ju inte ens äta en tomat!). Jag tror även du kommer må bättre av att kunna äta potatis och ris till dina kötträtter. Tror det kommer hålla längre.

Min flickvän är den som står för att laga mat och hon är vegi. Så det är nästan i princip LCHF vi redan äter, bara att jag ska sluta äta så mycket ris / pasta etc (kanske en hand istället) tills jag gått ner mer i vikt.

Tack så mycket för infon :) Svarade över

andeem
2012-05-07, 14:28
Min flickvän är den som står för att laga mat och hon är vegi. Så det är nästan i princip LCHF vi redan äter, bara att jag ska sluta äta så mycket ris / pasta etc (kanske en hand istället) tills jag gått ner mer i vikt.Hur definierar du LCHF?

Pretorian
2012-05-07, 17:20
Bara för att hon är vegi måste man inte äta lchf. Och jag tror inte "en näve ris" räknas som lchf.