handdator

Visa fullständig version : App eller sida som räknar ut följande:..

Barbastark
2012-04-08, 16:20
Hejhej

Eftersöker en sida eller app för iPhone (helst app) som räknar ut följande:
1. Näringsinnehåll per 100g på en rätt med flera ingredienser. Man fyller i tex 600g potatis, 300g nötkött, 200g morot och 100g bönor, 500g vatten (samt såklart energi, protein, kolhydrater och fett per 100g av råvarorna) och sedan räknar appen eller sidan ut vad näringsinnehållet/100g blir för denna gryta.

2. Förändringen av näringsinnehåll från icke tillagad råvara jämfört med tillagad. Tex fyller man i 1200g rå fläskkarre (samt såklart energi, protein, kolhydrater och fett/100g på råvaran) samt vad köttbiten väger efter tillagning (tex 935g) och så räknar appen eller sidan ut vad näringsinnehållet/100g är för den tillagade köttbiten.

Finns något sådant?? Är ju ett h-vete att beräkna näringsinnehåll på alla maträtter med multipla ingredienser som det är nu.

MilkmaN
2012-04-08, 16:23
Vet tyvärr ingen app. Sluta använda så mkt ingredienser / göra grytor ;)

Hade också mkt strul med detta, just pga viktbortfallet så blir alla beräkningar fel, och det är svårt att väga saker som tillagas i en gryta, efter tillagningen...

The Great Danne
2012-04-08, 23:29
Haha kanske dags att någon utvecklar en sådan app? Så länge kan du väl använda dig av appen "Shapeup", duger helt klart!

TheIsh
2012-04-08, 23:35
Vet tyvärr ingen app. Sluta använda så mkt ingredienser / göra grytor ;)

Hade också mkt strul med detta, just pga viktbortfallet så blir alla beräkningar fel, och det är svårt att väga saker som tillagas i en gryta, efter tillagningen...

Så länge du vet hur mycket hela grytan innehåller spelar det väl ingen roll? Bara att dela på ett ungefär. Om du äter 400 gram en dag och 600 nästa är väl inte hela världen, det bör ju jämna ut sig kalorimässigt ändå.

Barbastark
2012-04-09, 00:26
Haha kanske dags att någon utvecklar en sådan app? Så länge kan du väl använda dig av appen "Shapeup", duger helt klart!

Använder shapeup nu och det går rätt bra att lösa punkt 2 genom att räkna vikt och näringsinnehåll på icke tillagad och sedan skapa en "portion" med samma näringsinnehåll men annan vikt.

Punkt 1, som jag skulle ha mest nytta av, har jag dock ingen lösning på alls mer än att sitta och räkna allt "för hand".

Så länge du vet hur mycket hela grytan innehåller spelar det väl ingen roll? Bara att dela på ett ungefär. Om du äter 400 gram en dag och 600 nästa är väl inte hela världen, det bör ju jämna ut sig kalorimässigt ändå.

Ne, för inexakt för min smak.

Morrris
2012-04-09, 08:08
wolfram alpha

TheIsh
2012-04-09, 11:03
Men kan du inte steka köttet, ånga grönsakerna, göra en sås, och sedan väga och blanda i efterhand då? Måste ju gå? Annars har jag slut på idéer.. Gryta är rätt trist hehe :)

Barbastark
2012-04-09, 11:56
Men kan du inte steka köttet, ånga grönsakerna, göra en sås, och sedan väga och blanda i efterhand då? Måste ju gå? Annars har jag slut på idéer.. Gryta är rätt trist hehe :)

Grejen är ju att denna metod är så jäkla jobbig då jag i så fall måste beräkna allt näringsinnehåll per ingrediens och sedan även räkna ut vad innehållet är per 100g efter att allt är kombinerat.

Detta problem uppstår ju som sagt när man gör något med fler än 1 ingrediens (tex en så enkel sak som pommes+olja). Gör jag tex köttbit och potatis och broccoli var för sig så är det ju tex inga problem.

Fishtank
2012-04-09, 12:39
Ta shapeup tex.
Ta råvarorna och lägg som ett recept.
Väg hur mycket det blev när du var klar.
Fyll i så många portioner så det blir 100 gram, Tex är det 1400 gram gryta så blir det 14 portioner.
As close as you'll get i appväg iaf.

Barbastark
2012-04-09, 12:46
Ta shapeup tex.
Ta råvarorna och lägg som ett recept.
Väg hur mycket det blev när du var klar.
Fyll i så många portioner så det blir 100 gram, Tex är det 1400 gram gryta så blir det 14 portioner.
As close as you'll get i appväg iaf.

Den funktionen underlättar en hel del! Visste inte att den fanns. Tackar!

TheIsh
2012-04-09, 13:21
Grejen är ju att denna metod är så jäkla jobbig då jag i så fall måste beräkna allt näringsinnehåll per ingrediens och sedan även räkna ut vad innehållet är per 100g efter att allt är kombinerat.

Detta problem uppstår ju som sagt när man gör något med fler än 1 ingrediens (tex en så enkel sak som pommes+olja). Gör jag tex köttbit och potatis och broccoli var för sig så är det ju tex inga problem.

Hmm, ja, jag är lite som du när det gäller det där med att väga saker. Känns så omständigt. Fast ett tips är att faktiskt steka pommes i en teflonpanna. Kräver inget fett och blir riktigt krispigt. Jag har funnit att man får köra på riktigt hög värme (max brukar jag köra) och röra om nästan hela tiden, annars är det svårt att få yta utan att stå och vända pommes för pommes :Virro. Kan tänka mig att det funkar med teflonform i ugn också, speciellt om du har över/under värme (Har väl alla ugnar nu för tiden?), men det har jag aldrig testat.