handdator

Visa fullständig version : Sprintschema

RApplelid
2012-04-07, 21:58
Hej, var i somras inne på Kolozzeum och hittade ett schema där Marklyft, knäböj och Bänkpress fanns med. I tabellen stod det vad ens potential var på 100m beroende på hur mycket man tog i de olika tre övningarna. Någon som känner igen vilket schema jag menar? Kan inte hitta det!

MVH

Masterpan
2012-04-07, 22:00
Hur har bänkpress något med 100m o göra?

RApplelid
2012-04-07, 22:04
Hur har bänkpress något med 100m o göra?

Styrka i överkroppen är väldigt relevant när det kommer till korta distanser.

FrankDrebin
2012-04-07, 22:06
Med tanke på att Usain Bolt aldrig bänkat mer än 220 pounds så faller teorin.

RApplelid
2012-04-07, 22:08
Med tanke på att Usain Bolt aldrig bänkat mer än 220 pounds så faller teorin.

Just bänkpress är säkerligen inte den viktigaste faktorn. Jag letar bara efter detta schemat. Men att vara stark i överkroppen är viktigt för Sprinters!

RApplelid
2012-04-07, 22:11
Tim Montgomery tog exempelvis 345 pounds i bänkpress...

FrankDrebin
2012-04-07, 22:13
Tim Montgomery tog exempelvis 345 pounds i bänkpress...

......full med steroider.

RApplelid
2012-04-07, 22:14
......full med steroider.

Vad har det med saken att göra?

FrankDrebin
2012-04-07, 22:16
He notes that in two months Olympic sprinter Tim Montgomery went from weighing 148 with a bench press of 265, to a leaner looking 176 who could then lift 345. All with the aid of Victor Conte and BALCO.

Absolut ingenting.

RApplelid
2012-04-07, 22:24
Trodde diskussionen handlade om nyttan av att ha en stark överkropp i Sprint? Inte huruvida han gick från ett resultat till ett annat med hjälp av steroider? Hur som helst vill jag gärna ha tag i schemat. :)

Masterpan
2012-04-07, 22:47
Tror snarare att de du nämner som bänkar mycket gör det pga att det har väldigt bra gener, skulle de inte haft de skulle de inte vara inom eliten i kortdistans.

svenbanan
2012-04-07, 23:02
Här har nån skrivit lite i ämnet:
http://www.pponline.co.uk/encyc/0185.htm

Nadreas
2012-04-08, 08:57
OT som jag ändå tyckte behövde lyftas fram:
Kraft i överkroppen vid sprint är överrepresenterat. Man har tagit för givet att man skall vara en fena på bänkpress för att amerikanerna varit jävligt stora och lyft tungt tidigare. Detta var i 9 av 10 fall endast en följd av steroider. I dagens friidrottsvärld så minskar man mer och mer på vikten i att lyfta tungt med överkroppen och mer på att ha en bålbalans som kan hantera krafterna. Titta på Lemaitre tex...

Vad gäller tabellen så är det väll en öststatarmodell från typ 70 talet eller?

kberg
2012-04-08, 09:25
OT som jag ändå tyckte behövde lyftas fram:
Kraft i överkroppen vid sprint är överrepresenterat. Man har tagit för givet att man skall vara en fena på bänkpress för att amerikanerna varit jävligt stora och lyft tungt tidigare. Detta var i 9 av 10 fall endast en följd av steroider. I dagens friidrottsvärld så minskar man mer och mer på vikten i att lyfta tungt med överkroppen och mer på att ha en bålbalans som kan hantera krafterna. Titta på Lemaitre tex...

Vad gäller tabellen så är det väll en öststatarmodell från typ 70 talet eller?

Har man stora ben behöver man stora armar.. Balans som sagt

svenbanan
2012-04-08, 10:23

Inte nödvändigtvis. Gymnaster har krallig överkropp och piprensare till ben...

kberg
2012-04-08, 10:49
Inte nödvändigtvis. Gymnaster har krallig överkropp och piprensare till ben...

Och gymnaster är sprinters?

svenbanan
2012-04-08, 11:18
Och gymnaster är sprinters?

Såklart inte. Gymnaster är nog värdelösa sprinters. Vad är din poäng?

Det var ditt "balans" argument som jag tyckte inte riktigt är helt applicerbart jämt. Till exempel har gymnaster inte så "balanserade" kroppar.

kberg
2012-04-08, 11:24
Såklart inte. Gymnaster är nog värdelösa sprinters. Vad är din poäng?

Det var ditt "balans" argument som jag tyckte inte riktigt är helt applicerbart jämt. Till exempel har gymnaster inte så "balanserade" kroppar.

Precis..

svenbanan
2012-04-08, 11:29
Precis..

Vaddå? Jag förstår inte vad du vill ha sagt.

bear.flowertwig
2012-04-08, 11:43
Underhållande tråd :D *popcorn*

Hittar nån det där schemat som TS var ute efter vore intressant att kika på hur som helst.

Lars Brinkhoff
2012-04-08, 12:12
Jag tycker det verkar uppenbart vad kberg menar: Att man som sprinter behöver ha en balanserad kropp för att prestera väl. Men jag kan ha fel.

Vad gymnaster har för kroppsproportioner verkar irrelevant i sprintsammanhang. Men jag kan ha fel.

kberg
2012-04-08, 12:33
Jag tycker det verkar uppenbart vad kberg menar: Att man som sprinter behöver ha en balanserad kropp för att prestera väl. Men jag kan ha fel.

Vad gymnaster har för kroppsproportioner verkar irrelevant i sprintsammanhang. Men jag kan ha fel.

Det är vad jag menar.

arthax
2012-04-08, 13:08
Är det inte så att tack vare sprinters starka underkropp så behövs det en (minst) lika stark överkropp som en sorts "motvikt" för att skapa balans?

z_bumbi
2012-04-08, 13:21
Det finns en del jämförelser mellan 100 m och böj mfl övningar men 100 m handlar också om teknik och kondition så jag har för mig att det inte direkt finns något riktigt samband. Det kan ju också vara intressant att fundera på hur sprintern tränar styrkan i vanliga fall och hur det ger utslag på böjen. Kör de mycket enbensövningar så kanske de helt enkelt inte har tekniken att göra mycket i böj. Bänk är ett annat sådant exempel, de kan vara starka överkroppen men just bänk behöver inte vara rätt testövning för att man ska se det.
För 20-30 m har jag för mig att böjstyrkan har ett tydligare samband men då för varje enskild person och att man mäter förbättringar för den personen

Nadreas
2012-04-08, 14:01

nej... En stark bål leder till att kraften går rakt upp genom kolumna och rakt ned genom marken. Stora armar hjälper inte det...

kberg
2012-04-08, 14:21
nej... En stark bål leder till att kraften går rakt upp genom kolumna och rakt ned genom marken. Stora armar hjälper inte det...

Och rotationen kommer uppstå eftersom man ändå vill öppna upp höften lite när man sprintas hålls emot hur? Testa att sprinta utan att använda armarna en gång

FrankDrebin
2012-04-08, 14:23
Säg det till Carl Lewis som med sina 191 81kg dominerade löpning i 10 år. Taning, explosiv och väldigt svag. Ut och spring istället för att dissekera scheman, hypoteser och dynga.

kberg
2012-04-08, 15:07
Säg det till Carl Lewis som med sina 191 81kg dominerade löpning i 10 år. Taning, explosiv och väldigt svag. Ut och spring istället för att dissekera scheman, hypoteser och dynga.

Ja för Carl Lewis blev säkert så bra han va av att bara vara ute och springa. Sprint är en väldigt tekniskt och svår gren. Carl sprang ju fint och hade en balanserad fysik..

Nadreas
2012-04-08, 16:38
jag tänker inte diskutera mer teknik off topic längre, du är inte intresserad av att lära dig så det är bara slöseri med min tid.
Dessa scheman som du söker efter vet jag inte direkt vad dt är för något men alla dessa kommer från grundtanken ur öststatarnas träning att för att bli en bra sprinter måste man ta minst tre gånger sin vikt i knäböj. Detta är självklart rent skitsnack, dagens sprintteknik involverar inte längre lika mycket råstyrka utan mer spänst med korrekt kraftriktning, varför knäböjsstyrka inte längre är lika intressant.
Lycka till med bänkpressen.

kberg
2012-04-08, 16:52
jag tänker inte diskutera mer teknik off topic längre, du är inte intresserad av att lära dig så det är bara slöseri med min tid.
Dessa scheman som du söker efter vet jag inte direkt vad dt är för något men alla dessa kommer från grundtanken ur öststatarnas träning att för att bli en bra sprinter måste man ta minst tre gånger sin vikt i knäböj. Detta är självklart rent skitsnack, dagens sprintteknik involverar inte längre lika mycket råstyrka utan mer spänst med korrekt kraftriktning, varför knäböjsstyrka inte längre är lika intressant.
Lycka till med bänkpressen.

Om det där är till mig så har jag aldrig efterfrågat nåt sånt och tror inte heller på såna förhållanden mellan bänk-böj-mark..