Logga in

Visa fullständig version : Några små snabba frågor ( "min deff") måhända 1000e tråden

Skön
2012-04-06, 17:23
Tränar i regel 5 dagar i veckan. (Har ingen större lust att väga allt jag äter). Frågor följer. Upplägg nedan.

1. Morgonpromenad innan frukost ca 30 min. Bör jag förtära något proteinrikt innan?

2. Frukost bestående av 100-120 g havregrynsgröt med tillbehör + proteinshake. Låter detta galet för mycket bara rent spontant? är ju trots allt födan "jag tränar på" och känns riktigt bra att träna på.

3. Träning ca 50 min tung träning (oftast relativt intensiv) + 20-40 min cykling efter.

4. Lunch bestående av något i stil med lite ris och tonfisk och två ägg.

5. Middag bestående av potatis/grönsaker + kyckling/lax (det vanliga). Kanske tre potatisar eller 1,5 dl ris, ok?

6. Promenad cirka 40 min

7. En burk Tonfisk blandat med philadelphia och majonäs (en matsked) å lök

Första gången jag faktiskt ska försöka finslipa kroppen lite så tacksam om någon tar sig tid att bara checka lite. Är medveten om att det finns en bra deffguide men föredrar (lathet eller ej) om någon bara kan komma med någon kritik. Jag vet också att kaloribalans är a och o och så äter jag mindre på vilodagar.
Kan tillägga att jag går lite på känsla och har dragit ned massor på kostintaget och är inte "nybörjare" inom kost utan bara trög.

Tack Du!

sp123ltd1
2012-04-06, 17:27
Du glömde det viktigaste!
Ålder?
Längd?
Vikt?

tossefar
2012-04-06, 17:36
Och kön?

Skön
2012-04-06, 17:38
Ledsen för det, förstod att jag missat en del.

23 år, kille
182 cm, 88 kg (uppskattninggsvis runt 15 % kroppsfett)

Tanken är väl att gå ned till ca 83 kg något sånt. Tanken är att jag ska se någorlunda tränad mer tränad ut.

Greenlight
2012-04-06, 18:11
Finns många bra sätt.

jag käkar nu 1800kcal per dag varav proteiner minst 200g(ca 800kcal), innan träning dricker jag pwo + 25 g malto + 10 g eaa.
min träning är ganska intensiv i 90min.
käkar 2 mål per dag, ett efter träning/kl 13.00 andra målet runt 18.00
inga promenader eller konditions träning
väger idag 79kg och började på 87kg.. men ska ner några kg till

det viktigaste har du glömt att skriva - antal kcal in/ut
gör du åt mer kcal än vad du får i dig per dag går du ner i vikt.
ett riktmärke för att minimera muskelförlusten är att gå ner 0.5 kg i veckan, då behöver du ett underskott på 3500 kcal, alltså 500 per dag.

sen är det bra med hög andel protein, minst 2 x kroppsvikt i gram.

hoppas du blev något klokare

Skön
2012-04-06, 18:28
Finns många bra sätt.

jag käkar nu 1800kcal per dag varav proteiner minst 200g(ca 800kcal), innan träning dricker jag pwo + 25 g malto + 10 g eaa.
min träning är ganska intensiv i 90min.
käkar 2 mål per dag, ett efter träning/kl 13.00 andra målet runt 18.00
inga promenader eller konditions träning
väger idag 79kg och började på 87kg.. men ska ner några kg till

det viktigaste har du glömt att skriva - antal kcal in/ut
gör du åt mer kcal än vad du får i dig per dag går du ner i vikt.
ett riktmärke för att minimera muskelförlusten är att gå ner 0.5 kg i veckan, då behöver du ett underskott på 3500 kcal, alltså 500 per dag.

sen är det bra med hög andel protein, minst 2 x kroppsvikt i gram.

hoppas du blev något klokare

Jo jag visste ju en del sen innan i teorin men det här blir första gången jag deffar. Jag räknade på en dag för skojs skull en gång och den dagen åt jag ca 5500 kcal ungefär. Då körde jag mycket kondition men hade en liten viktuppgång.
Kan ju vara en bra grej att räkna hur mycket jag behöver nu igen men skulle tippa på strax över 2000 kcal (kanske galet fel). Aja får bli nästa grej. Tack iaf.

Bara en fråga:

Säg att du går ner 2-3 kg efter säg 3 veckor, börjar man räkna om intaget från den vikt man är på då? Logiskt så borde intaget sjunka ju fler kilon man tappar, rätt?

Greenlight
2012-04-06, 18:58
ja det stämmer.
jag startade på 2250 kcal när jag vägde 87 kg, sen säkte jag till 2000 kcal när jag kände att det gick trögt.. sen igen till 1800 kcal.
Jag har gått en del på känsla helt enkelt, har jag känt att orken går ner så ökar jag lite mm. man får hitta sin egen balans

Lycka till!

Skön
2012-04-08, 19:29
Har lite funderingar efter dagen.

Mitt energibehov beräknas vara 2017 kcal.

Idag har jag kört intensiv träning med tunga vikter på gym ( ca 60 min) samt gått en promenad i raskt tempo i 40 min.

Har just nu ätit 1800 kcal. Hur mycket till bör jag äta idag efter att ha inkluderat fysisk aktivitet (vill ligga på underskott melllan 3-500 kcal) ? (utgå från enbart denna dag i beräkningen).

Skön
2012-04-08, 19:33
Med andra ord, hur mycket bränner jag ungefär för :

60 min tung och rätt intensiv träning på gym

40 min snabb promenad