Visa fullständig version : Inta om man tränar tidigt?
Rawsteel
2012-04-05, 23:01
Som topic, gymmets öppetider är helt skeva tack vare denna sketna påsken så kommer behöva träna ca 1.5h efter att jag stigit upp.
Så är lite nyfiken på vad man kan stoppa i sig om man inte har tillgång till EAA.
Räcker en proteindrink 30-60min innan träningen?
Anledningen till att jag frågar detta är för att jag tidigare har läst på detta forum att träning tidigt på morgonen utan någon frukost innan var negativt ur ett muskelperspektiv, kommer inte riktigt ihåg vad det var som gjorde att det var sämre än tex ett pass några timmar efter en bra frukost.
Men sedan har jag ju läst om PF och där tränar man ju på tom mage, dock med EAA innan passet för en förhöjd proteinsyntes.
Så undrar mest om en 40g vassle räcker, det är ju trots allt aminosyrer men skillnaden är väll att det inte går ut lika snabbt?
Ja en proteindrink räcker. Man behöver som sagt inte äta någonting innan om man inte vill.
Sheogorath
2012-04-06, 06:36
Vassle är jättesnabbt så du kan utan problem ta det direkt innan du åker om du vill, men det är inte det viktiga tycker jag. Du ska ha aminosyror lättillgängliga i blodet under och efter passet. Av den anledningen kanske vassle och EAA är FÖR snabbt om det intas på tom mage efter att man fastat hela natten (snabbt in, snabbt ut)! Därför kör jag med kasein innan morgonträningen (tillsammans med drygt 2 msk druvsocker och koffein för en extra kick). Vassle kör jag innan träningen om jag tränar på eftermiddagen och ätit normalt under dagen.
Rawsteel
2012-04-06, 08:19
Vassle är jättesnabbt så du kan utan problem ta det direkt innan du åker om du vill, men det är inte det viktiga tycker jag. Du ska ha aminosyror lättillgängliga i blodet under och efter passet. Av den anledningen kanske vassle och EAA är FÖR snabbt om det intas på tom mage efter att man fastat hela natten (snabbt in, snabbt ut)! Därför kör jag med kasein innan morgonträningen (tillsammans med drygt 2 msk druvsocker och koffein för en extra kick). Vassle kör jag innan träningen om jag tränar på eftermiddagen och ätit normalt under dagen.
Ah okej, det enda kaseinet jag har hemma är tyvärr kesella/mjölk så får bli en stor kaffe med en sockerbit, 0,5dl mjölk och 40g vassle blandat med 2 dl mjölk;p
Bättre än inget antar jag hehe;p
vicarious
2012-04-06, 08:22
Gör det inte svårare än det är. Se till att ha fått i dig något protein innan träningen bara, vassle funkar fint om du inte tänkt träna väldigt långa pass.
Tänker främst kolhydrater innan träning, hur mycket protein brukar ni inta före? Iofs kör jag gröt vilket ligger på 13g/100g.
Tänker främst kolhydrater innan träning, hur mycket protein brukar ni inta före? Iofs kör jag gröt vilket ligger på 13g/100g.
En kvargburk eller en proteinshake åtminstone för min del.
En kvargburk eller en proteinshake åtminstone för min del.
Även vid morgonträning?
Jag har aldrig förstått varför man egentligen "behöver" ha aminosyror i blodet under och direkt efter passet? Proteinsyntesen är väl helt nedreglerad under passet och en timme efter. Om man kör vassle/EAA direkt efter passet så borde väl aminosyre-nivåerna i blodet hunnit stiga tillräckliga när proteinsyntesen börjar uppregleras igen, en timme efter träningen?
Jag tar bara PWO och en skopa EAA innan.
jag har aldrig förstått varför man egentligen "behöver" ha aminosyror i blodet under och direkt efter passet? Proteinsyntesen är väl helt nedreglerad under passet och en timme efter. Om man kör vassle/eaa direkt efter passet så borde väl aminosyre-nivåerna i blodet hunnit stiga tillräckliga när proteinsyntesen börjar uppregleras igen, en timme efter träningen?
+1
Även vid morgonträning?
Självklart. Finns inte en chans att jag går fastande i typ 12 timmar sedan tränar utan protein.
vicarious
2012-04-07, 11:12
hur mycket protein brukar ni inta före? Iofs kör jag gröt vilket ligger på 13g/100g.
10g aminosyror eller 20g vassle om jag inte ätit mat innan.
Själv äter jag havregryn+mjölk+lite sylt.
Blir illamående av havregrynsgröt men otillagat fungerar det, håller mig mätt länge och ger bra energi
Det är gott med något innan, skönt att äta när man kliver upp. Dessutom inbillar jag mig att det ger effekt, även om det är placebo är känslan trevlig. Har dock slutat med gröten, tar den i större volymer efteråt istället, och äter nu 250g kvarg samt ett äpple innan. Ger 22,5g protein och 30g kolhydrat. Kaanske lite i överkant, och visst är det ett finlir, men jag tycker de fungerar.
Som topic, gymmets öppetider är helt skeva tack vare denna sketna påsken så kommer behöva träna ca 1.5h efter att jag stigit upp.
Så är lite nyfiken på vad man kan stoppa i sig om man inte har tillgång till EAA.
Räcker en proteindrink 30-60min innan träningen?
Anledningen till att jag frågar detta är för att jag tidigare har läst på detta forum att träning tidigt på morgonen utan någon frukost innan var negativt ur ett muskelperspektiv, kommer inte riktigt ihåg vad det var som gjorde att det var sämre än tex ett pass några timmar efter en bra frukost.
Men sedan har jag ju läst om PF och där tränar man ju på tom mage, dock med EAA innan passet för en förhöjd proteinsyntes.
Så undrar mest om en 40g vassle räcker, det är ju trots allt aminosyrer men skillnaden är väll att det inte går ut lika snabbt?
Det framgår ju inte riktigt vad du ska träna. När jag kör konditionsträning på morgonen äter jag inget innan, på sin höjd 10g choklad. Då äter jag efter passet istället.
Styrketräning kan jag inte köra på morgonen :/
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.