handdator

Visa fullständig version : Maximal proteinupptagning

Basics
2012-04-05, 20:04
Hejsan. Hur var det nu, hur mycket protein kan kroppen ta upp vid ett tillfälle? Anta att det är vassleprotein vi pratar om. Skiljer det sig om man har ätit innan eller intar det på fastande mage?

Sheogorath
2012-04-05, 20:07
Hejsan. Hur var det nu, hur mycket protein kan kroppen ta upp vid ett tillfälle? Anta att det är vassleprotein vi pratar om. Skiljer det sig om man har ätit innan eller intar det på fastande mage?

Man är inte helt säker men rör det sig om vassleprotein på fastande mage kan du hålla dig under mängden pulver som motsvarar 30 g för att vara på den säkra sidan. Rå äggvita tas också upp dåligt. Även nötter tas ofta upp ofullständigt. I övrigt behöver du inte bry dig.

Basics
2012-04-05, 20:19
Man är inte helt säker men rör det sig om vassleprotein på fastande mage kan du hålla dig under mängden pulver som motsvarar 30 g för att vara på den säkra sidan. Rå äggvita tas också upp dåligt. Även nötter tas ofta upp ofullständigt. I övrigt behöver du inte bry dig.

Så allt över 30gram vassle under ett tillfälle är antagligen onödigt? Hur länge måste man vänta för att kunna ta upp en lika stor mängd vassle igen, ponera att vi inte äter något annat?

Nutrid
2012-04-05, 20:26
Så allt över 30gram vassle under ett tillfälle är antagligen onödigt? Hur länge måste man vänta för att kunna ta upp en lika stor mängd vassle igen, ponera att vi inte äter något annat?

Men det beror ju helt på när du åt innan det. Har du nyligen käkat så kommer upptagningen definitivt bli långsammare.

Sheogorath
2012-04-05, 20:28

Man är alltså inte helt säker. Kanske tar man upp allt man äter, kanske inte. Det skulle förvåna mig mycket om man med tanke på hur osäkert kunskapsläget är vet hur snabbt man "kan" inta nästa dos på fastande mage. Jag tar aldrig två fastande doser vassle så jag har aldrig behövt bry mig om att sätta upp någon regel för mig själv.

Oddish
2012-05-07, 20:40
Vad sägs om lite optinoja så här på måndagkvällen? ;)

1. Om man ska sprida ut sitt vassle-intag (30 g/tillfälle) för att maximera upptaget, vad snackar vi för tidsintervaller då tror ni? En timme? Två timmar? Mer?

2. Om jag kör en dubbel-shake (typ 60 g vasslepulver) direkt efter att jag käkat ett rejält mål mat, kan jag då vara hyfsat säker på att det mesta av detta kommer kroppen till godo?

Funderingarna kommer av att jag har svårt att komma upp i rekommenderade mängder protein varje dag, mycket p.g.a. periodisk fasta med ~8 timmars ätfönster.

Pepz
2012-05-07, 20:42

1. Om man ska sprida ut sitt vassle-intag (30 g/tillfälle) för att maximera upptaget, vad snackar vi för tidsintervaller då tror ni? En timme? Två timmar? Mer?

2. Om jag kör en dubbel-shake (typ 60 g vasslepulver) direkt efter att jag käkat ett rejält mål mat, kan jag då vara hyfsat säker på att det mesta av detta kommer kroppen till godo?

Funderingarna kommer av att jag har svårt att komma upp i rekommenderade mängder protein varje dag, mycket p.g.a. periodisk fasta med ~8 timmars ätfönster.

1.en timme förmodligen mindre.
2. ja

deadich
2012-05-07, 22:10
Det var ju nyligen någon PT på vakna med thevoice som påstod att kroppen bara kan ta upp 30g protein per tillfälle. Det resulterade i 10 sidor med folk som diskuterade hur dum i huvudet hon var. Så hur är det?

Body Guard
2012-05-07, 22:11

Men varför fokus på vassle, kör ett kasein-baserat protein och slipp tänka så mkt. Kostnadsmässigt ingen större skillnad.

TREX
2012-05-07, 22:13
Det var ju nyligen någon PT på vakna med thevoice som påstod att kroppen bara kan ta upp 30g protein per tillfälle. Det resulterade i 10 sidor med folk som diskuterade hur dum i huvudet hon var. Så hur är det?

Studien med 30 g protein är över en fem timmars period, vem vet vad som händer efter 10, eller 15.

Åtminstone den studien jag läst, kanske finns nya eller andra studier.

Sheogorath
2012-05-08, 04:57

Tycker du inte att jag var väldigt tydlig med att det jag skrev om var just vassleprotein på tom mage? "Vassleprotein på tom mage" är inte det samma som "protein över lag" så säger någon att man bara kan ta upp 30 g protein per tillfälle så har dom fel, fel och fel.

deadich
2012-05-13, 01:09
Tycker du inte att jag var väldigt tydlig med att det jag skrev om var just vassleprotein på tom mage? "Vassleprotein på tom mage" är inte det samma som "protein över lag" så säger någon att man bara kan ta upp 30 g protein per tillfälle så har dom fel, fel och fel.

Är vassleprotein inte fullvärdigt eller?

Sheogorath
2012-05-13, 08:32
Är vassleprotein inte fullvärdigt eller?

Eh, jo?

"Att alla katoliker är kristna är inte samma sak som att alla kristna är katoliker."

Det blir på samma sätt fel att säga att man bara kan ta upp 30 g protein per måltid om det bara gäller en specifik undergrupp (vassle) och dessutom under speciella förhållanden (på tom mage).

z_bumbi
2012-05-13, 08:45

Om du har svårt att få i dig tillräckligt mer energi och/eller protein så skulle jag helt klart testa något annat upplägg än något som gör att du "måste" ta en proteindrink en gång per timme.

InShape
2012-05-13, 10:38
Ibland kan man verkligen undra ifall det står rätt till hos vissa. Allt ni behöver veta står här nu i tråden.