handdator

Visa fullständig version : Är ectomorpher mer estetiskt tilltalande vid vältränad form än de andra varianterna?

Rikard Jansson
2012-04-05, 15:56
Som titel.

Supermicke
2012-04-05, 16:17
piczzzzz =o

mini_Arnold
2012-04-05, 16:17
Beror på, vilken typ av morph är Arnold?

Rikard Jansson
2012-04-05, 16:19
Ska fixa bilder... sec

TREX
2012-04-05, 16:21
Beror på, vilken typ av morph är Arnold?

Androgenomorph, eller BolaMorphisaurus

Rikard Jansson
2012-04-05, 16:24
https://encrypted-tbn3.google.com/images?q=tbn:ANd9GcTzPH9Ji27m9YHJPeZAEEd-jnBemGwBUWct-VFiUfV_VHWQoYkYGg Meso?

Ecto https://encrypted-tbn2.google.com/images?q=tbn:ANd9GcTZwTmofXxTglCAAhXX2Q03pDPDObrxK Gy9a06OQsGjSr7CardhNA

Endo https://encrypted-tbn0.google.com/images?q=tbn:ANd9GcRKoQZAYo9Re7HwQGRzYbhuUNGLppyCB PHM4UfxOldB7xd38rtadg

typ. Även han i NBD är ecto

mini_Arnold
2012-04-05, 16:28
Om Frank Zane var ecto och Arnold meso måste jag säga att jag är kluven.
Lutar mestadels åt meso isåfall.
Köttigt ska det vara.

Men är man vältränad så är det snyggt oavsett.

pwnyou
2012-04-05, 16:30
Man ska vara så proportionerlig som möjligt.

- Inte för smala axlar, inte heller för breda.
- Inte för långa armar, inte heller för korta.
- Inte för långa ben, inte heller för korta.
- Inte för breda höfter, inte heller för smala.
- Inte ... osv osv osv

Ja, ni fattar...

Jag tror att ecto-mesomorpher är snyggast. Ganska lång, men ändå ganska bred. Manliga fashion-modeller brukar vara mellan 180-190cm. De flesta fitnessmodeller jag känner till brukar även vara i den gränsen (Zyzz, Arnold, Greg Plitt, Ako Rahim, Martin Berkhan, Chris Harnell, första snubben i Rickard Janssons inlägg), så jag antar att det är opti att vara 180-190, men sedan inte vara alltför smalt byggd, och självklart så proportionerlig och symmetrisk som möjligt.

svenbanan
2012-04-05, 16:39
http://4.bp.blogspot.com/-CSTRMkYzsVQ/TZXyEfhx2XI/AAAAAAAAANw/jBnR2iOFUBw/s1600/somatotype-body-types.jpg

Det måste ju vara en smaksak.
Men jag antar att de där morpharna har att göra med hur skelettets proportioner ser ut eller? Ser ut som om ecto har smalare höfter, vilket väl skulle vara positivt enligt nån slags ideal. Men å andra sidan har ju meso då bredare axlar vilket enligt samma ideal också är positivt. En ecto borde ju kunna beefa upp axlar och rygg om han nu trycker i sig en massa piller och tränar som en tok. En meso kan ju aldrig få smalare höfter utan operation... Borde ju bli ecto då, eller?

Stefan J
2012-04-05, 16:48
Man https://encrypted-tbn0.google.com/images?q=tbn:ANd9GcRKoQZAYo9Re7HwQGRzYbhuUNGLppyCB PHM4UfxOldB7xd38rtadg

Pojkehttps://encrypted-tbn3.google.com/images?q=tbn:ANd9GcTzPH9Ji27m9YHJPeZAEEd-jnBemGwBUWct-VFiUfV_VHWQoYkYGg

Fjärthttps://encrypted-tbn2.google.com/images?q=tbn:ANd9GcTZwTmofXxTglCAAhXX2Q03pDPDObrxK Gy9a06OQsGjSr7CardhNA

Jag har rangordnat dem i manlighets/attraktionsskala :)

mini_Arnold
2012-04-05, 16:51
http://reptilis.net/wordpress/wp-content/uploads/2009/07/bodybuilder_bodytypes.jpg
Endo, Meso, Ecto, yes?

Rikard Jansson
2012-04-05, 16:52
Fullt godkänd åsikt^^ Vissa vill se ut som en riktig man med allt vad det innebär, vissa vill vara så attraktiva for ze ladies som möjligt. Jag lyckas totalt missa poängen och ser istället ut som en pygmé.

Rikard Jansson
2012-04-05, 16:53
Nja, ingen riktig ecto till höger där, bara en mindre vältränad meso/endo/whatever

svenbanan
2012-04-05, 16:54
Endo, Meso, Ecto, yes?

Fan vet. Kanske meso, meso, meso?

mini_Arnold
2012-04-05, 16:55
Sen kan man vara en kombination av flera kroppstyper, vilket nog är det bästa.

svenbanan
2012-04-05, 16:56
Sen kan man vara en kombination av flera kroppstyper, vilket nog är det bästa.

Most likely.

Är det inte så också att ectomorfer har rätt svårt att lägga på sig muskler, och att endomorfer har rätt lätt att lägga på sig muskler och fett?

Latissimus Dorsi
2012-04-05, 16:58
Tvivlar på det här med kroppstyperna låter som någon halvrisig ursäkt till varför man inte är muskulös, jo men jag är ectomorph de är därför ja inte är stor vet du väl!!!. Ja allas kroppar är olika byggda, olika leder olika skelettuppbyggnad e.t.c man är bred på olika ställen. Det är detta som ger variationen av kroppstypen, olika proportioner e.t.c. Sen kanske jag säkert har fel, vilket jag ofta har men de är mina 5 cents iallafal..

svenbanan
2012-04-05, 17:02
Tvivlar på det här med kroppstyperna låter som någon halvrisig ursäkt till varför man inte är muskulös, jo men jag är ectomorph de är därför ja inte är stor vet du väl!!!. Ja allas kroppar är olika byggda, olika leder olika skelettuppbyggnad e.t.c man är bred på olika ställen. Det är detta som ger variationen av kroppstypen, olika proportioner e.t.c. Sen kanske jag säkert har fel, vilket jag ofta har men de är mina 5 cents iallafal..

Som jag har fattat det så är dessa kroppstyper helt enkelt en kategorisering av det du skriver ovan. De som har vissa karaktäristika klassas under en viss kroppstyp.

svenbanan
2012-04-05, 17:06
Se har vi ju dessa också... ;-)

http://www.nyfikenvital.org/files/images/Lavater-personlighetstest.jpg

http://www.nyfikenvital.org/?q=node/35

Latissimus Dorsi
2012-04-05, 17:18
Som jag har fattat det så är dessa kroppstyper helt enkelt en kategorisering av det du skriver ovan. De som har vissa karaktäristika klassas under en viss kroppstyp.

.... aha. My bad jag bjuder på den tabben, låter mycket logiskt faktiskt vid eftertanke.

Dreas
2012-04-05, 17:19
Ingen har postat en bild på en ectomorph i de fem första inläggen. Förutom den tecknade bilden.

Sen är de där kroppstyperna överanvända av tränande imo.

mini_Arnold
2012-04-05, 17:33
Sen är de där kroppstyperna överanvända av tränande imo.
Sant. Bara girliemen som skyller uteblivna resultat på kroppstyp.

SFPZCFlh9LA

FrankDrebin
2012-04-05, 17:39
https://encrypted-tbn3.google.com/images?q=tbn:ANd9GcTzPH9Ji27m9YHJPeZAEEd-jnBemGwBUWct-VFiUfV_VHWQoYkYGg Meso?

Ecto https://encrypted-tbn2.google.com/images?q=tbn:ANd9GcTZwTmofXxTglCAAhXX2Q03pDPDObrxK Gy9a06OQsGjSr7CardhNA

Endo https://encrypted-tbn0.google.com/images?q=tbn:ANd9GcRKoQZAYo9Re7HwQGRzYbhuUNGLppyCB PHM4UfxOldB7xd38rtadg

typ. Även han i NBD är ecto

Att blanda in Pudz som väger 50kg mer känns lite orättvist. Spartansk kanske kan retuschera ner till 100 och se hur resultatet ter sig mot dom andra. ÄR själv gammal ecto men jag har lagårdsdörr till rygg så jag skulle tippa på att den genetiska biten VART skiten sätter sig är mer avgörande.

Sniggel
2012-04-05, 17:56
Så för att uppfylla kraven för de olika kroppstyperna så är det så här:

Ecto
Mindre muskler och mer deffad än de flesta andra man jämför med

Meso
Mycket muskler och deffad

Endo
Grovf som faen men inte deffad nog

Vad hindrar isåfall t ex en meso från att bli en ecto genom att deffa och sluta träna?
Är inte meningen med kroppstyperna att man inte kan "byta"?

Jag kan då inte se några speciella unika skillnader mellan bilderna förutom storleken på musklerna och mängden underhudsfett.

Rikard Jansson
2012-04-05, 18:29
Det handlar om hur kroppstypen ser ut från början när man är helt otränad vs skillnaden mellan att dessa tre otränade olika individer tränar hårt som satan och uppnår maximala resultat, sen jämför man och ger sin åsikt vilken som är mest estetisk. Dreas: zyzz är ju ffs urtypen av ecto, det ser man på förebilder från när han var ung

mikaelj
2012-04-05, 19:47
Men är det intressant med kroppstyp när man väl börjar äta & träna ordentligt? Varför skulle inte den där underklädesmodellen kunna se ut som Marcin om han bara åt en jäkla massa mat?

Rikard Jansson
2012-04-05, 19:49
För att äkta ectomorpher omöjligt kan lägga på sig 50 kg utan att trycka i sig psykofarmaka eller liknande. Jag vill gärna se mig själv som någon med disciplin och vrånghet nog att banka huvudet blodigt mot en vägg, men att gå upp 3 kg kan jag glömma. Det ser även annorlunda med andra linjer, proportioner, kroppsammansättning och till och med musklerna kan se annorlunda ut. Plattare bröstmuskler och axlar vs runda osv. Det är en del bro-science inblandat som förstås kan vara struntprat, men definitivt inte allt

Rikard Jansson
2012-04-05, 19:51
Samtidigt som äkta endomorpher (det är inte alltid lättja!) kan ha det omöjligt att väga mindre än längd minus 100 såvida man inte tar ifrån dem mat i flera veckor.

apfel
2012-04-05, 19:58
jag föredrar vältränade endomorpher av 3 anledningar:
1. dem måste kämpa riktigt,riktigt mycket för att komma i form.
2. jag gillar en bred men ändå vältränad midja
3. jag är troligtvis själv någon sorts blandning mellan meso och endo och då blir jag lycklig då jag ser att folk som såg ut som jag i början kan bli vältränade :D

Tyrwing
2012-04-05, 20:05
Tycker väl mer eller mindre alla kroppstyper ser bra ut när man sätter igång och tränar. Största skillnaden ligger i när man är otränad anser jag.

Är ectomorph själv.

Strand93
2012-04-05, 21:14
Jag tycker ganska korta människor som är breda är sjukt snyggt och det är det jag tränar för ;) Jag är 175 på ca 71 kg och ser helt okej ut efter bara 6 månaders träning. Finns en kille på gymmet jag tränar på som är lika lång som jag men väger kanske 15 kg mer av stenhård massa. Han är sjukt trevlig och brukar snacka med mig (också hjälpa mig med träningen osv)... Hans fysik vill jag verkligen uppnå om några år

viktigaste tycker jag är att man är proportionerligt byggd och sen huruvida man är lång eller kort kvittar egentligen, även om jag tycker att lite kortare oftast ser bättre ut. 175 är en perfekt längd - inte för lång så att man kan se grov ut men ändå nog lång för att vara längre än tjejerna :naughty:

FrankDrebin
2012-04-05, 21:15
Längden är allt. Arnold....vilken man, vilken kropp...vilken hjälte!

http://www.pchristensen.com/blog/wp-content/uploads/2008/02/arnold.jpg

Morty
2012-04-05, 21:49
Afaik så brukar man säga att man har 9 "poäng" som placeras mellan ecto, endo och meso, där extremerna har alla 9 poäng i samma typ. Själv tror jag att jag är ganska välbalancerad mellan ecto och endo, fint smalfet var jag innan jag började träna. Typ 3/2/4 ecto/meso/endo.

OnT så tycker jag nog att en vältränad ectomorph/mesomorph spöar en vältränad endomorph. Man måste ner lågt i BF innan det blir aesthetic som endo, och då riskerar man ju sina facial aesthetics. Men om man har som mål att attraher män på kolozzeum verkar det spela föga roll.

Dreas
2012-04-05, 21:59
För att äkta ectomorpher omöjligt kan lägga på sig 50 kg utan att trycka i sig psykofarmaka eller liknande. Jag vill gärna se mig själv som någon med disciplin och vrånghet nog att banka huvudet blodigt mot en vägg, men att gå upp 3 kg kan jag glömma. Det ser även annorlunda med andra linjer, proportioner, kroppsammansättning och till och med musklerna kan se annorlunda ut. Plattare bröstmuskler och axlar vs runda osv. Det är en del bro-science inblandat som förstås kan vara struntprat, men definitivt inte alltGå in på flashback, finns ett hel tråd om "ectomorpher". Folk som tränar eller äter dåligt som såklart är ectomorph...

Som sagt, överamvänt. Om fotomodellen började preppa och träna för att bli stor kanske han skulle komma nära Marius?

Tyrwing
2012-04-05, 22:00
Men om man har som mål att attraher män på kolozzeum verkar det spela föga roll.

Haha. Huvudet på spiken. :laugh:

Rikard Jansson
2012-04-05, 22:01
Gå in på flashback, finns ett hel tråd om "ectomorpher". Folk som tränar eller äter dåligt som såklart är ectomorph...

Som sagt, överamvänt. Om fotomodellen började preppa och träna för att bli stor kanske han skulle komma nära Marius?

Skojar du nu eller?

Dreas
2012-04-05, 22:16
Skojar du nu eller?Nej, vad tycker du verkar lustigt?

Whoopie
2012-04-05, 22:21
Arnold är väll ändå ecto?
Han va väll small " i grunden", kan kan vara helt fel ute.

Personligen tror jag ecto om man måste välja EN stort, annars en liten blandning av ecto + meso.

Att "se ut som en man" tror jag inte är det mest attraktiva för le ledies!

Rikard Jansson
2012-04-05, 22:22
Nej, vad tycker du verkar lustigt?

... Flashback? Det är där du samlar din kunskap? The Internet Warriors doing 500 lbs benchpressing at the age of 16, with a 10 inch **** to assist!

Sen är det liksom inte något att fälla en åsikt om, det finns inget tvivel om att det finns olika kroppstyper, och det finns extremer åt båda hållen. Klart som korvspad vi ectomorpher äter för dåligt. Men vad innebär det?

Det beror på att vi har högre ämnesomsättning, och att den ökar när vi ökar kaloriintaget, till den grad att vi mår dåligt om vi försöker överäta nog mycket att gå upp i vikt. Och slarvar vi en vecka så rasar vikten. Nog med hardcore-mumbojumbot "YOU'RE NOT TRYING, LOOK AT ME I CAN GAIN WEIGHT EASY" please.

Jag skulle aldrig, på 100 år, kunna käka upp mig till 100 kg som det är nu. När jag är 25-30-40, visst, men som det är nu är det närmast omöjligt utan att det innebär svår psykisk och fysisk tortyr, värre än att köra 20rep knäböj till fail med dropset och forced reps!

Spartansk
2012-04-05, 22:28
Arnold kallar sig själv "ecto-meso" i sin encyklopedi. For the record.

FrankDrebin
2012-04-05, 22:29
Arnold kallar sig själv "ecto-meso" i sin encyklopedi. For the record.

Nej han var en renodlad Ecto-Trycko

Morty
2012-04-05, 22:29
... Flashback? Det är där du samlar din kunskap? The Internet Warriors doing 500 lbs benchpressing at the age of 16, with a 10 inch **** to assist!

Sen är det liksom inte något att fälla en åsikt om, det finns inget tvivel om att det finns olika kroppstyper, och det finns extremer åt båda hållen. Klart som korvspad vi ectomorpher äter för dåligt. Men vad innebär det?

Det beror på att vi har högre ämnesomsättning, och att den ökar när vi ökar kaloriintaget, till den grad att vi mår dåligt om vi försöker överäta nog mycket att gå upp i vikt. Och slarvar vi en vecka så rasar vikten. Nog med hardcore-mumbojumbot "YOU'RE NOT TRYING, LOOK AT ME I CAN GAIN WEIGHT EASY" please.

Jag skulle aldrig, på 100 år, kunna käka upp mig till 100 kg som det är nu. När jag är 25-30-40, visst, men som det är nu är det närmast omöjligt utan att det innebär svår psykisk och fysisk tortyr, värre än att köra 20rep knäböj till fail med dropset och forced reps!

Jag förstår dig på det där. Jag har en polare som är extrem ectomorph. Han blir mätt på 1 portion gröt, dvs, 120 kcal. Så mätt att han inte klarar att äta mer alls. När han drar i sig "supermycket mat", dvs en vanlig 800kcal-portion, så orkar han knappt äta något mer på hela den dagen. Klagar ganska ofta på trötthet, ont i huvudet, etc.

Tyrwing
2012-04-05, 22:31

Känner igen det där. Räcker med att man är hemma hos mor i en vecka och vikten rasar direkt. Proppar i mig mat, men det går till en gräns sen blir det inte lättare.

Rikard Jansson
2012-04-05, 22:31
Jag klarar lite mer! 400 kcal panpizza + ett glas mjölk, där går gränsen. Då är jag proppmätt i flera timmar och inte hungrig på hela dagen om jag tar det till frukost. Kan få i mig mer kcal genom mjölk och gainers, men det finns en gräns hur mycket man orkar där med ^^

Dreas
2012-04-05, 22:44

Jag skulle aldrig, på 100 år, kunna käka upp mig till 100 kg som det är nu. När jag är 25-30-40, visst, men som det är nu är det närmast omöjligt utan att det innebär svår psykisk och fysisk tortyr, värre än att köra 20rep knäböj till fail med dropset och forced reps!Vilken kunskap är det du tror jag pratar på? Det finns mycket intressant att hämta där. Speciellt när det finns en hel tråd med personer som skriker "Jag är ectomorph".

Det finns personer som hanterar mättnad och hunger på olika sätt. Det slår dig inte alls att det kanske är så att det är "problemet" att äta mycket mat som gör att du och många med ditt "problem" kallar sig ecto? Jag tycker det är befängt att klassa sig som en typ då det finns så mycket som varierar.

Person A kanske inte orkar äta nog för att bygga bra men har hyffsat lätt att lägga på sig muskler om han nu bara kunde äta ordentligt. Det där går att vrida och vända på i förbannelse.

Anledningen till att jag tyckte du skulle läsa tråden på flashback är för att det finns många exempel där personer har gett sig fan på att försöka gå upp och lyckats. Det går ju också att överäta på flera olika sätt. Vill man gå upp får man ju testa sig fram till det som funkar för en.

Nej, det är inte något macho du hör ifrån mig. Jag är fullt medveten om att olika personer fungerar på olika sätt när det kommer till en massa olika saker hungerkänslor och hur man hanterar mat är inte ett undantag.

Bara för att man är smal och har svårt och äta skulle inte jag kalla mig ectomorph.

Matsa
2012-04-05, 22:44
Mariusz känns som ett dåligt exempel på en endomorph, de ska ju ha lätt för att lägga på sig fett. Om man är i så bra form trots att man är så pass stor som Mariusz så har man inte lätt för att lägga på sig fett.

Han känns mer som en mesomorph, eventuellt en meso-endomorph men med tanke på att jag har hört rykten om att han ska ha kunnat äta vad skit som helst (obs. detta är endast hörsägen) och ändå hållit formen så verkar ämnesomsättningen stämma bättre överens med mesomorph. Visserligen är jag halvpackad så jag kanske svamlar, dessutom vet jag inte hur pass mycket eventuell kemisk assistans ändrar spelreglerna heller.

TREX
2012-04-05, 22:55
Äta lite vad skit man vill och fortfarande hålla formen = inte rent mjöl i påsen.

Matsa
2012-04-05, 23:09
Äta lite vad skit man vill och fortfarande hålla formen = inte rent mjöl i påsen.

Men det var väl knappast någon som tvivlade när det gäller just honom eller? Det känns lite som att påpeka att havet är vått, att studsbollar studsar, att man inte ska nicka bowlingklot etc.

Frågan är dock om det enbart berodde på mjölet i påsen eller även berodde på en naturlig ämnesomsättning.

Spartansk
2012-04-05, 23:12
Man kan även utröna kroppstyp genom att titta på ansiktena.

Endo:
http://www.thenewsburner.com/wp-content/uploads/2012/03/ricky-gervais-large.jpg

Ecto:
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSSe29Mjf08Ew46jPTQw1uEjswcD7eGL TGQBkw9zBC1qLFoKDNTlpIyhM-i

Meso:
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS1IDBqlFmzQ1-H8F0QjjX-XyCTpb6kOmecMTspZNf4X8gX1jrg1Sop4vg3Fg

Aping
2012-04-05, 23:54
Släpp grejen med endo-, ecto- och mesomorferna. Det baserar sig på en gammal förlegad (och förkastad) teori från psykologin om att man skulle kunna klassa människors mentala kvalitéer genom att mäta dem kroppsligt. Det är alltså bullshit.

Att klassa människors fysik i morferna ger ingenting eftersom i stort sett alla blir en linjärkombination av de tre (ex 4-2-3). Det är bättre att beskriva en persons fysik och egenskaper direkt istället för att gå omvägen över morferna. Mycket mer precist och kan göras utan att låsa individen vid de självuppfyllande karaktärsdragen som tillskrivs de olika morferna. Så slösa inte tid på att sätta er in i teorin om somatyper annat än som kuriusom.

svenbanan
2012-04-06, 06:14
Släpp grejen med endo-, ecto- och mesomorferna. Det baserar sig på en gammal förlegad (och förkastad) teori från psykologin om att man skulle kunna klassa människors mentala kvalitéer genom att mäta dem kroppsligt. Det är alltså bullshit.

Att klassa människors fysik i morferna ger ingenting eftersom i stort sett alla blir en linjärkombination av de tre (ex 4-2-3). Det är bättre att beskriva en persons fysik och egenskaper direkt istället för att gå omvägen över morferna. Mycket mer precist och kan göras utan att låsa individen vid de självuppfyllande karaktärsdragen som tillskrivs de olika morferna. Så slösa inte tid på att sätta er in i teorin om somatyper annat än som kuriusom.

Pratar inte du om Sangviniker, Flegmatiker och Koleriker nu?

stridis
2012-04-06, 08:37
viktigaste tycker jag är att man är proportionerligt byggd och sen huruvida man är lång eller kort kvittar egentligen, även om jag tycker att lite kortare oftast ser bättre ut. 175 är en perfekt längd - inte för lång så att man kan se grov ut men ändå nog lång för att vara längre än tjejerna :naughty:

Nej. Kvinnsen som grupp gillar män som är något över medellängd bäst. 175, knappast snarare typ 186-188 eller så.

En ecto-meso på steroider vore nog mest lämpad för bodybuilding. Denne skall nog inte vara för lång heller efter vad man ser vilka som vinner för det mesta, men gärna kunna dwarfa de kortaste iaf.

Scratch89
2012-04-06, 09:02
http://4.bp.blogspot.com/-CSTRMkYzsVQ/TZXyEfhx2XI/AAAAAAAAANw/jBnR2iOFUBw/s1600/somatotype-body-types.jpg

Det måste ju vara en smaksak.
Men jag antar att de där morpharna har att göra med hur skelettets proportioner ser ut eller? Ser ut som om ecto har smalare höfter, vilket väl skulle vara positivt enligt nån slags ideal. Men å andra sidan har ju meso då bredare axlar vilket enligt samma ideal också är positivt. En ecto borde ju kunna beefa upp axlar och rygg om han nu trycker i sig en massa piller och tränar som en tok. En meso kan ju aldrig få smalare höfter utan operation... Borde ju bli ecto då, eller?

Haha, jag ser exakt ut som han i mitten.

Spartansk
2012-04-06, 09:27
Jag tycker ektomorferna (ja, jag kom på att det ju måste stavas med k på svenska) i den här tråden saknar en viktig etko-ingrediens: Att höfterna ska vara bredare än axlarna.

burkmannen
2012-04-06, 10:27
Nej. Kvinnsen som grupp gillar män som är något över medellängd bäst. 175, knappast snarare typ 186-188 eller så.

En ecto-meso på steroider vore nog mest lämpad för bodybuilding. Denne skall nog inte vara för lång heller efter vad man ser vilka som vinner för det mesta, men gärna kunna dwarfa de kortaste iaf.

Den perfekta mannen är säkert runt 180 + men då är kvinnor som sagt dåliga på ögonmått och bara man är längre än dem så spelar det nog ingen större roll. ;)

Är själv 177 cm och hade gärna plussat på några centimeter på min längd, dock.

Gosti123
2012-04-06, 12:27
Antar att jag är en endomorph, stor röv har jag iallafall oavsett hur smal jag blir! :D

stromming
2012-04-06, 13:42
Man kan även utröna kroppstyp genom att titta på ansiktena.

Endo:
http://www.thenewsburner.com/wp-content/uploads/2012/03/ricky-gervais-large.jpg

Ecto:
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSSe29Mjf08Ew46jPTQw1uEjswcD7eGL TGQBkw9zBC1qLFoKDNTlpIyhM-i

Meso:
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS1IDBqlFmzQ1-H8F0QjjX-XyCTpb6kOmecMTspZNf4X8gX1jrg1Sop4vg3Fg

Håller inte med. Ser mer ut som fet, spinkig, tecknad i mina ögon.

samsam
2012-04-06, 14:13
Löjlig klassifikation. Hur mycket av någon dags Mr. Olympia kvarstår av deras "naturliga" kroppstyp med hormoner och allt det innebär tror ni kvarstår vid tillfällena bilderna är tagna?
Tror ni inte deras kroppstyp har hunnit bli en aning modifierad på vägen till scenen?

Allt som kan mätas är muskelfästen, symmetri, bodyfat och muskelmassa, samt andra estetiska detaljer.

Aping
2012-04-06, 16:52
Pratar inte du om Sangviniker, Flegmatiker och Koleriker nu?

Nope, du menar humoralpatologi. Jag berättar bara om att teorin om somatyper (http://en.wikipedia.org/wiki/Somatotype_and_constitutional_psychology); endo-, ecto- och mesomorfer är utdaterad som en tjänst till de som läser tråden så att de inte framstår som gammelmodiga om de skulle hamna i en diskussion om träning, fysiologi eller liknande med kunnigt folk och inte vill göra bort sig. :-)