Visa fullständig version : Kakao vilket alternativ är bäst?
Tjaa har en fråga här angående Kakao
vilket av dessa två förslag är bäst
Oboy blandat med mjölk
Vanlig hushållskakao blandad med sötningsmedel/socker och mjölk
Oboy har ju rätt så mycket socker kan jag tänka mig , medans vanlig Kakao pulver har rätt så mycket fett, om inte jag har helt fel så var det nått med 22g fett, Men då har man ju hört att kakao fett ska vara TYP det goda fettet,, OKI självklart om man nu dunkar i sig 10liter och hamnar på kaloriöverskott så går man ju upp men jag snackar nu om tex 1liter vilket av dessa två alternativ är bäst?, hehe om man nu kan kalla det för bäst?
MVH Adrian
Hur många gram fett får du från kakaon om du nu är orolig, kan det vara 2 gram?
nej nej nej det skiter jag i jag bara undrar. är nyfiken. älskar bägge två metoderna men vill typ veta vilken som är bäst.. pga min farsas kompis jobbar på en fazer fabrik(tror jag det va) och vi brukar alltid få sån hushålls kakao (till bakverk osv osv)
MVH Adrian
Bäst alternativ: Din vanliga kakao i chokladproteinshaken! :thumbup:
"Bäst för vad?" ne men asså allmänt.. man har ju hört att Mörk choklad är så nyttigt osv osv,, så man undrar vilket av exemplen är bäst
MVH Adrian
Mörk choklad är knappast nyttigt, nyttigare än vanligt däremot.
Jag skulle nog välja kakao+sötningsmedel+mjölk hellre än oboy
Mörk choklad är visst nyttigt.
Så det så.
:MrT:
King Grub
2004-02-02, 06:34
Originally posted by Miranda
Mörk choklad är visst nyttigt.
Så det så.
:MrT:
Det finns nyttiga ämnen i mörk choklad. Att använda choklad, ljus eller mörk, som fettkälla i kosten kanske är mindre lyckat. ;)
" Men då har man ju hört att kakao fett ska vara TYP det goda fettet "
Det är kanske svårt att påstå att kakaosmör är nyttigt ( men gott:D ) men det är inte onyttigt heller.
Originally posted by King Grub
Det finns nyttiga ämnen i mörk choklad. Att använda choklad, ljus eller mörk, som fettkälla i kosten kanske är mindre lyckat. ;)
Är det inte så att ljus choklad innehåller en mängd härdat vetetabiliskt fett, vilket gör att det är mer osunt än mörk 70%choklad, då det endast innehåller vegetabilisk olja + en massa annat bra o gott?
King Grub
2004-02-04, 13:15
Originally posted by Bubbles
Är det inte så att ljus choklad innehåller en mängd härdat vetetabiliskt fett, vilket gör att det är mer osunt än mörk 70%choklad, då det endast innehåller vegetabilisk olja + en massa annat bra o gott?
Jovisst. Det är inget fel på mörk choklad i hälsosynpunkt. Det är inte fettet i sig som gör mörk choklad mindre lämpad att använda som fettkälla, utan de nästan 60 gram kolhydrater man får på köpet. ;) Alltså: gärna mörk choklad, men den kan inte användas som substitut för bra oljor t ex, som uteslutande innehåller fett.
Vaddå använda mörk choklad som fettkälla i kosten? Vi är väl inga maskiner heller som bara knappar in input och output... mörk choklad är ju för det första ett sammansatt livsmedel som innehåller fett, protein & kolhydrater (de sistnämnda blir väldigt långsamma av de förstnämnda) och som inte kan jämföras med t ex olivolja. Och ingen skulle väl komma på tanken att ISTÄLLET FÖR 1 msk olivolja i salladen äta X gram mörk choklad??? Choklad äter man väl när man ska äta nåt gott, istället för kaffebröd, godis eller snacks? Oljor äter man väl där det passar med olja???
fattar inte argumenten... :confused:
förresten blir det automatuskt mer kakaoMASSA och mindre kakaoSMÖR ju högre kakaohalt i %. Mindre fett och mera drog alltså... :hbang:
O'boy däremot... ha ha... det passar väl för min 3-åring kanske... men han gillar det inte, han dricker hellre mammas rooibos thé... :D
Miranda
ÄR oboy mer onyttigt än ex juice? Tänker på sockermassan! För jag håller på att deffa nu så vill vaförskiktig med va ja vräker i mig! va förslår ni att ja ska dricka? Oboy eller jUice? båda e goda men kanske inte ska dricka nåt av de då nu när ja deffar? Eller kanske inte e så stor skillnad! tänkte då på typ en mugg oboy varje dag eller glas juice!
King Grub
2005-03-09, 06:52
ÄR oboy mer onyttigt än ex juice?
Ja! O'boy är helt värdelöst. Det är rent strösocker med lite kakaosmak i. Det är inte samma sak som kakao.
GrayHaven
2005-03-09, 15:20
pressa din egen apelsinjuice så blire både gott och C vitamin rikt! mucho bra om du deffar så du får i dig mycket vitamin o så :)
Vaddå använda mörk choklad som fettkälla i kosten? Vi är väl inga maskiner heller som bara knappar in input och output... mörk choklad är ju för det första ett sammansatt livsmedel som innehåller fett, protein & kolhydrater (de sistnämnda blir väldigt långsamma av de förstnämnda) och som inte kan jämföras med t ex olivolja. Och ingen skulle väl komma på tanken att ISTÄLLET FÖR 1 msk olivolja i salladen äta X gram mörk choklad??? Choklad äter man väl när man ska äta nåt gott, istället för kaffebröd, godis eller snacks? Oljor äter man väl där det passar med olja???
fattar inte argumenten... :confused:
förresten blir det automatuskt mer kakaoMASSA och mindre kakaoSMÖR ju högre kakaohalt i %. Mindre fett och mera drog alltså... :hbang:
O'boy däremot... ha ha... det passar väl för min 3-åring kanske... men han gillar det inte, han dricker hellre mammas rooibos thé... :D
Miranda
:thumbup:
TylerDurden84
2005-03-10, 16:09
Kan man inte köpa fettreducerad kakao någonstans då? Jag får samtidigt i hastighten passa på att fråga om det finns sockerfri ketchup på markanden som någon känner till?
Jag får samtidigt i hastighten passa på att fråga om det finns sockerfri ketchup på markanden som någon känner till?Tror Aliquis startade en tråd om Felix nya ketchup utan tillsatt socker med högre andel tomatpuré. Jag köpte en flaska och är fast, har blivit pastarätter på kvällen under större delen av veckan.
TylerDurden84
2005-03-10, 22:52
Asså, vet du några butikskedjor som säljer den? Är det inget sötningsmedel tillsatt då?
ICA i alla fall, men alla som saluför Felix borde ha den. Sukralos är tillsatt, men som sagt, smakar utmärkt, kostar inte jättemycket mer än orginalet.
MyungChul
2005-03-10, 23:46
oboy ger ca 91gr kolhydrater per 100 gr, och det mesta lär garanterat vara strösocker *cry*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.