Visa fullständig version : svält å muskelnedbrytning
läste i en tråd på forumet att muskelnedbrytning inte sker vi svält läge men minskar kraftigt och att muskelnedbrytning enbart sker när proteinsyntesen är negativ
det jag inte riktigt fick klart för mig i denna tråd var när sker muskelnedbrytning egentligen för visst när det är negativ protein syntes men vad jag vet så har man det enbart efter träning, i vilka andra sammanhang kan proteinsyntesen bli negativ ? skulle man kunna låtar bli å äta under långa perioder som 16-20 timmar utan att behöva oroa sig för muskelnedbrytning
sen undrar jag också hur lång tid det tar för kroppen att gå in i svält läge ? är det individuellt, då beroende på personens kroppsfett eller finns det en generell tid det tar innan kroppen försätts i svält ?
läste i en tråd på forumet att muskelnedbrytning inte sker vi svält läge men minskar kraftigt och att muskelnedbrytning enbart sker när proteinsyntesen är negativ
det jag inte riktigt fick klart för mig i denna tråd var när sker muskelnedbrytning egentligen för visst när det är negativ protein syntes men vad jag vet så har man det enbart efter träning, i vilka andra sammanhang kan proteinsyntesen bli negativ ? skulle man kunna låtar bli å äta under långa perioder som 16-20 timmar utan att behöva oroa sig för muskelnedbrytning
sen undrar jag också hur lång tid det tar för kroppen att gå in i svält läge ? är det individuellt, då beroende på personens kroppsfett eller finns det en generell tid det tar innan kroppen försätts i svält ?
Du riskerar muskelnedbrytning vid för högt kaloriunderskott. Det beror på jättemycket såsom ålder, metabolism o.s.v...
Proteinsyntesen är inte av eller på, den är positiv eller negativ. Dvs. antingen bygger eller bränner kroppen muskler, alltid oavsett diet.
För att få positiv proteinsyntes behöver den stimuleras, vilket kan ske på många sätt. Genom träning och mat är väl ganska grundläggande. Att proteinsyntesen skulle stimuleras av svält har jag svårt att tro, blir den inte stimulerad blir den negativ och muskler förbränns.
menade inte att den stimuleras under svält men att nedbrytningen minskar kraftigt vid svält
Förenklat kan man säga som så att vid svält så går kroppen efter en viss tid över på fettmetabolism för att i så stor mån som möjligt spara på muskler/protein. Då lever vi på ketonkroppar. Perioden innan detta så utgör även glykogenlager och muskler bränsle via glukoneogenesen.
vicarious
2012-04-05, 07:40
Det är inte bara muskelnedbrytningen som är intressant, utan även muskeluppbyggnaden. Balansen mellan dessa två är det som avgör vad som händer med dina muskler. Satsa på att stimulera uppbyggnaden snarare än att försöka motverka nedbrytningen.
Det är inte bara muskelnedbrytningen som är intressant, utan även muskeluppbyggnaden. Balansen mellan dessa två är det som avgör vad som händer med dina muskler. Satsa på att stimulera uppbyggnaden snarare än att försöka motverka nedbrytningen.
jo du har helt rätt och det är något jag redan gör men eftersom jag finner mig i perioder där jag inte äter på 12-16 timmar börjar man undra om det verkligen är bara fett som går åt hela tiden vilket jag är jävligt tveksam till att fallet är så
förutom efter träning i vilka andra fall sker muskelnedbrytning ? å när börjar kroppen gå in på svält egentligen ??
Fishtank
2012-04-05, 08:24
Googla periodisk fasta.
Halva forumet köra väl periodisk fasta med 16 timmars fasta varje dygn, vissa längre, vissa kortare.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
kollade på leangains å där stod det att kroppen försätts i svält efter mer än 24 timmar utan mat så långt kommer jag inte gå utan mat dock så var det så också att efter 16 timmar utan mat eller något protein överhuvudtaget börjar kroppen bryta ner musklerna
kommer nog inte gå så långt utan protein igen iaf, ska försöka iaf
dock leder detta mig till en annan fråga som är om detta 16 timmar intervallet gäller även om man går på HMB som är ju till för att förhindra muskelnedbrytning eller kan man klara sig längre än 16 timmar utan protein utan att musklerna bryts ner
kollade på leangains å där stod det att kroppen försätts i svält efter mer än 24 timmar utan mat så långt kommer jag inte gå utan mat dock så var det så också att efter 16 timmar utan mat eller något protein överhuvudtaget börjar kroppen bryta ner musklerna
kommer nog inte gå så långt utan protein igen iaf, ska försöka iaf
dock leder detta mig till en annan fråga som är om detta 16 timmar intervallet gäller även om man går på HMB som är ju till för att förhindra muskelnedbrytning eller kan man klara sig längre än 16 timmar utan protein utan att musklerna bryts ner
Jag håller med några inlägg upp, fokusera på att stimulera proetinsyntesen istället för att försöka motverka nedbrytning.
Nedbrytning kommer du nog inte undan, men i slutändan kan du stimulera så pass mycket att du bygger mer än du bränner.
King Grub
2012-04-05, 11:25
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK22414/
Sportfiskaren
2012-04-05, 11:28
Nej nu har du nog missat något. Kroppen försätts inte i ett "svältläge" efter 24 timmar utan mat. Det tror jag inte att Berkhan har skrivit i någon artikel heller.
King Grub
2012-04-05, 11:30
Visst gör den det. Det är ju svält. Missförstånden är nog snarare vad det där "svältläget" innebär.
Nej nu har du nog missat något. Kroppen försätts inte i ett "svältläge" efter 24 timmar utan mat. Det tror jag inte att Berkhan har skrivit i någon artikel heller.
Looking at the numerous studies I've read, the earliest evidence for lowered metabolic rate in response to fasting occurred after 60 hours (-8% in resting metabolic rate). Other studies show metabolic rate is not impacted until 72-96 hours have passed (George Cahill has contributed a lot on this topic).
det är detta som står där, så det tar då 60 timmar siffran 24 var fel
sen vad det gäller muskelnedbrytning efter 16 så står detta :
. Cahill looked at the contribution of amino acids to DNG after a 100 gram glucose load. He found that amino acids from muscle contributed 50% to glucose maintenance after 16 hours and almost 100% after 28 hours (when stored liver glycogen was fully depleted)
någon som har någon koll på vad som gäller med muskelnedbrytningen om man tar HMB kan man klara sig längre än 16 timmar utan att inta något protein ??
vicarious
2012-04-05, 13:08
någon som har någon koll på vad som gäller med muskelnedbrytningen om man tar HMB kan man klara sig längre än 16 timmar utan att inta något protein ??
Går inte att svara på.
ingen studie på det eller ??
King Grub
2012-04-05, 13:48
Givetvis inte. En helt ointressant frågeställning att finansiera en studie för.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.