Logga in

Visa fullständig version : Nudlar?

Speedy
2004-01-21, 18:10
hej undrar hur nudlar är att äta?

äter ganska mycket om dagarna nudlar gröt och grovt bröd är mycket av min kost även potatis...

ska man byta ut nudlarna mot nåt annat?

King Grub
2004-01-21, 18:21
Lågt GI, men det beror på att de är väldigt fettrika. Mer än 40 % av energin kommer från fett, och därav 20 % mättat. Kort sagt: urlakat vetemjöl, fett och salt.

Koka makaroner istället, eller ät ris, kokt potatis, korngryn, flerkornsbröd, matvete, gryn eller müsli som kolhydratsbas.

potte
2004-01-21, 18:24
om det nu inte är frågan om snabbnudlar, som ju har mycket högt GI...

EDIT: glasnudlar skulle det vara ^^

King Grub
2004-01-21, 18:27
Originally posted by potte
om det nu inte är frågan om snabbnudlar, som ju har mycket högt GI...

Det är rispasta, risnudlar, inte vanliga snabbnudlar, som har högt GI.

potte
2004-01-21, 18:28
Originally posted by King Grub

Det är rispasta, risnudlar, inte vanliga snabbnudlar, som har högt GI.

nej, jag vet

du hann nog inte se att jag ändrade, snabb som du är ;)

King Grub
2004-01-21, 18:29
Originally posted by potte

nej, jag vet

du hann nog inte se att jag ändrade, snabb som du är ;)

Jag tror jag skrev mitt svar samtidigt som du editerade ditt. :)

Speedy
2004-01-21, 18:32
Så jag ska alltså sluta upp med att äta mina snabbnudlar?

skit med :) de är ju både gott och går snabbt att göra!...men men sånt är livet...:)

King Grub
2004-01-21, 18:33
Originally posted by Speedy

Ska och ska... Det finns bättre, nyttigare och näringsriktigare alternativ, om man säger så.

potte
2004-01-21, 18:37

skit med :) de är ju både gott och går snabbt att göra!...men men sånt är livet...:)

håller fullständigt med, särskilt Damaen Ramen, eller vad de nu heter, med kycklingsmak.

men som Grub säger finns det mycket bättre alternativ

om du äter det nån gång då och då kommer dock inte att göra någon nämnvärd skillnad för din fysik, inte så bra att ha som vana dock. tyvärr :cryout:

Speedy
2004-01-21, 18:39
Ok men vad ska jag äta istället?? Ris nåt specielt ris? är ju inte så gott att bara äta ris :?

markaroner inte snabb antar jag?

hur är tex mamma scans köttbullar?

King Grub
2004-01-21, 18:42
Ok men vad ska jag äta istället?? Ris nåt specielt ris? är ju inte så gott att bara äta ris :?

markaroner inte snabb antar jag?

hur är tex mamma scans köttbullar?

Vadå - du kan inte jämföra nudlar och makaroner och annan kolhydratmat med köttbullar. Du behöver både en kolhydratkälla och en proteinkälla i varje mål.

Bra kolhydratkällor: pasta, parboiled ris, kokt potatis, havregrynsgröt, rågflingegröt, All-Branflingor, korngryn, kornris, mjukt och grovt flerkornsbröd, matvete, bönor, linser.

Bra proteinkällor: rent, magert kött som fläskfilé- och kotlett, rostbiff, skinka och lövbiff, alla sorters fiskar, magra mjölkprodukter, ägg, hamburgerkött, musslor, räkor, krabba, mm.

En bra fettkälla till det: raps-, oliv-, linfrö-, eller fiskolja, fet fisk, nötter, frön, mandlar.

Speedy
2004-01-22, 15:43
ojsan det var väl jag som uttryckte mig lite klumpigt!..sorry jag menade hur är mamma scans köttbullar som proteinkälla är de bra har aldirg läst på förpackningen....men får väl ta och göra det nästa gång såna inhandlas.:em:

Metal_boy_
2004-01-23, 21:40
ojsan det var väl jag som uttryckte mig lite klumpigt!..sorry jag menade hur är mamma scans köttbullar som proteinkälla är de bra har aldirg läst på förpackningen....men får väl ta och göra det nästa gång såna inhandlas.:em:

dom är värdelösa som innehåller mer mättat fett än protein..plus att dom luktar fis där dom står i kylen...gör egna köttbullar av nötfärs istället...bara göra ett stort gäng på en gång och frysa in:thumbup:

aliquis
2004-01-23, 23:09
hälsans kök falafel :notme: