Visa fullständig version : Lean Gains, hur många kalorier ?
Sayonara
2012-04-04, 10:49
hej som jag fattat det så ska man ligga aningen lägre på vilodagarna och lite högre på tränings dagar, är det 500kcal över och under kaloribalans som gäller då eller hur funkar det ?
kimozabe
2012-04-04, 11:00
Beroende på vad ditt mål är. Har du lika många on som off dagar o kör + 500 på on -500 på off så blir det mer ett recomp upplägg i slutändan.
Sent from my HTC Desire using Tapatalk
ToughLove
2012-04-04, 11:04
Beror på om du vill fokusera på bulk/deff .. vid deff på leangains skulle jag kör kalori balans på on dagar och runt -300 på off dagar
Inge Enveten
2012-04-04, 11:27
Leangains kan användas i olika syften - bulk/deff/recomp/balans.
Förstår jag det rätt vill du deffa (med anledning av var du lagt tråden). Fler faktorer kommer in typ utgångsläge, när du tänkt bli färdig, målsättning. Är deff tanken går inte 500 kcal över på träningsdag och 500 kcal under på vilo. Då blir det ju ingen deff. Då är det kaloribalans.
vicarious
2012-04-04, 14:57
Förstår jag det rätt vill du deffa (med anledning av var du lagt tråden). Fler faktorer kommer in typ utgångsläge, när du tänkt bli färdig, målsättning. Är deff tanken går inte 500 kcal över på träningsdag och 500 kcal under på vilo. Då blir det ju ingen deff. Då är det kaloribalans.
Jo, om man vilar fler dagar än man tränar. Men förstår din poäng. Vill du deffa långsamt så kanske balans på träningsdagar och underskott på vilodagar kan vara en tanke.
Inge Enveten
2012-04-04, 17:03
Jo, om man vilar fler dagar än man tränar. Men förstår din poäng. Vill du deffa långsamt så kanske balans på träningsdagar och underskott på vilodagar kan vara en tanke.
Även om vi tänker oss traditionella Berkhanråd så blir det 3 on 4 off per vecka. 500 kcal minus per vecka. Ger ett underskott på 2000 per månad. Efter ett kvartal har man i teorin inte ens gjort av med 1 kg fett. Inte en särskilt lyckad deff enligt mig.
Prova den här (http://www.1percentedge.com/ifcalc/), fick fram ganska bra värden som nästintill är direkt överförbara till hur det faktiskt går för mig :)
Sayonara
2012-04-04, 22:55
Prova den här (http://www.1percentedge.com/ifcalc/), fick fram ganska bra värden som nästintill är direkt överförbara till hur det faktiskt går för mig :)
låter bra, dock tränar jag ju 5 dagar i veckan och vilar 2 dagar, och om jag nu vill gå ner, kanske inte leangains funkar så bra med 5 dagars träning per vecka
krubkungen
2012-04-04, 23:05
låter bra, dock tränar jag ju 5 dagar i veckan och vilar 2 dagar, och om jag nu vill gå ner, kanske inte leangains funkar så bra med 5 dagars träning per vecka
Ligg på ett större underskott på vilodagarna? Försök träffa balans på träningsdagar(svårt att träffa exakt men men)
Lägg dig t ex i balans på träningsdagarna och -20 till -25% på vilodagarna så kommer du gå ner ändå :) Kalkylatorn hjälper dig kontrollera så att du inte har större underskott än vad du kan metabolisera fett per dag.
Om du vill inrikta dig mot deff skulle ja säga träna typ 3dagar i veckan o ät balans dem dagarna sen kvarstående 4dagarna gå 500 under visst du går ner lite segt men tror du kan bygga lite under denna tid också.
Ligger själv i deff nu och har som standard kört -500kcal mesta dagarna i veckan och under "ätardagar" lagt mig på balans. Men tror att de e smartare att ligga balans träningsdagar och underskott annars.. Känner fler som gjort så och fått bra resultat (droppat vikt men trots det blivit starkare).
Blir det inte ett jävla räknande vid LG? Jag kör kosttillskott +ett post workout meal alt lunch om det inte är träning. Jag orkar helt enkelt inte räkna från dag till dag så jag behöver bara räkna ett mål, resten vet jag redan vad det blir.
vicarious
2012-04-06, 13:19
Blir det inte ett jävla räknande vid LG? Jag kör kosttillskott +ett post workout meal alt lunch om det inte är träning. Jag orkar helt enkelt inte räkna från dag till dag så jag behöver bara räkna ett mål, resten vet jag redan vad det blir.
Jag förstår inte hur det kan bli mer räknande av att köra leangains än att köra något annat. Räkna kalorier är väl detsamma oavsett.
Tänkte lite fel där, det har inget med LG att göra, men för att förklara då..
Så som jag äter behöver jag bara räkna ett mål varje dag då allt annat är standardiserat (jag vet redan med stor säkerhet så länge vikten är den samma), så då blir det ju mindre att räkna än om man åt varierat varje dag och var tvungen att ligga inom en +/-0 till -300 gräns. Har som sagt inget strikt med LG i sig, men det var det jag menade iaf.
vicarious
2012-04-07, 11:09
Tänkte lite fel där, det har inget med LG att göra, men för att förklara då..
Så som jag äter behöver jag bara räkna ett mål varje dag då allt annat är standardiserat (jag vet redan med stor säkerhet så länge vikten är den samma), så då blir det ju mindre att räkna än om man åt varierat varje dag och var tvungen att ligga inom en +/-0 till -300 gräns. Har som sagt inget strikt med LG i sig, men det var det jag menade iaf.
Jag förstår fortfarande inte vad du menar. Det går väl lika bra att ha standardiserade mål för LG också? Det låter som att du säger att det blir mer räknande om man räknar kalorier än om man inte gör det (no shit?) :D
Ja, men det har ju inget med LG att göra skrev jag ju (första meningen)? Jag menar att jag bara räknar EN måltid, resten vet jag redan då jag standardiserat det som du skrev.
Istället för?
Istället för att varje dag vakna och inte ha en aning om vad jag kommer äta och behöva räkna på precis allt. Jag kan inte skriva ut det tydligare.
Ja, men det har ju inget med LG att göra skrev jag ju (första meningen)? Jag menar att jag bara räknar EN måltid, resten vet jag redan då jag standardiserat det som du skrev.
Istället för?
Istället för att varje dag vakna och inte ha en aning om vad jag kommer äta och behöva räkna på precis allt. Jag kan inte skriva ut det tydligare.
Det går att räkna på EN måltid och ha allt annat standardiserat med LG också. Enda skillnaden är att du får ha en standard för träningsdagar och en för träningsfria dagar.
Men /wrist, det är ju det jag har skrivit typ tre ggr nu :p Första meningen var att det INTE hade med LG att göra och att ni skulle frånse från det. Äh..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.