Logga in

Visa fullständig version : Kostvetenskap 60hp @GU

Fastback
2012-04-03, 22:49
Tjena Kolooooo,

Tänkte bara kolla om någon av er har läst "Kostvetenskap 60hp" på Göteborgs Universitet? Vad tycker ni isf om den? Bra att ha i bagaget inför framtida studier? Kan man arbeta som t.ex. Kostvetare bara utav att läsa det året?

Hade varit skoj att höra vad tex. Eddie Vedder tycker om denna? :)

Mvh Rickard

Eddie Vedder
2012-04-04, 06:06
Hade varit skoj att höra vad tex. Eddie Vedder tycker om denna? :)

Jag läste i Uppsala och vi har ett annat upplägg. Utbildningarna i Uppsala och Umeå är mer lika och Göteborg är lite annorlunda upplagt. Men jag skulle gissa att det är bra, kan dock inte uttala mig.

Så vill du få mer info får du välja Uppsala. ;)

Scratch89
2012-04-04, 06:08
Japp, har läst. Det beror väl på vad du ska göra med det efteråt. Hur exakt jobbar en "kostvetare"?

Patriarch K
2012-04-04, 08:59
Läste hela tiden "Konstvetenskap" så jag undrade vad tusan du skulle med den till och varför den skulle vara bra att ha i bagaget? *drool*

Eddie Vedder
2012-04-04, 09:27
Japp, har läst. Det beror väl på vad du ska göra med det efteråt. Hur exakt jobbar en "kostvetare"?

Det är ju kostekonomprogrammet med nytt namn. Och det finns faktiskt en hel del arbete med den kompetensen. Men man ska inte ha inställningen att man blir "kostrådgivare". Och det har inget som helst med träning att göra.

Många tror dock att jag gått någon sorts träningsinriktad utbildning. Och det är ju fullständigt fel uppfattning.

Angel
2012-04-04, 09:37
Kan man inte tex jobba som måltidsplanerare inom kommunen (skolor osv) eller inom landstinget. Nu lät ju inte det kanske som världens mest spännande yrke, men det är det jag tänker på när jag hör kostekonom eller kostvetare.

Eddie Vedder
2012-04-04, 09:55
Kan man inte tex jobba som måltidsplanerare inom kommunen (skolor osv) eller inom landstinget. Nu lät ju inte det kanske som världens mest spännande yrke, men det är det jag tänker på när jag hör kostekonom eller kostvetare.

Jo precis, det är nog det vanligaste yrket. Kostchefer inom kommun och landsting och kökschefer. Men det finns också mycket kostekonomer/kostvetare (samma utbildning med olika årgångar som sagt) inom produktutveckling och ekonomi ute i industrin, matskribenter i olika tidningar, restaurangchefer med mera. Så jobben finns, och man har en god grund att bli egenföretagare om man anstränger sig lite.

De som gick programmet med mig fick i många fall både bra jobb och jobb snabbt. Alla var iofs väldigt pragmatiska, jag var tämligen avvikande. :D