handdator

Visa fullständig version : Varför mår man illa, känner yrsel m m när man äter väldigt lite?

Sweety87
2012-04-03, 22:26
Hej!

När jag äter väldigt lite eller fastar, särskilt när jag undviker kolhydrat, så blir jag snurrig och får yrsel ganska snabbt, och efter några dagar på kanske 500 kcal protein om dagen så börjar jag må fruktansvärt illa, så illa att jag inte klarar av att leva ett hyfsat normalt liv.

vad beror detta på? kroppen kan ju tillverka glukos av de glukogena aminosyrorna och av glycerolen i fettet, och ketoner kan hjärnan oxå använda, så den borde ju få all sin energi... vad handlar det om? Borde inte kroppen vara konstruerad för att klara perioder utan näring och energI? jag brukar dricka mer än tillräckligt så det är inte grejen.

jag har redan lagt ner deffidén jag skrev om i förra tråden så ingen behöver be mig sluta med den här...

mvh...!!! *kissass*

naid
2012-04-04, 01:45
Kolla upp ditt blodtryck?

MaxB
2012-04-04, 05:50
Inget svar på din fråga men jag har upplevt precis det du beskriver under ett tidigare försök till deff. Har nu klarat mig mer än månad utan problem. Skillnaden nu mot då för min del är att jag inte hade något strukturerat kostschema, vilket jag har idag. Kan det vara brist på något kanske?

Tolkia
2012-04-04, 06:07
Att kroppen "skall klara" svält är inte detsamma som att den måste klara det utan att det känns. Att du känner dig snurrig och mår dåligt efter att ha levt på 500 kcal om dagen ett tag är en extremt normal reaktion på att du äter alldeles för lite.

JoHannibal
2012-04-04, 06:48
Lägg till mer kolhydrater så borde det gå över!

Pretorian
2012-04-04, 07:02
Lägg till mer kolhydrater så borde det gå över!

Plus lite fler kalorier (ungefär tre gånger så mycket mot vad du äter idag)

Deep Thought
2012-04-04, 07:20
vad beror detta på?[/B] kroppen kan ju tillverka glukos av de glukogena aminosyrorna och av glycerolen i fettet, och ketoner kan hjärnan oxå använda, så den borde ju få all sin energi... vad handlar det om? Borde inte kroppen vara konstruerad för att klara perioder utan näring och energI? jag brukar dricka mer än tillräckligt så det är inte grejen.

Om du normalt äter kolhydratrik kost, har du ett behov på runt 200g/dygn kolhydrater för att upprätthålla blodsockret. Om du inte äter kolhydrater, kommer som du säger detta tas från främst proteinet. För att bilda 200g glukos av aminosyror, krävs ca 330g protein. Då du säger att du äter 500 kcal/dygn, kan du maximalt äta 125g protein. Resten av proteinet som krävs för att upprätthålla ditt blodsocker, kommer alltså kanibaliseras från dina muskler. Jag antar det inte är muskelvikt du vill minska?

Ät mer!

powderdog
2012-04-04, 09:31
Om du normalt äter kolhydratrik kost, har du ett behov på runt 200g/dygn kolhydrater för att upprätthålla blodsockret. Om du inte äter kolhydrater, kommer som du säger detta tas från främst proteinet. För att bilda 200g glukos av aminosyror, krävs ca 330g protein. Då du säger att du äter 500 kcal/dygn, kan du maximalt äta 125g protein. Resten av proteinet som krävs för att upprätthålla ditt blodsocker, kommer alltså kanibaliseras från dina muskler. Jag antar det inte är muskelvikt du vill minska?

Ät mer!

På vilka studier grundar du ditt påstående?

Deep Thought
2012-04-04, 10:04
På vilka studier grundar du ditt påstående?

Vilket av alla fakta i ovan påstående menar du? Jag kommer inte direkt med några revolutionerande nyheter baserat på någon ny studie, utan lutar mig på tämligen välkända fakta du lätt kan verifiera t ex via referenser för valda ämnen i Wikipedia. Är det något speciellt jag påstår du tycker verkar vara knas, konfrontera mig gärna detta specifika faktum, så kanske även jag lär mig något nytt. :) Att gräva fram en komplett referenslista för varje inlägg jag gör bara för att någon ropar "Källa på det!", tycker jag kostar lite för mycket relativt frågarens insats. Google är din vän.

Detta sagt, ska du inte ta mitt inlägg här heller som hugget i sten. Alla siffror är approximativa, och illustrerar bara konceptet - originalpostaren äter för lite, vilket får till följd att han tappar muskelmassa i onödan.

Hoppas du nöjer dig med detta svar. :)

Sweety87
2012-04-05, 13:06
Ja, jag förstod att det handlade om att jag äter lite... men VARFÖR? vilken mekanism ligger bakom?

Eddie Vedder
2012-04-05, 13:13
Vilket av alla fakta i ovan påstående menar du? Jag kommer inte direkt med några revolutionerande nyheter baserat på någon ny studie, utan lutar mig på tämligen välkända fakta du lätt kan verifiera t ex via referenser för valda ämnen i Wikipedia. Är det något speciellt jag påstår du tycker verkar vara knas, konfrontera mig gärna detta specifika faktum, så kanske även jag lär mig något nytt. :) Att gräva fram en komplett referenslista för varje inlägg jag gör bara för att någon ropar "Källa på det!", tycker jag kostar lite för mycket relativt frågarens insats. Google är din vän.

Detta sagt, ska du inte ta mitt inlägg här heller som hugget i sten. Alla siffror är approximativa, och illustrerar bara konceptet - originalpostaren äter för lite, vilket får till följd att han tappar muskelmassa i onödan.

Hoppas du nöjer dig med detta svar. :)

Att 200 gram kolhydrater är ett måste stämmer ju i och för sig inte. Det är helt enkelt inte korrekt. Utesluter man dem så är kroppen effektiv på att finna genvägar. Och angående muskelnedbrytningen så glömmer du att den inte verkar öka vid underskott, snarare är det ju mer fett som frisätts. Men självklart kommer muskler ryka efter en period av svält men mer som en konsekvens av negativ proteinbalans genom för liten proteinsyntes.

Sniggel
2012-04-05, 13:15
Det är väl inte så konstigt. Där är jättemånga system i din kropp som är i balans när du får i dig det du behöver för att leva normalt och vara på topp. När du tar bort både fett och kolhydrater så kommer kroppen ur balans och måste börja manipulera med allting för att du inte ska dö omgående. Eftersom du även sänker kalorimängderna drastiskt kommer kroppen göra vad den kan för att hålla dig vid liv tills att du får i dig all näring du behöver igen. Eftersom kroppen inte kan anpassas helt till en diet på 500 kcal protein kommer du inte kunna att må bra.

Skulle kroppen lyckas att få dig att må helt ok (trots att du är på väg mot att svälta ihjäl efter en viss tid) och att inte bli ockuperad av tankar på mat 24/7 så kan ju du tro att allt är frid och fröjd och sen dör du efter ett tag och för inte vidare dina gener.

Att nämna vilka system det är i som får dig att må så dåligt är alldeles för komplext och omfattande. Men någon kanske orkar berätta om någon :p

Sniggel
2012-04-05, 13:18
Att 200 gram kolhydrater är ett måste stämmer ju i och för sig inte. Det är helt enkelt inte korrekt. Utesluter man dem så är kroppen effektiv på att finna genvägar. Och angående muskelnedbrytningen så glömmer du att den inte verkar öka vid underskott, snarare är det ju mer fett som frisätts. Men självklart kommer muskler ryka efter en period av svält men mer som en konsekvens av negativ proteinbalans genom för liten proteinsyntes.

Men det stämmer väl att man inte kan upprätthålla blodsockret på en normal nivå, alltså en nivå som gör att man fungerar optimalt. Det bör ju dippa till nivåer som är lägre än vanligt?
Iaf initialt innan kroppen hunnit anpassa sig till en lägre mängd kolhydrater (eller inga alls).

Eddie Vedder
2012-04-05, 13:24
Iaf initialt innan kroppen hunnit anpassa sig till en lägre mängd kolhydrater (eller inga alls).

Ja initialt kanske. Men 200 gram kolhydrater är ingen allmän gräns. Man får inte hypoglykemi av superlite kolhydrater om man bara äter nog med energi.