handdator

Visa fullständig version : Att undvika hetsätning

hidden
2012-04-03, 14:27
Jag har funderat en del på detta. Det har varit vanligt nu under min diet att känner mig "tvungen" att hetsäta. Efter en kraftig ätardag då man ätit tills man nästan spricker, så kan jag fortsätta dieten i 1-2v utan att känna något behov av en sådan dag igen. Det är inte att jag går runt och tänker på mat konstant, utan det känns som att jag bara dras till maten och känner att jag borde äta.

Det jag undrar är om det finns någon fysiologisk orsak bakom detta? Skulle det vara bättre om man la till 1-2 "friare" dietdagar då man ska känna att det inte finns begränsningar? Då menar jag inte 1-2 hetsätar dagar, utan dagar då man till exempel tar mer kolhydrater än protein eller äter popcorn/chips och hamnar närmare kcalbalans. Skulle detta vara bättre "fysiologiskt"?

Jag har dietat nu sedan slutet av november och gått från 92kg till 77.5kg idag. Detta innebär en period på 4 månader och deffen ska fortsätta åtminstone 10 veckor till. Man kan räkna 11 veckor, men jag ska på en resa om 6v och då kommer jag inte hålla reda på maten så mycket. Målet är att hamna så nära 70kg som möjligt om 11 veckor och jag känner att jag får flera setbacks när jag får infall att äta så mycket vissa dagar. Räknar inte kcal, men hamnar på 300-1000kcal underskott varje dag ungefär genom att "estimera" hur mycket som är på tallriken.

Hur tror ni dessa "hetsätardagar" fungerar? Jag menar, mina kcalunderskott är inte så stora. Är det mer psykologiskt än fysiologiskt? Jag är inte heller överdrivet strikt.

gQLLe
2012-04-03, 14:55
svarar du inte lättast på den frågan själv? är du nöjd med dieten so far? om inte, dra ner på "hetsätningen". om du är nöjd så är det väl bara att fortsätta tills du känner att det behövs en ändring. don't fix what ain't broken!

hidden
2012-04-03, 14:59
svarar du inte lättast på den frågan själv? är du nöjd med dieten so far? om inte, dra ner på "hetsätningen". om du är nöjd så är det väl bara att fortsätta tills du känner att det behövs en ändring. don't fix what ain't broken!

Är verkligen hetsätning något bra?

vicarious
2012-04-03, 15:08

Nej. Ätstörningsvarning. Brukar bli så om man ligger på för stort underskott eller kör en för strikt och tråkig diet. Men du säger ju att så inte är fallet..

312
2012-04-03, 15:09
Ligger på du ett för stort kaloriunderskott, dvs, äter du alldeles för lite på dieten? Då brukar det resultera i hetsätning. Jag kommer ihåg när jag åt 1200kcal per dag, efter 3-4 dagar så gick jag berserk på godis och skit. När jag la mig på ~1800kcal så gick det mycket bättre.

EDIT: Vicarious hann före.

Dra ner på hetsätningen? Det är ju oftast det man inte kan.

Inte fixa det som är trasigt? Det är trasigt, man ska/bör inte hetsäta, då är det något "problem" någonstans.

Snobbe
2012-04-03, 15:09

Hetsäter du för att du vill eller för att någon skrivit att det är bra på ett forum? Jag tror att om du känner att du vill ha en dag varannan vecka där du får äta vad du vill osv och inte bry dig, och att du mår bättre av detta så fortsätt. Behöver du inte en sån dag så skit i den... Du har ju bra resultat som det är nu så du behöver ju egentligen inte ändra något för att fortsätta?

Pretorian
2012-04-03, 15:14
Nej. Ätstörningsvarning. Brukar bli så om man ligger på för stort underskott eller kör en för strikt och tråkig diet. Men du säger ju att så inte är fallet..

Precis. Och 1000 kalorier minus på 77 kg låter som ett stort underskott, om det nu stämmer (du estimerar ju). Kanske ska sakta in lite nu. Du har ju gått ner massor så grattis men ta det lite lugnare.

hidden
2012-04-03, 15:18

Nej, så är inte fallet. Jag äter inte särskilt strikt, men håller mig till vissa livsmedel och undviker andra, vilket kan bli tråkigt i längden såklart. Men jag förbjuder inte allt helt. Hamnar på runt 1800-2200 kcal per dag i intag.

Det fetmarkerade: Jag har ingen ätstörning. Jag försöker komma fram till varför jag har fått dessa infall. Kan det vara dålig fördelning på makronutrienterna? Jag vet inte riktigt hur "signaler" fungerar i kroppen.

Ligger på du ett för stort kaloriunderskott, dvs, äter du alldeles för lite på dieten? Då brukar det resultera i hetsätning. Jag kommer ihåg när jag åt 1200kcal per dag, efter 3-4 dagar så gick jag berserk på godis och skit. När jag la mig på ~1800kcal så gick det mycket bättre.

EDIT: Vicarious hann före.

Dra ner på hetsätningen? Det är ju oftast det man inte kan.

Inte fixa det som är trasigt? Det är trasigt, man ska/bör inte hetsäta, då är det något "problem" någonstans.

Jag tror inte jag har ett underliggande "äterstörningsproblem" och jag ligger dessutom inte på så stort underskott. Sen kan man ju definiera "hetsätning" som man vill. Jag har totalt under deffen hamnat på 2 kraftiga hetsätningar och ätit estimerat ca 7000 kcal. Dvs ca 4500 kcal överskott. Sen har jag haft "mindre" hetsätningar med kanske 2000 kcal överskott.

Själv undrar jag om det är min kärlek till maten. Jag har alltid annars innan ätit skitmycket och bara ätit det jag anser är gott. Nu äter ju för att något är bra och hjälper mig i viktnedgången.

Hetsäter du för att du vill eller för att någon skrivit att det är bra på ett forum? Jag tror att om du känner att du vill ha en dag varannan vecka där du får äta vad du vill osv och inte bry dig, och att du mår bättre av detta så fortsätt. Behöver du inte en sån dag så skit i den... Du har ju bra resultat som det är nu så du behöver ju egentligen inte ändra något för att fortsätta?

Vad snackar du om?

vicarious
2012-04-03, 15:20
Det var ingen som påstod att du hade en ätstörning. Men för mig ringer det en varningsklocka om man hetsäter på regelbunden basis.

hidden
2012-04-03, 15:27
Tror ni det är fysiologiskt eller psykologiskt? Har ni någon intressant läsning man kan ägna sig åt? Jag är inte så bra på processer som sker i kroppen. Om det är psykologiskt kanske man ska vara lite mer "bohemisk" när det kommer till diet? :P

Jag vill gärna hålla min vikt efter viktnedgång och ha en stund kosthållning livet ut. Jag har förlorat ca 10kg innan, men gick upp allting igen. Detta vill jag bevara nu.

vicarious
2012-04-03, 15:29
Tror det är både och. Kroppen skriker efter energi. Psyket vill också bli tillfredsställt. Har man en jäkla självkontroll och disciplin så klarar man att motstå frestelsen. Man gör ju ändå ett aktivt val när man väljer att äta det där extra. Man ger efter för frestelsen.

Fishtank
2012-04-03, 15:57
Känner igen vad du menar, ibland blir det enorma cravings.
Det är då det är viktigt att ha ett beräknat intag så man inte går utanför sin gräns.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

hidden
2012-04-04, 11:56
Finns det några "key"hormoner eller liknande som gör att man får ökat sug? Vilka är dessa isåfall?

begt
2012-04-04, 12:11
Se till att du har något i stil med 1 kg kvarg+ en massa morötter och dipmix eller liknande hemma. Det kan du ta till om du känner att det håller på att spåra ur-- bara för att fylla ut magen.

Du kan ju göra egna chips också-- saltade klyftpotatisar, med skal kvar, (gjorda med lite rapsolja) är godare än morötter.

Fishtank
2012-04-04, 12:17
Lättast är väl att shotgunna 1 liter vatten och sen fundera på om man verkligen är hungrig.

z_bumbi
2012-04-04, 12:19
Se till att du har något i stil med 1 kg kvarg+ en massa morötter och dipmix eller liknande hemma. Det kan du ta till om du känner att det håller på att spåra ur-- bara för att fylla ut magen.

Du kan ju göra egna chips också-- saltade klyftpotatisar, med skal kvar, (gjorda med lite rapsolja) är godare än morötter.

Du menar att han ska hetsäta men bara välja något "nyttigt" för då är det okey?

begt
2012-04-04, 12:20
Troligen skulle hetsätningen avta/försvinna om du låg på balans i 2-3 veckor. Du har gått ned många kg på raken och då kan det hända att kroppen börjar protestera om det gått för fort.

begt
2012-04-04, 12:20
Du menar att han ska hetsäta men bara välja något "nyttigt" för då är det okey?

Nej, jag menar som damage control, de få gångerna det spårar ur.

Det ska vara en last resort.

jacklemmon
2012-04-04, 16:33
Frågor:

- Vad äter du när du hetsäter? Är det att du tar fler portioner av något du hade planerat äta, springer du till affären och köper livsmedel du annars undviker under deffen?
- Hur mår du efteråt, får du ångest, försöker du kompensera genom t.ex. minskat kaloriintag följande dag/kräkningar/extra cardio?
- I vilka sammanhang har det hänt att du hetsätit? Har det varit en stressreaktion?

Det är ju definitivt ett ätstört beteende, även om det inte är en ätstörning i klinisk bemärkelse (och inte behöver bli det heller!). Tror nog att det är värt att testa att vara mer bohemisk och släppa på förbuden.