Visa fullständig version : Tävling på söndag tappa 5 kilo!
Granlund
2012-04-03, 13:33
Tja!
På söndag ska jag tävla i grapling (SGL).
Min nuvarande morgonvikt är 74.5kg och jag vill tävla i -71kg klassen.
Jag har ingen tidigare erfarenhet av liknande viktminskningar sedan tidigare och tänkte därför ställa frågan till er på kollo!
Därför är frågorna många..
Bör jag hoppa över måltider?
Dricka saltvatten?
Träna mer eller mindre?
Hur skulle ni gjort för att uppnå denna temporära viktnedgång?
Erik_Hellström
2012-04-03, 13:42
Inte för att låta jobbig, men varför sparar du en sådan markant viktminskning till en vecka innan tävling? En stor risk om du ska börja med ett extremt upplägg såhär nära inpå tävling är att din fysiska prestation förändras radikalt.
Men till sakfrågan så skulle jag rekommendera att bli av med så mycket vätska som möjligt, enklast genom att manipulera natriumintag samt vätska. Dessutom hålla kolhydratsintaget lågt under de kommande fem dagarna för att tömma glykogenlager, vilket du sedan vill fylla upp en dag innan tävling.
Har du invägning och tävling separerade från varandra, och isåfall med hur lång tid?
azrael109
2012-04-03, 15:07
Att droppa 3.5kg innan match är väl inte helt omöjligt utan snarare ganska vanligt bland kampsportare?
Vätsketömning är juh det som gäller precis som Erik skriver. Mest troligt får du lägga in massa bastu också, timmarna innan invägning.
Börja med att drick mycket vatten dom kommande dagarna, ca 6 l om dagen framtills 3 dagar innan, om dra ner på kolisarna 4 dagar innan och dra ner på saltet samtidigt, om invigningen är på söndagsmorgonen så drick ca 3 liter vatten på fredag, inga kolisar eller salt och baraproteinrik mat, typ kyckling. På lördag dricker du helst inget, och om du har vikt kvar på lördag vid 5-6 tiden så dra på ett par kallingar, en sopsäck på varje ben + varje arm, en på överkroppen och sen ett par byxor o en tröja ovanpå så kan du hoppa hopprep i ca 15 min och sen lägger du dig i sängen med alla kläder på och så många tecken och filtar på dig, men kom ihåg att du måste ha fått till en bra svett först för att fortsätta svettas i sängen. Du tappar nog 1.5 kilo per 30 min så om du hade 2 kilo kvar innan svettningen ligg i sängen i 30 min. Kanske mer för säkerhetens skull. När du vägt in, sippa på en powerade i ca 30 min, en kvart efter invigningen kan du käka en halv banan och efter varje kvart första timmen ät en halv banan, efter 30 min ska poweraden vara slut, inte längre än 30 mon inte mindre, efter ca 60-75 min kan du käka en talrik havregrynsgröt eller pasta o något till, men ät små portioner, när poweraden är slut drick ca 1 liter vätskeersättning, ( 1 liter vatten, 1,5 tsk salt, 6 tsk socker och kanske lite citronjucie i), det ska ta ca 45-60 min, inte snabbare, ta enstaka klunkar åt gången, sen drick vatten och är små portioner fram till match. Lycka till!
Som sagt, ingen större grej för en kampsportare att gå ned 3,5 kg. Ta bort kolhydraterna redan nu, dra ned på saltet och ligg på ett ganska rejält kcalunderskott, om inte det räcker följer du ovanståendes skribent ang. hur du ska göra för att förlora vätska. Bra förklaring.
Och om du vill ha nått att äta på lördagen så blanda en gainer på ca 1000 kcal o dela på 3( tre måltider), energirikt, liten volym. Ursäkta stavfelen .
Mora spöket
2012-04-03, 23:17
Har du invägning och tävling separerade från varandra, och isåfall med hur lång tid?
Att droppa 3.5kg innan match är väl inte helt omöjligt utan snarare ganska vanligt bland kampsportare?
Fast i SGL är invägningen cirka 2 timmar innan själva tävlingen beroende på vilken viktklass du tävlar i.
Hur skulle ni gjort för att uppnå denna temporära viktnedgång?
Nu är jag kanske lite sent ute, men när jag tävlade i -60kgs klassen förra året gick jag ner från ~ 64 till 58,9 (matchdag) på 3 veckor. Jag var på vikt redan veckan innan.. vilket jag tajmade lite fel. Men hade du kunnat göra om det hade jag tagit en långsiktig viktminskning istället för att göra av med så mycket vatten som möjligt just pga att tiden mellan invägning och tävling inte är så lång.
Hade jag varit du hade jag nog gjort som de andra föreslagit, försök göra dig av med så mycket vätska som möjligt utan att göra av med för mycket, så att du ändå känner dig pigg och redo när det är din tur på mattan. Glöm inte att ha en god matsäck att äta efter invägningen.
Lycka till!
billyspizza
2012-04-03, 23:18
Du kom på att det är tävling och du ska tappa 5kg, när det är mindre än 1vecka kvar?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.